Regulile unui Plan de afaceri reusit
De ce ar fi asa de important sa intocmesc un plan de afaceri bun? In primul rand ca sa imi clarific, cu “cifre” cat mai realiste si calcule, daca proiectul in care vreau sa investesc chiar merita, are potential financiar. In al doilea rand, ca sa pot atrage surse de finantare (in cazul in care nu dispun de ele), convingand finantatorii ca afacerea este viabila si profitabila.
Care sunt regulile unui plan de afaceri reusit?
1) Titlul planului: nu uitati ca pe prima pagina/ coperta sa adaugati si logo-ul firmei, sloganul sau si datele de contact.
2) Cuprinsul: organizat pe capitole si subcapitole, cuprinsul trebuie sa indeplineasca 2 cerinte de baza: sa acopere tot ce este relevant pentru proiect si sa fie cat mai clar formulat si prezentat.
3) Continutul propriu-zis: este foarte indicat sa incepeti cu un fel de rezumat, o “forma scurta” a intregului plan de afaceri, rezumat care sa nu depaseasca 2 pagini. Rezumatul va puncta foarte clar informatiile relevante despre firma (domeniu de activitate, echipa de conducere, cifra de afaceri si profit, realizari – eventual “povestea de succes” si pozitia sa in cadrul sectorului), obiectivul, identitatea produsului/ serviciului, castigul estimat si timpul necesar obtinerii lui, investitia necesara si termenul de recuperare a acestei investitii.
Rezumatul inseamna practic, pe langa prezentarea firmei, reliefarea unicitatii produsului/ serviciului, ce obtin din proiect, in cat timp si cu ce costuri; “cum obtin” si care sunt riscurile nu intra in rezumat. In situatia unui necesar de finantare din surse externe, in rezumat trebuie sa scrieti clar care este beneficiul finantatorului, suma necesara din partea acestuia si eventual (dar recomandat!) suma de autofinantare.
4) Pentru a evalua cat mai realist viabilitatea ideii si a solutiei concepute, cat si pentru castigarea increderii finantatorului (daca este cazul), intrebarea de baza la care planul de afaceri trebuie sa raspunda, inainte de a “intra in cifre”, este “De ce produsul/ serviciul oferit ar avea succes?” Raspunsul la aceasta intrebare incepe cu o analiza temeinica, sustinuta de date concrete, a pietei: cererea (segmente targetate, dimensiune, putere de cumparare si interes pentru produsul/ serviciul oferit) si concurenta (dimensiune, tehnologii si costuri, preturi, cote de piata ale principalilor “jucatori”, strategii de promovare si vanzare, brand etc.).
Aceasta analiza trebuie completata cu cea a capacitatii proprii de a oferi produsul/ serviciul: resurse si tehnologii necesare producerii, promovarii si vanzarii lui. Urmeaza identificarea elementelor de diferentiere, adica acele elemente care il vor face pe cumparator sa aleaga produsul vostru. Asadar, raspunsul la “De ce produsul va fi cumparat” este obtinut prin corelarea a trei factori: piata (cu cerere si concurenta), capabilitati proprii si elemente de diferentiere. Din aceasta analiza rezulta si cifrele folosite ulterior pentru partea financiara.
5) Analiza financiara: pentru o evaluare financiara cat mai aproape de adevar, trebuie sa identificati riscurile posibile, strategii/ metode de reducere a probabilitatii lor sau a efectelor riscurilor si sa folositi abordarea cu mai multe scenarii. Este bine sa considerati minim 3 scenarii (pesimist, ponderat si optimist), fiecare cu propria estimare financiara. Analiza financiara cea mai relevanta va fi cea sub forma de cash flow-uri. Dificultatea principala sta in estimarea corecta a relatiei dintre pretul de vanzare si volumul vanzarilor.
6) Nu uitati, la final, sa punctati inca o data beneficiile proiectului si identitatea, specificul produsului/ serviciului pe care il veti oferi. De asemenea, atasati la planul de afaceri anexe si orice documente considerati ca sunt necesare in sustinerea cifrelor.
Succes!
Liviu Deculescu