Povesti adevarate, povesti inventate. Carol al II-lea, vinovatul de serviciu al istoriei nationale (V). Afacerea Skoda - cel mai mare scandal de coruptie din istoria Romaniei
La inceputul anilor 1930, Romania a fost zguduita de, probabil, cel mai mare scandal de coruptie din istoria tarii: "Afacerea Skoda". Pentru modernizarea dotarii Armatei, statul roman a semnat un contract cu fabrica de armament cehoslovaca Skoda. Contractul, in valoare de 7 miliarde de lei, a fost semnat la 17 martie 1930, cand la guvernare se afla Partidul National Taranesc, iar prim-ministru era Iuliu Maniu.
Spagi si comisioane cu destinatari anonimi
Contractul s-a dovedit a fi extrem de dezavantajos pentru Romania. In plus, au fost descoperite liste codificate ce contineau cuantumul spagilor si al comisioanelor platite, dar nu au fost niciodata descoperiti beneficiarii acestora.
Scandalul a tinut prima pagina a presei cativa ani de zile, un general roman (Sica Popescu) s-a sinucis, s-au facut perchezitii, retineri, arestari, au fost incercari de musamalizare, au fost declansate mai multe procese. In epoca, dar mai ales in perioada comunista, scandalul Skoda a fost folosit ca instrument de propaganda antimonarhica, iar Carol al II-lea a fost "identificat "ca principal sforar si beneficiar al veroasei afaceri.
Atata doar ca datele istorice nu se potrivesc deloc. Principele Carol a renuntat la Tron in anul 1925, in timpul domniei tatalui sau, Regele Ferdinand, si a parasit tara. Ferdinand a murit in anul 1927, iar Mihai a devenit Rege al Romaniei, sub obladuirea unei Regente, fiindca era minor.
Recursul la istorie – o cronologie a adevarului
Carol s-a intors in tara la 6 iunie 1930, a revendicat Tronul, iar Mihai a fost nevoit sa-i cedeze Coroana. Asadar, sa recapitulam: pagubosul contract cu Skoda a fost semnat la 17 martie 1930, data la care Carol avea statutul unui simplu cetatean roman cu domiciliul in strainatate, asadar nu avea cum sa fie implicat in negocierea contractului cu Skoda si nici sa beneficieze de spagile platite de uzinele cehoslovace responsabililor romani cu putere de decizie.
Scandalul "Afacerii Skoda" a explodat in presa vremii in 1933, dar generalul Constantin Stefanescu Amza (1875-1964), un apropiat al Regelui Carol al II-lea si ministru al Armatei in Guvernul Nicolae Iorga (18 aprilie 1931-5 iunie 1932) i-a semnalat suveranului inca din 1931 o multime de nereguli, atat in prevederile contractului cat si in modul de derulare a acestuia.
Toti cei care au fost considerati vinovati de felul in care a fost incheiat contractul cu Skoda au fost achitati in februarie 1936. Singurul inculpat care a fost condamnat ramane cehul Bruno Seletzki, reprezentantul Skoda in Romania, care a primit 5 ani de inchisoare.
Document din arhiva personala a Regelui Carol al II-lea
Reproducem, in premiera, in transcriere dupa documentul original, memoriul adresat de generalul Constantin Stefanescu Amza Regelui Carol al II-lea in decembrie 1935, memoriu in care generalul face o recapitulare a "Afacerii Skoda":
Sa traiti Majestate,
Prea respectuos supun Majestatii Voastre acest memoriu asupra chestiunei Skoda, care de 4 ani framanta societatea civila si militara si lumea politica din tara noastra, pentru ca acum, cand aceasta chestiune Skoda este pe sfarsite, Majestatea Voastra sa fie pus la curent cu o seama de detalii ce s-au petrecut in anii 1931-1932 si care, natural, au putut scapa atentiunei M.V.
Alatur la acest memoriu un numar de documente-copii de pe acte foarte importante care fixeaza definitiv mersul lucrurilor in adevarata lor realitate.
Aceasta chestiune a fost atat de denaturata de presa si de diferite publicatiuni interesate incat putine persoane din lumea exterioara cunosc realitatile.
Majestate, trecerea mea la conducerea Ministerului Armatei, in anul 1931 si pana in luna august 1932 m-a facut sa iau parte la executarea contractului Skoda, care facandu-se in conditiuni inacceptabile, ca tehnica si ca cerinte pentru un material modern, a dat nastere la refuzarea tunului de camp de 75 mm, cu toate urmarile ce au avut loc…
Va urma