11 sfaturi utile pentru antreprenori in relatia cu presa
sfaturiantreprenoripresaradu georgescugecad
O bune acoperire media poate face diferenta intre succes si esec in antreprenoriat. Multi antreprenori prefera sa nu vorbeasca cu institutiile media, de teama ca ideile lor ar putea fi furate sau, de ce nu, de teama de ridicol.
"In general antreprenorii sunt destul de inchisi, sunt reticenti sa-si impartaseasca experientele. Pe de o parte din teama de ridicol. Cum sa spun eu ce prostie am facut? Pe de alta parte se tem sa nu li se fure ideile bune. Atunci nu partajeaza informatia voluntar pana nu isi dau seama ca acest lucru este bun. Astazi oferi tu o idee care ajuta pe altcineva, iar maine beneficiezi tu de ideea altcuiva",
a declarat, intr-un interviu acordat Manager.ro, Radu Georgescu, fondatorul GECAD si antreprenor.
Chris Dixon, cofondatorul Hunch (firma apartine acum eBay) si investitor in companii precum Skype, Kickstarter sau DocVerse, le ofera antreprenorilor 11 sfaturi utile care sa-i ajute in relatia cu presa. Pe acestea le "imbogatesc" cu cateva experiente personale - cum vad jurnalistii relatia cu antreprenorii:
1. Trebuie sa se documenteze despre jurnalistul cu care doresc sa aiba o discutie, precum si in legatura cu publicatia pentru care acesta lucreaza. O scurta cautare pe Google Search dupa cheia "Nume Jurnalist Publicatie" poate ajuta. Antreprenorul va vedea astfel cum a acoperit ziaristul in trecut domeniul in care el face afaceri, cat e de profesionist si ce stil are. Aici fac o paranteza. Am fost de multe ori la interviuri cu oameni de afaceri de succes din Romania care au venit total nepregatiti la intalnire. Nu-i nimic mai jenant decat ca domnul X, ditamai managerul, sa te intrebe: "De la ce publicatie ai zis ca esti? Despre ce doresti sa vorbim". "Pai tocmai i-am spus PR-ului dumneavoastra temele de discutie acum o saptamana, iar invitatia la interviu a venit din partea companiei pe care o conduceti...".
2. Trebuie sa mentina relatiile cu jurnalistii dupa ce le-au dobandit. Nu trebuie sa ii sune zilnic, saptamanal sau sa ii invite la botez, insa, din cand in cand, un email sau un telefon nu strica.
3. Sa fie rapid. Reporterii au termene limita pe care trebuie sa le respecte. Daca cineva ii cere antreprenorului un interviu, pe email sau fata in fata, este bine ca acesta sa raspunda repede, in cel mult doua zile, daca este sau nu disponibil pentru o discutie.
4. Sa fie concis. Trebuie sa incerce sa raspunda la intrebarile jurnalistului concis, folosind, acolo unde poate, exemple palpabile. Jurnalistul lucreaza cu marfa clientului. Nu poate scoate un articol valoros daca nu are la dispozitie decat vorbarie goala, frumos impachetata.
5. Sa fie interesant si modest. Daca antreprenorul vorbeste in limba persoanelor din relatii publice, s-ar putea sa nu-i atraga atentia reporterului cu care doreste sa aiba o discutie. Trebuie sa evite cliseele: "Suntem cei mai...", "Avem cel mai bun serviciu...". Toate firmele se cred lideri pe un anumit domeniu.
6. Nu trebuie sa se grabeasca. A venit reporterul si i-a luat interviul. Trece o zi, trec trei, trece o saptamana... si nu apare niciun material. Antreprenorul nu trebuie sa-l sune pe jurnalist ca sa-l intrebe ce se intampla. Uneori lucrul la un articol bun poate dura saptamani. Este posibil ca jurnalistul sa astepte si alte raspunsuri la intrebari sau sa aiba intalniri si cu alte persoane din industrie. Mai mult, nu este usor sa scoti de pe reportofon o inregistrare de o ora.
7. Nu trebuie sa se astepte la prea mult. Faptul ca a stat o ora de vorba cu un reporter nu inseamna ca acesta din urma va folosi fiecare cuvintel pe care antreprenorul l-a spus. Unele declaratii nu au coerenta, sunt gresite din punct de vedere gramatical si nu pot fi utilizate sau antreprenorul se indeparteaza prea mult de subiect.
8. Nu trebuie sa ceara sa vada textul inainte de publicare. Pentru multi reporteri acest lucru este ca si cum i-ai injura de mama.
9. Nu trebuie sa se angajeze in barfe despre publicatiile concurente. In general, jurnalistii de pe un anumit domeniu (energie, IT etc.) se intalnesc des la evenimente si se cunosc bine. Antreprenorii risca sa ajunga la urechile multora ce au zis ei despre publicatia X sau Y. Acest lucru decredibilizeaza un om care se vrea de afaceri.
10. Nu trebuie sa se sfiasca sa-si contacteze criticii. S-ar putea ca anumiti jurnalisti sa fie sceptici in legatura cu un anumit model de business si sa scrie un articol cu tenta negativa despre o afacere aflata "in fasa". Fondatorul acesteia trebuie sa incerce sa-i contacteze pe acei jurnalisti si sa stabileasca o intalnire sau macar un interviu prin e-mail. Reporterii/editorii respectivi vor vedea ca au de a face cu o persoana dezghetata, care "nu pune la suflet" si stie sa accepte criticile.
11. Niciodata sa nu minta! Daca un antreprenor a mintit un jurnalist si acesta afla, articolul rezultat va fi cu totul altul. Ziaristul respectiv nu va mai crede niciodata 100% orice i-ar spune antreprenorul in viitor.