Cum vor arata orasele viitorului?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum vor arata orasele viitorului? Cum vor arata orasele viitorului?
de Mihai Balescu la 22 Iul. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Pe tot parcursul secolului XX, intreaga planeta a privit fascinata spre orasele americane, desprinse parca dintr-o alta lume. O lume cu zgarie-nori imensi, aeroporturi in care te pierzi si autostrazi ultra-rapide. Astazi, daca vrem sa traim aceeasi fascinatie trebuie sa privim spre China.

Confruntata cu o migratie colosala din mediul rural inspre cel urban, aceasta tara cheltuieste anual 500 de miliarde $ pe infrastructura si este nevoita sa inoveze spectaculos, pentru a gasi cele mai bune solutii la problemele create de aglomerarea urbana. Iata de ce orase ca Beijing, Hong Kong, Shanghai, dar si orase mai putin cunoscute, ca Shenzen sau Dalian, remodelate practic peste noapte, ne prezinta in acest moment o imagine foarte plauzibila a felului in care va arata viitorul.

De departe, cea mai sensibila problema a marilor orase o constituie traficul auto. Chinezii au cumparat 16,5 milioane de autoturisme in 2017 si se estimeaza ca, in doar un deceniu, acest numar va ajunge la 50 de milioane (anual!). Vor fi atunci ambuteiaje masive pe drumurile Chinei, atat in orase, cat si in afara lor, probabil similare ambuteiajului din 2010, cand 10.000 de masini au stat blocate timp de 11 zile pe o autostrada din apropiere de Beijing.

Masuri trebuie luate, asadar, inca de pe acum, iar una dintre aceste masuri consta in dezvoltarea transportului in comun, plecand de la o premisa simpla: daca nu poti sa treci prin blocaj, de ce sa nu treci peste el?


A aparut astfel proiectul unui autobuz inedit, numit “straddling bus”, care culiseaza pe niste sine montate de o parte si de alta a soselelor si care trece fara nicio problema pe deasupra masinilor blocate in trafic. Poate sa transporte simultan pana la 1.200 de pasageri si asta cu costuri mici, deoarece infrastructura de care are nevoie este ieftina (nici nu se compara cu a unui metrou), plus ca autobuzul se poate reincarca ecologic, gratie panourilor solare montate pe acoperis. Compania care l-a pus la punct spune ca va reduce cu 30% numarul ambuteiajelor rutiere.

Apoi, o atentie sporita se acorda in China autovehiculelor electrice. Guvernul vrea sa aiba pe drumurile tarii 5 milioane pana in 2020, ca urmare sprijina aceste aspiratii cu o serie de subventii, inclusiv prin alocarea a 8.800 $ pentru fiecare vehicul electric cumparat de companiile de taximetrie si de guvernele locale. China are mai multe taxiuri electrice operationale decat orice alta tara din lume si probabil ca-si va consolida dominatia in domeniu.

O a doua mare problema a oraselor chinezesti este una cu care s-au confruntat si orasele americane in secolul trecut – anume cum sa inghesuiesti cat mai multi oameni intr-un spatiu restrans – problema a carei solutie nu poate fi decat una singura: extinderea pe verticala. Iar aici compania Broad a venit cu o imbunatatire incredibila, introducand o tehnica revolutionara ce permite construirea de zgarie-nori in doar cateva saptamani (!), cu o reducere extraordinara a costurilor.

Ideea a parut initial deplasata, dar compania a spulberat temerile atunci cand a terminat in doar 15 zile un hotel de 30 de etaje in apropierea sediului sau central din Changsa. Tehnica pune accent pe utilizarea de prefabricate ce permit asamblarea prealabila, intr-o fabrica, a unor mari portiuni din cladire, cu integrarea facila in structura a unor functiuni “verzi”, cum ar fi izolatia termica sau lifturile care genereaza electricitate. 93% din munca la hotelul mentionat mai sus a avut loc intr-o astfel de fabrica.

Alimentarea cu energie este a treia problema, dat fiind ca in 2010 China a depasit SUA si a devenit cel mai mare consumator de energie din lume. Iar solutiile autoritatilor pentru a potoli aceasta “foame” vin, in principal, din doua directii:

1) Sectorul nuclear. Astfel, frustrata de penele de curent din multe orase ale sale, China vrea sa dezvolte o tehnologie nucleara bazata pe thoriu, care va revolutiona un sector limitat puternic de masurile de securitate introduse in urma dezastrului de la Fukushima, din 2011. In comparatie cu uraniul, thoriul este mai abundent in natura, nu duce la topiri si produce mai putine deseuri radioactive, lucruri care-l transforma intr-o optiune mai atractiva pentru rezolvarea nevoilor energetice ale Chinei (chiar daca unii specialisti avertizeaza ca tehnologia nu este inca testata la scara comerciala si ca are inca probleme semnificative cu siguranta).

2) Sectorul energiei solare. China este deja cel mai mare producator de panouri solare din lume si are strategii ambitioase in acest domeniu. Autoritatile vor sa construiasca o ferma solara capabila sa genereze 1 gigawatt in Datong, un oras din provincia Shanxi cunoscuta pentru rezervele sale de carbune, in timp ce in Mongolia interioara o firma chineza si o companie americana colaboreaza pentru a construi o instalatie solara capabila sa produca 2 gigawati, o capacitate dubla fata de cea a unui reactor nuclear performant din SUA. Iar compania China Merchants Group are in plan instalarea a 3 milioane de metri patrati de panouri solare, cu o capacitate de 500 de megawati, dar nu pe sol, ci pe acoperisurile cladirilor. Se vor elimina astfel criticile legate de impactul asupra mediului, cu care se confrunta fermele solare conventionale care sustrag solul de la alte utilizari.

A patra problema: gestionarea gunoiului. Pe masura ce orasele mari ale Chinei cresc, locuitorii lor produc munti de deseuri ce inconjoara zonele urbane. Beijing-ul singur produce 18.000 de tone de gunoi in fiecare zi, suficient pentru a umple in fiecare an 25 de stadioane cat Arena Nationala. Ca urmare, unele companii chinezesti dezvolta tehnologii de reciclare de ultima generatie, care ar pute face uitate in curand gropile de gunoi si incineratoarele. Firma Goldenway Bio-Tech a proiectat si verificat cu succes un sistem care poate transforma zilnic pana la 400 de tone de deseuri alimentare in ingrasaminte. Procedeul (fara miros) foloseste o enzima speciala care descompune deseurile in doar 10 ore, iar rezultatul este o pudra maronie despre care Goldenway afirma ca este ideala pentru culturile organice.

Sa mai spunem in final doua cuvinte si despre solutiile Chinei la problema transportului intre marile orase. Prima solutie ar fi cea legata de transportul aerian, concretizata in ritmul ametitor in care se construiesc aeroporturi in aceasta tara – 33 de aeroporturi complet noi in intervalul 2005-2010, plus alte 33 renovate sau extinse (chiar daca cererea turistilor nu a tinut intotdeauna pasul cu oferta: un aeroport in valoare de 57 de milioane $ construit in provincia Guizhou a avut in tot anul 2015 doar 151 de pasageri platitori).

Iar a doua solutie ar fi cea legata de transportul feroviar, cu cai ferate de mare viteza. Cel mai nou tren-glont chinezesc ruleaza cu o viteza maxima de 501 km/ora, fiind capabil sa ajunga de la Beijing la Shanghai in mai putin de 3 ore. Dar pana si acest tren super-rapid va deveni un mijloc transport modest daca cercetatorii de la Southwest Jiatong University vor finaliza proiectul unui tren de tip maglev care sa-i trimita pe pasageri la destinatie prin niste tuburi, cu o viteza de peste 950 km/ora – o inovatie care ar descongestiona enorm traficul aerian.

Concluzia? Prin prisma minunatiilor tehnologice enumerate mai sus, este clar ca orasele viitorului prind contur in China, nu in SUA. Iar lucrul acesta este sustinut de fostul vice-presedintele american Joe Biden, care a spus intr-un discurs: “Daca as lua in acest moment niste cetateni americani si i-as duce in niste orase din China si apoi in oricare dintre orasele noastre si i-as intreba dupa aceea «Care oras e din SUA? Si care din China?», majoritatea mi-ar spune ca cele mai grozave dintre orasele pe care tocmai le-au vazut sunt, cu siguranta, din SUA. Dar s-ar insela.”

Sursa foto: www.pexels.com
Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Masa de Craciun,
Life Style

Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori

today26 Dec. 2024
Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad
Life Style

Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad

today25 Dec. 2024
3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024
Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori
Reteta zilei

Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori

today23 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an
Afla...

De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an

today23 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x