La Monaco ajungi pe Les Corniches, cel mai romantic drum din Europa, de fapt o sosea asezata pe trei nivele. Pe a doua Cornisa sunt cateva refugii sapate in stanca unde stau asezate, frumos stivuite, toate schelele care se vor monta pentru a deveni tribune la Marele Premiul de Formula 1 din principat. Unul dintre cele mai frumoase spectacole sportive ale anului, un spectacol pentru care automobile de lux, avioane dar si iahturi private se strang in micul stat de la Marea Mediterana pentru a-si etala stralucirea.
Cuvantul de ordine la Monte Carlo in aceste zile este: sampanie. Se beau, intr-o saptamana, cat se desfasoara pregatirile si cursa propriu-zisa de Formula 1, tone de sampanie. De pe iahturi rasuna muzica si se lanseaza focurile de artificii. Este o alta lume, iar artizanul acestei lumi paralele, in care zornaitul banilor este mai important decat sunetul clopotelor de la catedrala din Monaco Ville este Rainier al III-lea, descendent al influentei familii Grimaldi.
Rainier al III-lea este creatorul Principatului de Monaco modern, un mic Manhattan al Europei. Avand aproximativ 37.000 de rezidenti, dintre care doar 4-5000 de monegasci get-beget, Monaco acorda tot felul de facilitati fiscale, atragand o sumedenie de miliardari ai lumii, care au ales cetatenia monegasca pentru a-si pune la adapost averile. De altfel, pentru a deveni rezident monegasc nu trebuie sa indeplinesti cine stie ce conditii, trebuie doar sa faci dovada ca esti posesorul unui contract de inchiriere sau de cumparare a unui spatiu de locuit in principat.
In momentul in care ai primit rezidenta, iti poti transfera toata averea sau parti ale acesteia, beneficiind de facilitatile oferite de legile fiscale din Monaco. Insa pentru a-ti deschide un cont bancar la Monaco trebuie sa faci un depozit de minimum 300 de mii de euro. Banii sunt principalul subiect de discutie care se dezbate la Monaco, fie ca se vorbeste despre masini, Formula 1, focuri de artificii, opera sau meciurile primei divizii de fotbal din Franta.
Incepand cu ora locala 6:00 a zilei de joi, 22 mai, strazile incluse in circuitul automobilistic de la Monaco, au fost inchise. Cine a fost la Monte Carlo si a descoperit cat de cat circuitul clasic al curselor automobilistice din principat, realizeaza ca, prin aceasta decizie, practic, intregul Monaco este blocat.
De la inceputul saptamanii Principatul Monaco arata ca o imensa parcare. Cateodata, este atat de aglomerata circulatia incat patrunderea autovehiculelor in principat este oprita. In zilele cursei de Formula 1, micutul stat de numai 202 hectare arata ca un pachebot asaltat de turisti dornici de o croaziera. O croaziera de 3 zile, in care se invart miliarde de euro din afacerile directe sau indirecte ale Formulei 1.
Anul acesta preturile au mai scazut. Nu foarte mult. Daca vrei sa inchiriezi un loc intr-un balcon al unei cladiri asezate pe circuit, te costa intre 250 de euro si 2.500 de euro, in functie de pozitie si servicii. De ce este insa nevoie de aceste balcoane pentru a vedea cursa? Pentru ca, efectiv, daca nu ar exista aceste balcoane, pe care organizatorii le inchiriaza de la proprietari si le ofera amatorilor de locuri de lux, nu s-ar putea asigura audienta acestei curse de Formula 1.
Preturile de la Monaco sunt fabuloase pentru ca si ospitalitatea pe care o ofera organizatorii este impresionanta. Marele Premiu de Formula 1 de la Monaco este unul dintre cele mai scumpe si pline de farmec evenimente ale anului. Este singura cursa din calendarul Formulei 1 pentru care nu este platita nicio taxa de licenta. De obicei taxele se situeaza intre 20 si 25 de milioane de euro, dar Monaco nu plateste nimic. Este atat de bogat acest principat, atat de atragator si emana atata stralucire incat organizatorii Formulei 1 sunt onorati ca sunt primiti pentru a-si desfasura aici una dintre cursele calendarului. In plus, detinatorul licentei, Automobile Club de Monaco (ACM), incaseaza 100% din profiturile realizate.
Pregatirea cursei dureaza 6 saptamani, timp in care 50 de ingineri transforma circuitul intr-o suprafata perfecta pentru rulajul bolizilor de Formula 1. Cele 1.100 de tone de tribune sunt aduse de pe platformele sapate in stanca, care le-au depozitat timp de un an. Inca 900 de tone de garaje modulare sunt montate pentru a deveni paddock-urile cursei. Fiecare echipa de Formula 1 prezenta la Monte Carlo cheltuieste in medie, pentru acest Grand Prix, intre 4 si 10 milioane de euro, in care nu sunt incluse costurile care tin de intretinerea monoposturilor, ce se ridica de la 2 pana la 5 milioane de euro per weekend.
In acest weekend la Monaco vor descinde, oficial, 100.000 de oameni, iar neoficial 200.000. Tribunele nu vor putea asigura decat 37.000 de locuri, iar restul se vor catara pe unde vor putea sau pe unde vor fi invitati pentru a vedea cursa. Apoi, de duminica seara, din principat vor pleca iubitorii sportului pe patru roti si vor ramane turistii, care vor continua sa chefuiasca in cluburi si pe yahturi. Cuvantul de ordine la Monaco va ramane: sampanie.