A fost lansat proiectul de OUG: Fara vouchere de vacanta, Se ingheata pensiile, Fara gratuitate la transportul studentilor si Eliminarea unor sporuri
vouchere de vacantapensiisporuribugetariflorin cituministerul finantelor
Executivul de la Bucuresti a pus, luni seara, in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de Urgenta care prevede eliminarea unor sporuri pentru bugetari, inghetarea punctului de pensie, eliminarea gratuitatii la circulatia pentru studenti, prin aplicarea unei reduceri de 50%, precum si eliminarea acordarii de vouchere de vacanta in acest an.
Punctul de pensie ingheata la 1.442 de lei
Conform masurilor cuprinse in proiect, Guvernul a decis inghetarea punctului de pensie la 1.442 de lei. Incepand cu anul 2022 valoarea punctului de pensie se va majora cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga cel mult 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat, cuantumul efectiv al majorarii si data de acordare urmand a se stabili prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Reducere de 50% la transportul feroviar pentru studenti
Transportul feroviar gratuit la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pentru studenti, a fost eliminat. Conform proiectului de OUG, studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa, in institutiile de invatamant superior acreditate, in varsta de pana la 26 de ani, beneficiaza de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport local in comun, transportul intern auto, cu metroul, precum si pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a si naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Studentii orfani sau proveniti din casele de copii beneficiaza de gratuitate pentru aceste categorii de transport
Fara vouchere de vacanta in 2021
In anul 2021 nu vor fi acordate vouchere de vacanta.
Premierul Florin Citu a anuntat deja ca a prelungit valabilitatea voucherelor din 2019 si 2020, deoarece, in contextul pandemiei, foarte multi romani nu si-au folosit voucherele, dar o vor putea face anul acesta.
Daca la criza precedenta apropape toate statele Uniunii Europene erau in procedura de deficit excesiv, acum numai Romania se regaseste in aceasta situatie
''Politica fiscala prociclica practicata de Romania in ultimii ani, a condus la epuizarea spatiului fiscal necesar pentru stimularea economiei in perioadele de recesiune si poate constrange sever politica fiscal-bugetara in perioadele economice dificile, cum este cea generata de pandemie. Daca la criza precedenta apropape toate statele Uniunii Europene erau in procedura de deficit excesiv, acum numai Romania se regaseste in aceasta situatie'', arata guvernantii, in nota de fundamentare a proiectului de OUG.
Textul integral al proiectului elaborat de Ministerul Finantelor
ORDONANTA DE URGENTA
privind unele masuri fiscal-bugetare, precum si pentru modificarea
si completarea unor acte normative
Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,
tinand seama de faptul ca la fundamentarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 este necesar ca masurile fiscal-bugetare sa fie aprobate prin acte normative,
luand in considerare Recomandarea Consiliului din 3 aprilie 2020 in vederea incetarii situatiei de deficit public excesiv din Romania, potrivit careia Romania trebuie sa puna in aplicare in mod riguros masurile necesare pentru corectarea deficitului excesiv,
avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu fiscal pentru alocarea de sume pentru sustinerea investitiilor publice majore si implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, intr-o maniera eficienta, profesionista si transparenta, cu efect multiplicator si aport direct la formarea bruta de capital fix,
luand in considerare faptul ca deficitul bugetar al Romaniei are o natura structurala indusa de reduceri de taxe si impozite si majorarea unor cheltuieli permanente,
tinand cont de faptul ca pentru perioada 2021 – 2023 se impune o constructie bugetara responsabila si credibila, evitarea politicilor prociclice, crearea de spatiu fiscal, vital in economii emergente in vremuri cu incertitudini si piete financiare usor schimbatoare,
pentru evitarea deteriorarii stabilitatii financiare, a evaluarii riscului suveran, a finantarii si dinamicii economiei si pentru sustinerea din partea mediului de afaceri si a partenerilor externi,
avand in vedere necesitatea adoptarii, in cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2021 – 2023, a legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021,
avand in vedere necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilor bugetare permanente,
tinand cont de necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilor bugetare permanente, luand in considerare situatia companiilor active in sectorul transportului feroviar care se confrunta cu deficiente in aplicarea planurilor de eficientizare a activitatii, precum si cu o imbatranire a fortei de munca, fenomen care va cauza provocari in a atrage personal specializat nou in urmatorii ani, cand un procent semnificativ din angajatii care lucreaza acum in sector se vor pensiona, iar pentru a aduce la aceleasi standarde pregatirea profesionala in domeniul transportului feroviar a personalului calificat este necesar un interval mai lung de timp, motiv pentru care este imperios necesara prorogarea termenului de aplicare a Legii 195/2020 privind statutul personalului feroviar,
in contextul evolutiei pandemiei de COVID-19, tinand cont de conditiile deosebite in care trebuie sa se deruleze activitatea didactica pentru studenti sunt necesare masuri suplimentare de protectie pentru studenti prin acordarea posibilitatii ca sumele ramase in sold pentru facilitatile de transport destinate utilizarii pentru studenti, sa poata fi alocate in anii urmatori pentru acordarea de burse tot pentru studenti, ca masuri de protectie sociala si in sprijinul acestora, avandu-se astfel in vedere necesitatea utilizarii acestor sume in mod judicios si tinand cont de principiul autonomiei universitare,
intrucat utilizarea acestor sume se va adopta de fiecare universitate in parte, cu aprobarea senatulor universitatilor din care fac parte si studentii, iar adoptarea acestor masuri creeaza o mai mare flexibilitate pentru utilizarea facilitatilor acordate studentilor, doar pentru sumele ramase in sold din anii precedenti, fara a crea un impact bugetar suplimentar,
avand in vedere ca s-au incheiat contractele de management ale conducatorilor unitatilor de invatamant preuniversitar si avand in vedere iminenta organizarii concursurilor pentru ocuparea functiilor de conducere, cu consecinta incheierii unor noi contracte de management, se impun clarificari privind numarul de zile de concediu la care personalul de conducere din unitatile de invatamant preuniversitar si din unitatile conexe are dreptul, prin clarificarea si corelarea cu prevederile ce reglementeaza numarul de zile de concediu acordat personalului de indrumare, conducere si control din inspectoratele scolare,
luand in considerare astfel situatia extraordinara determinata de cerinta obligatorie de crestere a capacitatii de vaccinare pentru a asigura vaccinarea personalului din cadrul sistemului national de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala, precum si consecintele negative pe care le-ar genera nerealizarea acestei cerinte – impactul negativ extrem de puternic asupra participarii personalului Ministerului Apararii Nationale la misiunile si operatiile in afara teritoriului statului roman asumate prin angajamentele internationale,
tinand cont ca neadoptarea acestor masuri ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat de 1% din produsul intern brut in anul 2021, afectand sustenabilitatea finantelor publice,
luand in considerare ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, in sensul ca ar genera:
a) un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectand sustenabilitatea finantelor publice,
b) intarzieri in adoptarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021, afectand posibilitatile de finantare a actiunilor de limitare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2,
c) incalcarea principiul securitatii raporturilor juridice menit sa asigure previzibilitatea situatiilor si a raporturilor juridice ce vor izvori din incheierea noilor contracte de management management ale conducatorilor unitatilor de invatamant preuniversitar.
neadoptarea in regim de urgenta a modificarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2021 privind unele masuri pentru recrutarea si plata personalului implicat in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 si stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, poate determina repercusiuni grave, data fiind necesitatea atingerii imunitatii colective, pentru a permite ca pandemia de COVID-19 sa fie sub control si in cele din urma, eradicata,
In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta:
Art.I – Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in anul 2021, autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, precum si serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, cu modificarile si completarile ulterioare, nu acorda vouchere de vacanta.
Art.II - Articolul XII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1332 din 31 decembrie 2020, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) se abroga.
2. Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
”(4) In cazul personalului militar, politistilor, functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si personalului civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, decontarea sumelor reprezentand servicii turistice cuvenita in anul 2020 se poate efectua si pentru serviciile prestate in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2021 de orice structura de primire turistica aflata pe teritoriul Romaniei, in limita valorica a diferentei dintre limita valorica prevazuta pentru anul 2020 si cuantumul decontat efectiv personalului pentru serviciile prestate acestuia in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.”
Art.III - Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 9 iulie 2019, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
La articolul 86 litera c) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
”c) Incepand cu anul 2022 valoarea punctului de pensie se majoreaza cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga cel mult 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat. Majorarea si data de acordare se stabilesc anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.”
2. La articolul 86, alineatele (3) – (8) se abroga.
3. Partea introductiva a alineatului (1) al articolului 182 va avea urmatorul cuprins:
”(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 septembrie 2023, cu exceptia:”
Art.IV - Se abroga articolul 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor masuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 10 august 2020.
Art.V – Articolul 42 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 820 din 7 septembrie 2020, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 42 - Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2022.”
ART.VI - Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2^1) al articolului 123, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2^1) Prin exceptie de la prevederile art. 66 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza universitatile ca, pentru creditele bugetare din sold la finantarea de baza, pentru sumele ramase neconsumate si reportate din anii precedenti la obiectivele de investitii noi, precum si pentru sumele ramase necheltuite din investitii finalizate, sa le redistribuie pentru obiective de investitii noi, pentru obiective de investitii in continuare, precum si alte cheltuieli de natura investitiilor. Sumele ramase in sold pentru facilitati transport studenti pot fi utilizate in anii urmatori si pentru acordarea de burse pentru studenti.
2. La articolul 205, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa, in institutiile de invatamant superior acreditate, in varsta de pana la 26 de ani, beneficiaza de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport local in comun, transportul intern auto, cu metroul, precum si pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a si naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Studentii orfani sau proveniti din casele de copii beneficiaza de gratuitate pentru aceste categorii de transport.”
3. La articolul 205, alineatul (2^1) se aborga.
4. Articolul 269 se modifica si are urmatorul cuprins:
,,Art. 269 - Personalul de conducere, de indrumare si control din inspectoratele scolare, precum si personalul de conducere din unitatile de invatamant preuniversitar si din unitatile conexe, beneficiaza de concediu de odihna conform Codului Muncii”.
Art. VII – Art. 3^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2021 privind unele masuri pentru recrutarea si plata personalului implicat in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 si stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 din 15 ianuarie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:
„Art. 3^1 - Unitatile sanitare din cadrul ministerelor si institutiilor cu retele sanitare proprii din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala pot organiza centre de vaccinare impotriva COVID-19 care functioneaza in interiorul acestora sau in unitati militare, in conditiile prevazute in Strategia de vaccinare impotriva COVID-19 in Romania, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1031/2020, cu modificarile si completarile ulterioare. Finantarea centrelor organizate suplimentar peste numarul aprobat prin Strategia de vaccinare impotriva COVID – 19 in Romania, se asigura de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor si institutiilor cu retele sanitare proprii din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala”.
Art. VIII - Pentru personalul ministerelor si institutiilor din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala trimis in misiune permanenta in strainatate, cheltuielile privind testarea si, dupa caz, vaccinarea acestuia pe teritoriul statului unde executa misiunea se suporta din bugetele institutiilor trimitatoare.
Art. IX – (1) Normele metodologice privind acordarea facilitatilor de transport intern feroviar si cu metroul pentru elevi si studenti, prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr. 42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilitatilor de transport intern feroviar si cu metroul pentru elevi si studenti se modifica corespunzator prin Hotarare a Guvernului.
(2) Punctele 2 si 3 al articolului VI intra in vigoare la data publicarii Hotararii de Guvern prevazute la alin. (1), dar nu mai tarziu de 15 martie 2021.
PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CITU
Citeste si:
Foto: Facebook/Florin.Citu