Primul santier al Canalului Dunare -Marea Neagra. Pagini dintr-o tragedie nationala (III). Securitatea ii ancheteaza pe dusmanii de clasa
Dupa ce comunistii au uzurpat puterea in Romania, Kremlinul le-a ordonat sa inceapa lucrarile la Canalul Dunare-Marea Neagra. Santierul a functionat intre anii 1949-1953, iar principala forta de munca au reprezentat-o detinutii politic - cca 20.000 (dupa unele surse 30.000) de oameni. Pe santier, atat detinutii politic cat si specialistii civili au lucrat sub teroarea Securitatii, care vedea peste tot "dusmani de clasa" si "sabotori".
Activitatea pe santierul deschis in anul 1949 se desfasura sub stricta supraveghere a Securitatii (Directiunea Generala a Securitatii Poporului) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care vedea in toate problemele santierului mana "dusmanilor de clasa" si actiuni de sabotaj.
Documentul "Sinteza privind situatia Directiunei Generale a Canalului si actiunile dusmanului", intocmit de Securitate la inceputul anului 1950, este o dovada a atmosferei de teroare in care lucrau, la Canal, nu doar detinutii politic, dar si inginerii si tehnicienii care puteau ajunge in orice clipa sa fie imbracati in zeghe si trimisi sa lucreze la lopata, pentru imaginare actiuni de "sabotaj".
Documentul cercetat a fost adnotat de Gheorghe Gheorgiu-Dej cu un creion celebru in acea vreme, care avea la un capat o mina rosie iar la celalalt capat mina albastra. Prezenta, in continuare, extrase din raportul Securitatii:
"Nadler Beniamin, fostul sef al Sectorului Mecanic (in prezent arestat) a fost inlocuit cu tov. Radnev, vechi activist de Partid si fost Director al Regionalei Cernavoda."
"Astfel stand lucrurile, dusmanul a lucrat mai intensiv in perioada Decembrie 1949-Februarie 1950, reusind sa loveasca indeosebi in Sectorul Mecanic si Transporturi, efectele actiunii sale avand in afara de pagube materiale si repercursiuni (sic!) asupra indeplinirei in bune conditiuni a planului de lucrari.
Actiunile "dusmanului" nu au fost ingradite
Deasemeni au fost savarsite actiuni de sabotaj in antrepriza «Sovromconstructii» dela santierul Poarta Alba, unde din cauza neexecutarii controlului eficace din partea Sectorului de receptie si control al D.G.C. (Directiunea Generala a Canalului, nota autorului) facand parte din sfera de activitate a tov. Ing. Sef Grunberg, nu sʹau ingradit posibilitatile dusmanului."
"Pe santierele Medgidia, intrebuintandu-se 3 tractoare «Stanilet» la defrisarea baltii, datorita lipsei de supraveghere si instructaj a personalului de executie din partea Sectorului Mecanic, acestea sʹau rasturnat in balta, fiind astfel scoase din functiune pe un timp indelungat."
Importanta politica a Canalului Dunare-Marea Neagra
"Conducatorii Sectorului Mecanic au tratat aceasta problema, adica transportul, primirea, conservarea si repartizarea utilajului greu si a masinilor unelte, cu cea mai mare indiferenta, netinand seama de importanta politico-economica a acestor instalatii trimise noua de catre U.R.S.S. (…)"
"Vinovatii principali au fost identificati in persoanele Ing. ALECU CORNEL, fost Sef de Sector, NADLER BENIAMIN, Seful Sectorului Mecanic, fost Director General al Fabricei «Vulcan» pana in 1944, element burghez exclus din Partid in 1948 care in mod abuziv sʹa folosit de titlul de Inginer, el neavand calificare; Ing. TEODORESCU ION, Seful Diviziei Ateliere, Maior deblocat si betiv; Ing. FREDEK TEODOR, ajutorul sefului de Sector Nadler, fost Maior in armata tarista, element ostil muncitorilor si Ing. MOLDOVAN ION (…)"
Au mai fost demascati un fost "legionar" si un "mosier"
"Sectorul de Executii este condus de Inginerul ADRIAN STANESCU, fost legionar, avand in jurul lui pe Inginerii LIPANEANU MIRCEA fost exploatator, pe Inginerul CIORAPCIU provenit de la C.F.R., proprietar a 40 Ha. pamant si altii de teapa acestora (…)"
"Din cauza lipsei de vigilenta a Sectorului Cadre, majoritatea functiunilor de conducere a diferitelor Sectoare, in special Mecanic, Executii si Planificare, au fost incredintate unor elemente reactionare, apartinand clasei exploatatoare burghezo-mosieresti, neavand nimic in comun cu clasa muncitoare si cu mareata opera de construire a socialismului in tara noastra, in care joaca un rol deosebit de important Canalul Dunare-Marea Neagra (…)"
Din birouri, direct in beciurile Securitatii
"MASURI LUATE:
In aceasta situatie D.R.S.P. Constanta (Directiunea Regionala a Securitatii Poporului Constanta, n.a.) a trecut la retinerea numitilor: Ing. ALECU CORNEL, NADLER BENIAMIN, Ing. FREDEK TEODOR, Ing. TEODORESCU ION, Ing. IARCA OPRISAN si a numitului SCHVARTZ SOLOMON (dela Poarta Alba) pentru cercetarea in legatura cu faptele lor.
PROPUNERI:
Fata cu cele de mai sus, se impune largirea anchetei aflate in curs la D.G.S.P. Constanta, pentru cercetarea tuturor cazurilor negative (…)"