Anul trecut ma aflam in Franta cand turul era in plina desfasurare. Aproape tot ce se invartea in jurul meu, de la bannere la viata cotidiana, respira „aerul” acestei competitii aflata anul acesta la editia centenara. Am mancat in lantul de restaurante al turului, am dormit in lantul hotelier al turului, am baut vinul turului si m-am abtinut sa-mi cumpar marca de ceasuri a turului. Un urias aparat de marketing insoteste plutonul pe traseul turului, generand profituri uriase.
Turul Frantei, editia din 2013, a pornit din Corsica, loc de o frumusete rara, incarcat de istorie si traditii milenare. Aici s-a nascut una dintre figurile legendare ale Frantei, Napoleon Bonaparte, lider al Frantei post revolutionare, strateg militar si initiator al unui sistem de legi, denumit si "Codul lui Napoleon".
Dar familia Bonaparte a mai dat si alte figuri legendare, mai putin cunoscute si mediatizate. Una dintre ele este Joseph Marie François Spoturno, cunoscut mai bine sub numele de François Coty (foto), industriasul si omul politic francez care a revolutionat piata parfumurilor si cosmeticelor secolului al XX-lea. S-a nascut la Ajaccio, la 3 mai 1874. Ramas orfan de tanar, Coty a fost crescut de bunicii sai. A muncit de la varsta de 13 ani, cand a descins la Marsilia, intr-un magazin de stofe, pentru un salariu modest. Inca de atunci si-a pus in gand sa ajunga la Paris, si chiar a facut-o, ca turist, vizitand capitala Frantei in timpul Expozitiei Universale din 1900. A devenit vanzator ambulant si secretar particular al scriitorului si omului politic Emmanuel Arene, un fost ofiter corsican, pe care il intalnise in timpul satisfacerii stagiului militar. Acesta i-a sugerat sa-si schimbe numele, alegand numele de fata al mamei sale, Coty.
Inca din copilarie deprinsese, din Corsica natala, procedura de distilare a esentei florilor, familia sa detinand o importanta livada de portocali. Coty a inteles un lucru extrem de important pentru acea perioada: acela ca parfumul, un produs care se obtinea greu si se adresa numai unei categorii restranse de oameni bogati, putea deveni un produs de masa. Pentru aceasta era necesar ca esentele naturale sa poata fi amestecate cu esente de sinteza. Practic, Coty, a pus bazele chimiei organice industriale, care astazi se afla la baza tuturor produselor din industria alimentara si nu numai.
Din 1904, Coty s-a instalat la Paris. A pus bazele industriei pe orizontala, creand, de la capace pentru sticlutele sale fermecate, pana la cutii din piele si carton in care erau impachetate. Industria cosmeticii era gata sa cucereasca lumea larga. Dar cum sa convingi un lant de magazine populare, cum era Les Magasins du Louvre sa-ti comande in sute de exemplare un parfum care se vindea in doar cateva zeci? Simplu! Dupa ce i s-a refuzat comanda, Coty s-a intors la Magasins du Louvre, cu noul sau parfum La Rose Jacqueminot. In timp ce discuta cu managerul magazinului, incercand sa il induplece sa accepte produsul sau, Coty a lasat sa-i scape pe jos un flacon din lotiunea sa magica. Flaconul s-a spart, lasand sa i se imprastie mireasma. Zecii de clienti prezenti in magazin au inceput sa foiasca in jurul cioburilor, intreband ce poate mirosi atat de frumos. In cateva zile Coty a primit o comanda de 500 de flacoane, ceea ce, pentru vremea aceea, reprezenta o cantitate uriasa. In urmatoarele patru luni, Coty si-a adaugat primul milion averii sale.
In 1914, parfumurile Coty erau deja pe primul loc in lume, iar primele sucursale se deschideau la Moscova, New York, Londra si Buenos Aires. In 1918, Coty a avut ideea geniala de a-si turna parfumurile sale in sticlute mici, care deveneau astfel cadourile ideale pentru pentru sotiile si prietenele soldatilor americani care reveneau de pe front. A fost un succes colosal!