Abilitatea de care depinde succesul in cariera si in viata personala!
inteligenta emotionalacoeficient de inteligentasucces in viata
Ascensiunea profesionala in orice domeniu de activitate, fie ca este vorba despre inginerie, finante, medicina, vanzari, politica etc., nu este determinata numai de gradul de inteligenta cognitiva (masurat prin coeficientul de inteligenta IQ), ci si de nivelul de inteligenta emotionala. Despre ce este vorba?
Foarte pe scurt, inteligenta emotionala consta in abilitatea unei persoane de a identifica, a gestiona si a folosi propriile sale emotii, precum si pe cele ale persoanelor din jur, pentru a lua cele mai bune decizii care s-o ajute in cariera sau in viata personala.
Astfel, o persoana inteligenta emotional va fi capabila atat sa isi controleze propriile emotii, cat si sa reactioneze adecvat la emotiile persoanelor cu care intra in contact. Ea va sti cand e cazul sa glumeasca, sa critice, sa gadile orgoliul cuiva, sa dea ordine, sa faca un compromis sau sa taca pur si simplu si, mai ales, va sti in mod natural cum sa faca toate aceste lucruri.
Cercetarile efectuate de specialisti in resurse umane din intreaga lume au demonstrat foarte clar ca persoanele care au un coeficient de inteligenta emotionala (EQ) ridicat au mai mult succes in cariera.
10 lucruri esentiale de stiut
despre inteligenta emotionala
1. Cel care a lansat termenul de “inteligenta emotionala” este psihologul si ziaristul american Daniel Goldman, cel care a publicat in 1996 o carte pe acest subiect, vanduta in milioane de exemplare in intreaga lume;
2. Goldman a observat rezultatele unei anchete efectuate in randul primelor 500 de companii americane si a tras o concluzie foarte clar: felul in care sunt gestionate emotiile are o importanta foarte mare in obtinerea succesului;
3. Inteligenta emotionala inglobeaza un set de trasaturi personale, cum ar fi: auto-controlul (individul nu reactioneaza pe baza impulsurilor de moment), auto-motivarea, empatia, abilitatea de a stabili relatii inter-umane;
4. Persoanele cu un coeficient de inteligenta emotionala ridicat au capacitatea de a-si reprima emotiile negative, ca furia, lipsa de incredere in sine, stresul, anxietatea etc. si de a le inlocui cu emotii pozitive: increderea in sine, empatia, spiritul de colegialitate etc.;
5. Capacitatea unei persoane de a-si modifica propriile emotii constituie un mare avantaj. Adesea, singura diferenta intre castigatori si perdanti este starea lor de spirit. Astfel, constientizarea faptului ca sunteti furios, obosit sau nefericit nu va este de mare ajutor. Insa capacitatea de a va modifica starea de spirit si de a deveni calm si entuziast va ajuta enorm;
6. Cu cat o persoana avanseaza mai mult in companie, cu atat inteligenta emotionala devine mai importanta. Orice manager trebuie sa fie capabili sa isi adapteze emotiile la cele ale subordonatilor si, de asemenea, sa seteze o anumita atmosfera emotionala in cadrul echipei, care sa eficientizeze lucrul;
7. Reprimarea ponderata a propriilor emotii si reactia inteligenta la emotiile celorlalti pot face diferenta intre un manager de succes si unul care esueaza in aceasta pozitie;
8. Inteligenta cognitiva (caracterizata de un IQ ridicat) nu a fost niciodata suficienta pentru reusita in viata. Exista o multime de persoane super-inteligente, dar cu cariere mediocre, la fel cum exista persoane care nici macar nu au terminat liceul, dar care au reusit sa puna pe picioare afaceri de succes;
9. Persoanele cu o inteligenta emotionala scazuta, chiar daca sunt foarte inteligente din punct de vedere academic, isi saboteaza adesea sansele de succes printr-o atitudine si o gandire nepotrivite;
10. Daniel Goldman sustine ca IQ-ul (coeficientul de inteligenta) conteaza in proportie de 20% pentru reusita in viata, in timp ce EQ-ul (coeficientul emotional) detine o pondere de 80%.