Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj
de Mihai Balescu la 22 Ian. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aviatiepilotajpilot avionzborinstructaj

De ce apar erorile de pilotaj? Raspunsul s-ar putea sa va surprinda. Motivul il constituie adesea nu lipsa de pregatire sau experienta insuficienta a pilotilor, ci oboseala. O spun, mai cu jumatate de gura, insisi pilotii, care marturisesc ca din cauza oboselii accentuate li s-a intamplat uneori sa rateze apeluri radio importante, sa interpreteze gresit datele afisate de aparatura de bord sau chiar sa adoarma in timpul zborului.

“Sa nu cumva sa ma trezesc si sa constat ca tu inca nu te-ai sculat”, i-ar fi spus odata un pilot secundului sau inaintea unui zbor. Mai mult ca sigur ca e vorba doar de o gluma din folclorul bransei, totusi ea are o baza reala: au existat cateva cazuri in SUA si Marea Britanie cand pilotii au trecut de aeroportul pe care trebuiau sa aterizeze pentru ca adormisera, in timp ce avionul zbura pe pilot automat.

Dar adevarul e ca pilotii nici nu prea au cum sa se odihneasca in mod corespunzator. Teoretic, ei ar trebui sa se refaca intre doua zboruri dormind in saloanele destinate echipajelor, aflate in marile aeroporturi, dar acestea nu ofera intotdeauna conditiile necesare (spatiu suficient, intuneric, liniste, temperatura adecvata).

Reporterii postului ABC News chiar au filmat pe ascuns piloti care preferau sa se odihneasca pe scaunele din zonele VIP ale aeroporturilor, unde era mai putina aglomeratie decat in saloanele special amenajate pentru ei.


Apoi, chiar daca exista conditii adecvate de odihna, trebuie tinut cont si de faptul ca pilotii nu pot dormi la comanda. Cursele lungi, care presupun schimbari de fus orar, duc la tulburari ale ceasului biologic, acel mecanism al organismului uman care ne spune cand sa stam treji si cand sa ne culcam. Pentru ca efectele acestor tulburari sa se estompeze ar fi nevoie de perioade lungi de pauza, dar programul strans al pilotilor nu permite asa ceva.

Rezultatul e oboseala cronica, o afectiune foarte periculoasa pentru piloti deoarece manifestarile ei includ:

• viteza scazuta de reactie
• lipsa de concentrare
• pierderi de memorie
• erori in rationamente
• reducerea acuitatii vizuale
• depresie,

adica exact lucruri de care pilotii NU au nevoie.

In aviatia militara lucrurile stau cu totul altfel – aici regulile sunt stricte si se aplica la fel de strict. Pilotilor li se impune chiar si numarul de calorii pe care trebuie sa le asimileze inainte de a se urca in avion, in timp ce in aviatia civila pilotii trebuie sa se multumeasca adesea cu o punga de chipsuri luata de la un automat din incinta aeroportului.

N-am fi vorbit atat despre oboseala pilotilor daca ea n-ar fi fost unul dintre factorii determinanti in foarte multe dintre accidentele aviatice. Si, din pacate, situatia nu se amelioreaza. Un studiu efectuat de Health and Safety Laboratory, din Birmingham, arata ca 75% din pilotii britanici au traversat in activitatea lor perioade de oboseala severa, iar 81% din ei spun ca situatia e mai rea acum decat in urma cu doi ani.

Lucrurile devin si mai grave daca ne gandim ca pentru oboseala practic nu exista remedii, in afara de odihna, desigur. Gradul de oboseala nu este influentat nici de motivare, nici de profesionalism, nici de antrenament, nici de experienta. Iar progresul tehnologic, foarte semnificativ de altfel in domeniul aviatiei, nu poate face nici el mare lucru.

Citeste si: Alexandru Ioan Cuza – povesti de viata si povesti de moarte pe fundalul Unirii Principatelor Romane

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Piata imobiliara fierbe. Locuintele se vand ca painea calda chiar si la Cluj, unde preturile bat capitala
Imobiliare

Piata imobiliara fierbe. Locuintele se vand ca painea calda chiar si la Cluj, unde preturile bat capitala

today18 Apr. 2025
Firmele se sufoca! Creste numarul societatilor comerciale care de-abia se descurca cu facturile si platile
Companii

Firmele se sufoca! Creste numarul societatilor comerciale care de-abia se descurca cu facturile si platile

today18 Apr. 2025
UniCredit si Alpha Bank isi unesc retelele de ATM: aceleasi comisioane pentru toti clientii
Financiar-Bancar

UniCredit si Alpha Bank isi unesc retelele de ATM: aceleasi comisioane pentru toti clientii

today18 Apr. 2025
Cea mai rapida reteta de cozonaci! Ingredientele pentru 2 cozonaci mari si modul de pregatire pas cu pas
Mananca sanatos

Cea mai rapida reteta de cozonaci! Ingredientele pentru 2 cozonaci mari si modul de pregatire pas cu pas

today18 Apr. 2025
Masa de Paste, pe buget! Romanii sunt cu ochii dupa reduceri si au inceput sa aplice strategii de economisire. Tin de bani, ca sunt vremuri grele!
Ultima ora

Masa de Paste, pe buget! Romanii sunt cu ochii dupa reduceri si au inceput sa aplice strategii de economisire. Tin de bani, ca sunt vremuri grele!

today18 Apr. 2025
Top idei de afaceri care pot fi deschise in Romania cu 100.000 de euro
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Top idei de afaceri care pot fi deschise in Romania cu 100.000 de euro

today18 Apr. 2025
Ce nu iti spune nimeni despre bani la 20 de ani: alegeri financiare care pot schimba tot
Ultimele stiri economice

Ce nu iti spune nimeni despre bani la 20 de ani: alegeri financiare care pot schimba tot

today17 Apr. 2025
ESET: Ransomware-ul continua sa fie un element cheie in peisajul amenintarilor cibernetice in 2025
Tehnologie

ESET: Ransomware-ul continua sa fie un element cheie in peisajul amenintarilor cibernetice in 2025

today16 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x