Strategia culturala si creativa a Bucurestiului 2015-2025
strategia culturalaarcubbucurestidomenii culturalecultura
In aceasta perioada, ARCUB lanseaza spre consultare publica "Strategia culturala si creativa a Bucurestiului 2015-2025", primul document strategic dedicat sectorului cultural, dinamicii creative si participarii culturale la nivelul municipiului Bucuresti.
"Strategia culturala si creativa a Bucurestiului 2015-2025" a fost lansata ca proiect in vara anului 2014 de catre ARCUB - Centrul de Proiecte Culturale al Primariei Municipiului Bucuresti si a fost elaborata in forma supusa consultarii de catre o echipa de consultanti independenti coordonata de Asociatia PostModernism Museum: Modernism.ro, Formare Culturala, Asociatia Oricum, Asociatia Operatorilor Culturali din Romania. Alaturi de acestia, au lucrat echipe de sociologi si experti consultanti in domenii culturale si creative din Bucuresti, anunta un comunicat Mediafax.
In forma supusa consultarii publice, strategia presupune o analiza a vietii culturale locale, a culturii si creativitatii ca stil de viata (Diagnoza) si o propunere de directii de actiune pentru urmatorii 10 ani (Viziune si Plan de actiune). Elaborarea strategiei a implicat cercetarea calitativa si cantitativa a diverselor segmente culturale si creative ale Bucurestiului, cu scopul de a afla starea actuala a fiecarui domeniu identificat, respectiv potentialul sau de schimbare si oportunitatile de dezvoltare in urmatorii 10 ani. Documentul propune in final o viziune si un plan de actiune in domeniile culturale si creative. Planul de Actiune este construit pe o structura de tip Efect Domino la trei niveluri: Axe transversale, Obiective si Actiuni care, prin aplicarea lor, duc la o dezvoltare sustenabila a orasului si la tipuri de rezolvari de probleme "in cascada".
"Strategia culturala si creativa a Bucurestiului 2015-2025" propune 11 domenii culturale si creative la nivelul capitalei. Sectoarele culturale si creative au fost structurate pe 7 domenii, pornind de la premisa frecventei numarului de actiuni culturale specifice fiecarui segment, de la impactul lor asupra publicurilor, dar si de la potentialul de dezvoltare pe care acestea il detin: arte vizuale, artele spectacolului, muzica, arhitectura/urbanism/design/fashion/hand-made, film, publishing, patrimoniu. Acestora le-au fost adaugate alte 4 domenii intersectoriale sub titulaturile de: media & interactive media, business of communication, arta comunitara si educatie, informeaza aceeasi sursa.
Misiunea "Strategiei culturale si creative a Bucurestiului 2015-2025" este aceea de a promova cultura ca generatoare a dezvoltarii economice durabile si a coeziunii sociale, raspunzand cadrului si premizelor candidaturii Bucurestiului pentru titlul de "Capitala Europeana a Culturii 2021".
Documentul supus consultarii publice reprezinta primul pas demarat de ARCUB in vederea consolidarii strategiei culturale pe termen lung a Bucurestiului. in viziunea autorilor si a ARCUB deopotriva, o strategie culturala si creativa a unui oras trebuie sa fie actualizata periodic si in mod constant, prin analize suplimentare si aduceri la zi ale datelor cantitative si calitative, prin propuneri si recomandari de dezvoltare specifice, in asa fel incat aceasta sa ramana un instrument de lucru viabil la dispozitia operatorilor culturali privati si publici, antreprenorilor creativi, institutiilor publice si administratiei locale. in cazul orasului Bucuresti, dar si a altor orase din Romania, insuficienta resurselor informative, lipsa de expertiza specifica pentru prelucrarea unor itemi specifici de cercetare, absenta unui institut de cercetare centralizator si a unor practici de lung termen in domeniul cultural, determina ca orice analiza de acest fel sa fie partiala si sa presupuna realizarea si extinderea unor explorari ulterioare, din ce in ce mai numeroase. Pe tot parcursul formularii strategiei, echipa de lucru a luat in considerare aceste limitari.
Ulterior studiului de fata vor fi realizate cercetari aprofundate in diverse directii de dezvoltare (maparea resurselor culturale, realizarea unui barometru cultural calitativ la nivelul capitalei, focus-grupuri tematice, constituirea unor grupuri de lucru strategice pentru planificarea dezvoltarii orasului etc.) in sprijinul fundamentarii si mai solide a strategiei culturale, dar si a pregatirii candidaturii pentru Capitala Europeana a Culturii 2021.
Documentul supus consultarii publice poate fi descarcat de pe siteul ARCUB: "Strategia culturala si creativa a Bucurestiului 2015-2025".
Click aici pentru a descarca documentul.
In acordarea feedback-ului, artistii, institutiile publice, ONG-urile si locuitorii Bucurestiului pot utiliza setul de intrebari formulate de ARCUB in vederea evaluarii documentului strategic aici: http://arcub.ro/news_detail.php?id=743
Operatorii culturali, societatea civila si cetatenii capitalei sunt invitati sa parcurga documentul si sa transmita observatii si sugestii asupra studiului, precum si recomandari de continuare a demersului, pana pe data de 1 iunie 2015, pe adresa de e-mail strategie@arcub.ro.
Persoana de contact
Ioana Tamas
Expert Politici Culturale pentru ARCUB
E-mail: strategie@arcub.ro
Tel.: 0729 906 597