In business coaching, firma trebuie considerata o fiinta vie
business coachingfirmabill gatesbruno medicina
"Stiti ce au in comun Bush, Schwarzenegger, Del Piero, Mariah Carey, Bill Gates, Leonardo Di Caprio, Silvio Berlusconi, Andre Agassi si alte zeci de mii de oameni politici, de manageri, de oameni de afaceri, de atleti, actori, persoane de succes din toata lumea? Faptul ca apeleaza la un "personal coach", adica la un "specialist in performanta maxima."
Asa incepea un
articol de-al meu aparut in Romania Libera, un numar din Octombrie 2004, scris intr-o perioada in care cuvantul "coaching" era cunoscut in Romania doar de putini specialisti si eu eram printre cei care incercau sa promoveze ideea.
De atunci, s-au intamplat multe: conceptul de coaching a devenit cunoscut, mai ales in anii 2007 - 2008, cand aproape explodase moda coachingului; au aparut carti, cursuri, scoli de coaching, asociatii de coaching si coachi de toate felurile. Si – ca in orice piata noua – nu au lipsit discutii despre definitii, proceduri, certificari, samd. Recitesc din cand in cand cu un zambet articolele mele din perioada aceea si imi dau seama cat de mult s-au schimbat lucrurile.
Acum publicul e mai informat si exigent, piata s-a maturizat, si cuvinte precum "obiective", "misiune personala", "valori", "cadre de referinta", "aliniere", au intrat in limbajul curent, cel putin al celor care se ocupa de HR.
Coachii care au supravietuit crizei au un standard de pregatire foarte inalt si numarul de romani care au avut posibilitatea de a munci cu un personal coach este destul de mare chiar daca – fiind adresat celor care isi doresc performanta si dezvoltare personala – ramane un produs rezervat unei elite care e dispusa sa investeasca in propria persoana.
Mi se pare totusi ca exista inca multe neintelegeri referitoare la "business coaching", adica la tehnicile de coaching aplicate in lumea afacerilor: pe baza a ceea ce mi s-a relatat, am observat ca de multe ori "business coaching" nu este decat consultanta de afaceri obisnuita sau un fel de training la nivel individual. Sa nu spunem ca de multe ori, sedinta de coaching se aseamana prea mult cu una uzuala de psihoterapie si aceasta pentru ca, probabil, in activitatea de coaching s-au bagat multi cu pregatire in psihologie si nu in sport sau business.
"Business coaching-ul" adevarat e cu totul altceva, este o activitate complexa care cere o pregatire foarte variata si o experienta destul de mare in domeniul afacerilor; inseamna sa consideri firma ca o fiinta vie, in care trebuie sa identifici valori, credinte, blocaje, conflicte, structuri decizionale, samd.
Daca la nivel individual coaching-ul este in primul rand o munca asupra identitatii, asupra descoperirii potentialului unui om si a caii de a-l exprima, atunci cand se refera la organizatie conceptul nu se schimba, dar descoperirea identitatii si potentialului unei firme cere o munca extrem de profunda, si implica un efort de colaborare si deschidere din partea tuturor nivelelor de management. (Singura calea de a impacta cultura organizationala este printr-un parcurs top-down, adica, pornind de la manageri de sus; a pretinde obtinerea unor rezultate – cum se intampla de multe ori – muncind doar cu cateva manageri de nivel mediu este – dupa parerea si experienta mea – o pura iluzie.)
Pe de alta parte, atunci cand conditiile sunt respectate, rezultatele asupra business-ului sunt fantastice, iar profitul si eficienta cresc dincolo de asteptarile cele mai optimiste; si acestea sunt rezultatele care au dat coaching-ului reputatia de a fi metoda cea mai buna de dezvoltare a unei organizatii.
De fapt, definitia mea despre coaching este: "un coach este in primul rand un antrenor personal, ce iti permite sa atingi un nivel de performante pe care ar fi imposibil sa-l atingi muncind singur, iar concentrarea asupra performantei si rezultatele concrete sunt cele care definesc munca de coach asa cum o inteleg eu." Aplicata la business nu e nevoie sa schimbam niciun cuvant.
Asadar, este o placere sa reiau colaborarea cu Rentrop & Straton pregatind o serie de articole despre coaching aplicat business-ului; cine isi aminteste de articolele mele din trecut (primele au fost in 1995) stie ca in diferite domenii am reusit sa vad mai departe si sa prevad anumite evolutii cu multi ani in avans.
Ei bine, de data asta prevad ca in scurt timp firmele care vor sa-si imbunatateasca performantele si sa pastreze competitivitatea in fata concurentei vor trebui sa apeleze la un business coach, exact in asa fel in care un atlet de top apeleaza la un antrenor. Si aceasta, independent de dimensiunea organizatiei: nu conteaza daca e vorba de o mie de angajati sau de zece, principiile raman la fel. Consider ca freelancerii si start-uprile ar beneficia enorm din cateva sedinte cu un coach. Viitorul ne va spune daca am prevazut bine sau nu. Intre timp, pregatesc urmatorul articol.
---
Bruno Medicina este un performance coach care de 30 de ani isi concentreaza atentia asupra imbunatatirii performantelor in orice domeniu, cu o atentie speciala asupra vanzarilor, sportului si muzicii, domenii in care actioneaza ca profesionist si trainer.
Are o pregatire solida in psihologie, muzica clasica, arte martiale si filosofie, si in afara de repertoriul standard de training, Bruno a dezvoltat o serie de seminarii originale care includ experiente de mare impact precum firewalking (Ignite your life seminar) si boardbreaking (FLY – Find the Leader in You seminar).
Ultima sa creatie este un seminar revolutionar – Fluxogenic Training – bazat pe ultimele cercetari asupra,starii de flux” si asupra potentialului acesteia in afaceri, sport si viata cotidiana, care reprezinta sinteza tuturor studiilor sale in domeniul performantei.