Situatiile financiare dintr-un plan de afaceri
plan de afacerifinanciarafaceri
Situatiile financiare dintr-un plan de afaceri
Situatiile financiare care fac parte dintr-un plan de afaceri sunt de doua tipuri:
I. Situatii standard intr-un
plan de afaceri, realizate in general pe baza informatiilor financiare pe care le oferiti.
II. Situatii specifice activitatii dvs.
Situatiile standard intr-un
plan de afaceri pentru o firma sunt:
a) Balanta de verificare (se intocmeste lunar);
b) Bilantul contabil (in conformitate cu legislatia din Romania, trebuie intocmite si depuse bilantul semestrial si bilantul anual);
c) Contul de profit si pierderi (se intocmeste si se depune cel putin de doua ori pe an, simultan cu bilantul contabil);
d) Situatia fluxului de numerar (se poate intocmi pe orice perioada).
a)
Balanta de verifica
re
Este o situatie contabila intocmita lunar. Ea reflecta toate activitatile derulate in acea luna si toate modificarile intervenite. Balanta este un document ce prezinta intr-o forma detaliata ceea ce s-a intamplat in acea luna.
b)
Bilantul contabil
In conformitate cu manualul „The Open University Business School" de
management financiar „un bilant contabil reflecta, la un moment dat, tot ceea ce se afla in proprietatea organizatiei si tot ceea ce datoreaza aceasta unor terti, incluzand proprietatile si creantele, denumite active si datoriile denumite pasive".
Asa cum rezulta si din definitia de mai sus,
bilantul contine doua tipuri de informatii: activele si pasivele organizatiei.
Activele reprezinta resursele organizatiei. Ele pot fi impartite in active fixe (imobilizari) si active circulante.
Pasivele reprezinta orice sume datorate tertilor si celor care finanteaza societatea, inclusiv fondurile asociatilor (capitalul social).
c)
Contul de profit si pierderi
Contul de profit si pierderi este una dintre cele mai importante situatii care reflecta activitatea firmei. Orice firma are ca obiectiv final generarea de profit. Ca urmare a investitiei va asteptati, mai devreme sau mai tarziu, sa aveti de castigat
bani in urma acestei
afaceri.
A castiga
bani inseamna, in primul rand, ca firma sa aiba profit. O firma are profit daca ea produce mai mult decat consuma. Adica, veniturile sau intrarile sunt mai mari decat ce consuma.
O
forma generala, dar destul de simpla,
de realizare si prezentare a contului de profit si pierderi este urmatoarea:
Veniturile realizate
(minus)
Cheltuielile efectuate pentru realizarea si comercializarea produselor
= Profit Operational
(minus)
Cheltuielile financiare (dobanzi, cheltuieli aferente obtinerii fondurilor necesare derularii activitatii)
= Profitul net inainte de impozitare
(minus)
Taxele si impozitele aferente profitului (impozitul pe profit sau impozitul pe venitul microintreprinderilor)
= Profitul net dupa impozitare
Profitul net rezultat se imparte in
dividende (partea din profit care se repartizeaza asociatilor) si profit reinvestit (partea din profit pe care asociatii decid sa o reinvesteasca in societate, in scopul de a-i creste capitalul social si astfel resursele pe care aceasta le poate folosi pentru dezvoltarea activitatii).
d)
Situatia fluxului de numerar
Prin numerar intelegem sumele disponibile in casa (cash) la societatea respectiva si sumele disponibile in conturi bancare (conturi curente sau depozite bancare).
e)
Indicatori financiari
Pentru interpretarea situatiilor financiare prezentate este nevoie de utilizarea unor indicatori financiari.
Astfel de indicatori pot fi:
Venituri pe capitalul angajat = (Profitul din exploatare)/(capitalul angajat)
Rata de utilizare a activelor = (Vanzari)/(Active fixe + Capitalul productiv)
Interpretarea acestor indicatori nu se face insa independent, ei nu au o valoare „standard" care sa ne spuna daca societatea merge bine sau nu. Pentru interpretarea acestor indicatori este nevoie sa ii comparam sau cu indicatorii obtinuti de la alte societati cu activitati similare sau cu o medie pe ramura respectiva de activitate sau cu indicatorii obtinuti in anii anteriori.
In plus, nu exista o lista „cu inceput si sfarsit" a tuturor indicatorilor ce pot fi calculati. In functie de specificul fiecarei activitati si de informatiile pe care vreti sa le aflati, puteti defini astfel de indicatori
Anexe dintr-un plan de afaceri
Pentru a fi usor de citit, un
plan de afaceri nu trebuie sa fie foarte lung si nu trebuie incarcat cu informatii care nu sunt absolut necesare. In cazul in care considerati ca aceste informatii sunt totusi utile unui eventual evaluator, dar sunt prea tehnice sau prea detaliate pentru a fi introduse intr-un
plan de afaceri, puteti sa elaborati un set de anexe.
Genul de informatii care constituie, de obicei, anexe sunt:
- planul detaliat de marketing;
- exemple sau copii dupa contractele pe care le aveti cu clientii, furnizorii sau partenerii;
- schite tehnice ale produselor sau ale tehnologiilor pe care le folositi;
- harti, planuri cadastrale.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Plan de afaceri