Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj
de Mihai Balescu la 22 Ian. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aviatiepilotajpilot avionzborinstructaj

De ce apar erorile de pilotaj? Raspunsul s-ar putea sa va surprinda. Motivul il constituie adesea nu lipsa de pregatire sau experienta insuficienta a pilotilor, ci oboseala. O spun, mai cu jumatate de gura, insisi pilotii, care marturisesc ca din cauza oboselii accentuate li s-a intamplat uneori sa rateze apeluri radio importante, sa interpreteze gresit datele afisate de aparatura de bord sau chiar sa adoarma in timpul zborului.

“Sa nu cumva sa ma trezesc si sa constat ca tu inca nu te-ai sculat”, i-ar fi spus odata un pilot secundului sau inaintea unui zbor. Mai mult ca sigur ca e vorba doar de o gluma din folclorul bransei, totusi ea are o baza reala: au existat cateva cazuri in SUA si Marea Britanie cand pilotii au trecut de aeroportul pe care trebuiau sa aterizeze pentru ca adormisera, in timp ce avionul zbura pe pilot automat.

Dar adevarul e ca pilotii nici nu prea au cum sa se odihneasca in mod corespunzator. Teoretic, ei ar trebui sa se refaca intre doua zboruri dormind in saloanele destinate echipajelor, aflate in marile aeroporturi, dar acestea nu ofera intotdeauna conditiile necesare (spatiu suficient, intuneric, liniste, temperatura adecvata).

Reporterii postului ABC News chiar au filmat pe ascuns piloti care preferau sa se odihneasca pe scaunele din zonele VIP ale aeroporturilor, unde era mai putina aglomeratie decat in saloanele special amenajate pentru ei.


Apoi, chiar daca exista conditii adecvate de odihna, trebuie tinut cont si de faptul ca pilotii nu pot dormi la comanda. Cursele lungi, care presupun schimbari de fus orar, duc la tulburari ale ceasului biologic, acel mecanism al organismului uman care ne spune cand sa stam treji si cand sa ne culcam. Pentru ca efectele acestor tulburari sa se estompeze ar fi nevoie de perioade lungi de pauza, dar programul strans al pilotilor nu permite asa ceva.

Rezultatul e oboseala cronica, o afectiune foarte periculoasa pentru piloti deoarece manifestarile ei includ:

• viteza scazuta de reactie
• lipsa de concentrare
• pierderi de memorie
• erori in rationamente
• reducerea acuitatii vizuale
• depresie,

adica exact lucruri de care pilotii NU au nevoie.

In aviatia militara lucrurile stau cu totul altfel – aici regulile sunt stricte si se aplica la fel de strict. Pilotilor li se impune chiar si numarul de calorii pe care trebuie sa le asimileze inainte de a se urca in avion, in timp ce in aviatia civila pilotii trebuie sa se multumeasca adesea cu o punga de chipsuri luata de la un automat din incinta aeroportului.

N-am fi vorbit atat despre oboseala pilotilor daca ea n-ar fi fost unul dintre factorii determinanti in foarte multe dintre accidentele aviatice. Si, din pacate, situatia nu se amelioreaza. Un studiu efectuat de Health and Safety Laboratory, din Birmingham, arata ca 75% din pilotii britanici au traversat in activitatea lor perioade de oboseala severa, iar 81% din ei spun ca situatia e mai rea acum decat in urma cu doi ani.

Lucrurile devin si mai grave daca ne gandim ca pentru oboseala practic nu exista remedii, in afara de odihna, desigur. Gradul de oboseala nu este influentat nici de motivare, nici de profesionalism, nici de antrenament, nici de experienta. Iar progresul tehnologic, foarte semnificativ de altfel in domeniul aviatiei, nu poate face nici el mare lucru.

Citeste si: Alexandru Ioan Cuza – povesti de viata si povesti de moarte pe fundalul Unirii Principatelor Romane

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani

today22 Dec. 2024
Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii

today22 Dec. 2024
De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura
Reteta zilei

De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura

today22 Dec. 2024
Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi
Companii

Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi

today22 Dec. 2024
Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor

today21 Dec. 2024
Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?
Cultura generala

Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?

today21 Dec. 2024
Desertul de Craciun gata in 30 de minute - reteta rapida care cucereste pe toata lumea
Reteta zilei

Desertul de Craciun gata in 30 de minute - reteta rapida care cucereste pe toata lumea

today21 Dec. 2024
Cumparaturi de Sarbatori? Afla cele mai periculoase capcane care te fac sa cheltuiesti mai mult decat trebuie!
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cumparaturi de Sarbatori? Afla cele mai periculoase capcane care te fac sa cheltuiesti mai mult decat trebuie!

today21 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura
Reteta zilei

De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura

today22 Dec. 2024
Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi
Companii

Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi

today22 Dec. 2024
Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor
Banii tai - sectiune de educatie...

Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor

today21 Dec. 2024
Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?
Cultura generala

Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?

today21 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x