Codul bunelor maniere in business: Arta de a oferi cadouri
codul bunelor maniere in businessarta de a oferi cadouricadouri corporatebusinessparteneri afaceri1 martie8 martie
Suntem tot mai aproape de luna martie si, cu siguranta, multi dintre dumneavoastra aveti colege de serviciu, sefe, partenere de afaceri, carora le cautati cate un cadou potrivit in aceasta perioada. Totusi, chiar daca ne asteapta o luna "dedicata femeilor", pot aparea momente in care trebuie sa pregatiti un cadou si pentru colegi de-ai dumneavoastra, asa ca, va vom prezenta cateva reguli simple, generale, care sa va ajute sa gasiti cadoul corporate ideal, indiferent de destinatar.
Alegerea cadoului corporate ideal
Cadourile corporate sunt, prin definitie, darurile facute in mod oficial, intre persoane care detin anumite functii in lumea de afaceri. Fie ca vorbim despre colegi, sefi, parteneri de afaceri, se impune ca darul sa fie sobru, dar mai ales in armonie cu destinatarul. In general, atunci cand facem un cadou, trebuie sa tinem cont de persoana careia ii oferim cadoul, sexul acesteia, varsta, relatiile pe care le avem cu aceasta, nationalitatea persoanei si nu in ultimul rand gusturile persoanei.
Fie ca trebuie sa facem un cadou unei femei sau unui barbat, darul nu trebuie sa fie foarte scump pentru a nu stanjeni destinatarul care, se va simti dator sa va ofere ceva asemanator iar financiar nu dispune de lejeritate. Chiar daca avem garantia ca persoana careia i-l daruim dispune de resurse financiare si nu poate fi pusa in dificultate intr-o astfel de situatie, e bine sa ne axam pe continut, pe calitate, si nu neaparat pe pret. Puteti fi surprinsi, insa pretul ridicat nu inseamna intotdeauna calitate la fel de inalta.
De asemenea, e important sa respectam eticheta si autenticitatea. Cand facem cadouri in mediul corporate, este foarte important brandul pe care il alegem. Sa avem grija ca acesta sa fie de prestigiu, produsul autentic si fara defecte de fabricatie sau dobandite in depozitare sau transport.
Un cadou trebuie sa fie original, ingenios, interesant si care sa denote grija si respect fata de persoana care il primeste. Foarte indicate in ultima vreme sunt cadourile handmade, produsele unicat, confectionate de noi inside sau de mesteri iscusiti. Sculptori, pictori, designeri, bijuteri ne pot oferi idei pentru a ne surprinde placut partenerii de afaceri sau colegii de serviciu. Darul va fi unicat si memorabil pentru destinatar.
De asemenea, un cadou nu trebuie sa aiba un caracter prea personal. Asta inseamna ca nu vom oferi obiecte de lenjerie intima, parfumuri, haine sau obiecte de toaleta decat persoanelor intime cum ar fi partenerul sau partenera de viata. De asemenea, decoratiunile pentru casa se ofera numai daca stiti cu exactitate nevoia si gusturile.
Ne vom orienta catre obiecte pentru birou: Ceasuri de birou, stilouri, agende, martisoare, buchete de flori ( a se evita aici trandafirii si in special cei rosii, simbolul dragostei), catre obiecte de arta nu foarte scumpe, insa de bun-gust: picturi, sculpturi in lemn, in functie de preferintele destinatarului. Si bijuterii putem alege, tot in functie de gusturile destinatarului. Trebuie sa stim ce pietre pretioase sau metale prefera acesta, dar stilul preferat: discret, extravagant si asa mai departe.
O idee buna de cadou la birou o reprezinta si un vin de buna calitate sau o planta potrivita pentru birou.
Impachetarea cadoului
Odata ales, cadoul ideal trebuie impachetat. Desi multi oameni neglijeaza acest aspect, impachetarea este poate la fel de importanta ca darul in sine, desi am fi tentati si noi sa spunem ca "ambalajul nu conteaza". Din pacate, stim cu totii ca ... da, conteaza.
Asa ca, optati pentru ambalajul clasic in defavoarea pungilor pentru cadouri pentru un impact vizual mai mare. Retineti ca eticheta cadourilor presupune sa oferiti un cadou insotit de flori, atunci cand este destinat femeilor.
Sfaturi generale pentru oferirea corecta a cadourilor
In primul rand, daca este vorba despre o invitatie protocolara, pentru prima data, trebuie sa mergeti cu mana goala, ne sfatuieste Olivier Cechman in cartea sa Savoir-vivre sau Bunele maniere astazi.
Cele mai uzuale si apreciate cadouri atunci cand mergem in vizita sunt florile si bomboanele. Atentie, nu dulciurile, pentru ca transmite faptul ca nu va asteptati sa gasiti desert la masa, ceea ce ar ofensa intr-un fel amfitrioana. Florile si bomboanele trebuie oferite discret, la intrare, astfel incat sa nu stanjeniti ceilalti invitati (in cazul in care mai sunt si altii) in cazul in care nu au adus nimic gazdei.
Daca sunteti invitat la un dineu formal atunci trebuie sa stiti ca dulciurile si sticlele de vin sunt cadouri care trebuie evitate. Gazda are prevazut numarul exact de invitati iar, vinul este ales in functie de meniu. Eticheta cere ca vinul sau dulciurile primite sa fie deschise in fata oaspetilor, insa, in acest caz nu se pot deschide alte sticle de vin decat cele prevazute de protocol.
La receptii sau alte reuniuni protocolare, curtoazia aduce cu sine un plus de atentie, astfel ca, este bine sa trimitem un buchet de flori impreuna cu o carte de vizita gazdei, in ajun.
Cadourile oferite la serviciu trebuie alese cu mare atentie. In acest scop, persoana responsabila de cumpararea cadoului va anunta valoarea acestuia si se va stabili de comun acord o suma convenabila pentru toti colegii.
Nu oferiti cadouri pe care le considerati inutile, doar pentru a nu va prezenta fara "o atentie" la un anumit eveniment. Denota prost gust, lipsa de respect si dorinta de a va debarasa de lucrurile din casa.
Ca ultiama sugestie, sa nu uitam ca, in luna martie, cele mai apreciate daruri si "mici atentii" sunt ghioceii, vestitorii primaverii, alaturi de toate celelalte flori care infloresc in semn de renastere a naturii, dupa lunga iarna. Orice doamna sau domnisoara se va bucura sa primeasca in dar aceste bijuterii ale naturii.
"Cadourile sunt aidoma sfaturilor: fac placere in primul rand celor care le ofera" – Edouard Herriot (politician francez)