Sambata noaptea insa, Europa si-a desemnat campioana. Afacere germana, sub privirea surazatoare a premierului Angela Merkel, prezenta in tribunele stadionului londonez Wembley, Borusia Dortmund si Bayern Munchen infruntindu-se pentru cupa cu urechi mari, cum mai este denumit trofeul Champions League.
De toartele cupei s-au lipit bavarezii de la Bayern, echipa din Dortmund multumindu-se cu laudele pentru sezonul sau exceptional si consolarile tribunei galben-negre. Dincolo insa de rezultatul si lupta sportiva, Champions League este o mare afacere, poate singura afacere in care poti castiga si daca pierzi.
Inca inainte de startul competitiei, UEFA, forul continental care pastoreste sportul cu balonul rotund, a anuntat ca echipele care se vor califica in faza grupelor, adica cele 32, vor imparti suma colosala de 997 de milioane de euro plus, retineti, incasarile din bilete si cele rezultate din activitatile de merchandising. O suma care ne arata ca singurul domeniu in care criza a trebuit sa se incline este fotbalul. Asta in conditiile in care veniturile totale pe care UEFA le va realiza de pe urma acestei competitii vor ajunge in jurul sumei de 1,66 de miliarde de euro, o crestere cu 15% fata de anul trecut. UEFA a anuntat inainte de consumarea finalei de anul acesta ca preconizeaza pina in 2015 o crestere a bugetului pentru aceasta competitie de pana la 2 miliarde de euro pe sezon.
Cele doua finaliste de anul acesta au impartit suma de 132 de milioane de euro, cate 66 fiecare, o suma care ar ajunge unui club cu pretentii din Romania sa supravietuiasca timp de 10 ani. Forul european mai administreaza si un fond de solidaritate de peste 264 de milioane de euro, pe care il distribuie tarilor care au reprezentante in aceasta competitie.
Mare parte din acest buget extraordinar pentru o Europa aflata inca sub efectele crizei economice provine din drepturile de televizare, iar aceste drepturi apartin canalului din Qatar, Al Jazeera, care detine din 2012 un numar de patru din cele cinci optiuni de transmisie. Sume importante sunt obtinute din drepturile comerciale si de licentiere si din vanzarile de bilete.
Dincolo de succesul financiar al acestei competitii, echipele participante la finala castigata de Bayern cu scorul de 2-1, dupa un meci spectaculos, trebuie sa notam ca tocmai combatantele sunt considerate adevarate afaceri de succes. FC Bayern reprezinta a cincea cea mai de succes echipa de fotbal din toate timpurile, cu venituri de peste 1 miliard de euro, iar Dortmund se plaseaza pe un onorant loc 13, cu doar 350 de miloane. Borussia si-a dublat insa castigul in numai trei ani, saltul fiind considerat deosebit de spectaculos mai ales ca s-a petrecut intr-o perioada extrem de dificila. Bayern a realizat, dupa caderea ingrijoratoare acum trei ani, o crestere de 373 de miloane de euro, in timp ce alte echipe de top ale Europei, cum ar fi FC Barcelona sau Real Madrid au realizat impreuna 600 de miloane.
Ultimele trei titluri nationale au adus echipei bavareze 12 sponsori importanti, care contribuie la bugetul echipei cu peste 80 de milioane de euro, iar veniturile din vanzarile de materiale sportive cu insemnele clubului s-au situat la nivelul de 57 de milioane, cifre valabile pentru ultimele trei sezoane. La aceste cifre se adauga sumele provenite din drepturile de televizare si vanzarile de bilete in competitia interna, care i-au permis campioanei Germaniei sa cheltuiasca mai mult de 200 de milioane de euro pentru a aduce la Munchen pe fostul antrenor al Barcelonei, Pep Guardiola, dar si o serie de mari vedete ale fotbalului mondial (Franck Ribery, Arjen Robben si Mario Gomez), sau sa aconteze unul dintre cei mai promitatori jucatori ai rivalilor de sambata, Mario Gotze, pentru suma de 37 de miloane de euro.
Antrenorul Borussiei Dortmund, Jurgen Klopp, critica inainte de meci politica economica agresiva a rivalilor, afirmand ca echipa sa este doar un club de fotbal nu o intreprindere, dar ignora ca FC Bayern este un club care conteaza pe 17,8 milioane de fani in toata lumea, dispusi sa cheltuiasca oricat pentru a-si urmari echipa si a-i purta insemnele si simbolurile.