Studiu: Mai bine de jumatate dintre romani cumpara carti la pachet cu ziarele
ziarecarticarti cu ziareiresachizitie carti
Vanzarea ziarelor impreuna cu diferite carti pare sa fie o strategie de marketing de succes in Romania. Mai mult de jumatate dintre concetateni isi procura astfel romane, carti de specialitate sau tot soiul de colectii inedite.
52% dintre romani cumpara carti care sunt vandute impreuna cu diverse publicatii (ziare, reviste etc.), insa o treime dintre acestia le cumpara numai atunci cand ii intereseaza aceasta, 14% le cumpara foarte rar si doar 7% cumpara de fiecare data cartile, arata un sondaj al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES).
Barbatii (9,4%), tinerii (14,8%), cei care locuiesc in Moldova (12,7%), absolventii de studii post-universitare (10,3%) si cei care au un venit personal lunar intre 1501 si 2500 de lei (10,9%) sunt persoanele care cumpara in cea mai mare proportie, de fiecare data, cartile care apar impreuna cu diferite publicatii.
In ceea ce priveste preferintele pentru ziarele care vand si carti, cei mai multi prefera Adevarul (62%), in timp ce 16% cumpara cartile care apar impreuna cu Jurnalul National, iar 6% pe cele care apar cu ziarul Libertatea.
Potrivit studiului, un sfert dintre respondenti cumpara carti mai rar de o data pe an. Alt sfert cumpara intr-un an mai putin de cinci carti, 22% cumpara intr-un an peste 10 carti, iar 12% nu cumpara deloc carti. Femeile insa sunt cele care cumpara cele mai multe carti (25,6 fata de doar 17,2% barbati).
Cat priveste sumele alocate pentru achizitia de carti, extremele sunt disproportionate. Unul din zece respondenti (12%) cheltuie intr-un an sub 50 de lei pentru a-si cumpara carti, iar 1 din 20 de subiecti (5%) aloca anual peste 1.000 de lei pentru carti. Respondentii care aloca peste 1.000 de lei sunt cel mai frecvent persoane peste 65 de ani si locuiesc in regiunea de Sud a tarii.
In plus, o majoritate covarsitoare (84%) apreciaza ca achizitia unei carti este costisitoare.
Libraria ramane locul principal de achizitie a cartilor (58%). Pe locul al doilea se afla standurile specifice din centrele comerciale (15%) , urmate de anticariate (8%).
Achizitia on-line a cartilor este la un nivel destul de scazut (8%) –6% dintre respondenti comanda carti online de pe site-uri din Romania si doar 1% de pe site-uri din strainatate.
Studiul a fost realizat in perioada 15-19 aprilie, pe un esantion de 1.237 indivizi, cu un sub-esantion de 960 de subiecti, respectiv 78%, care au declarat ca citesc. Sondajul are o marja de eroare de plus-minus 2,8%.