Razboiul nemilos dintre Netflix si Hollywood
netflixplatforma streamingoscardisneyfoxnewsweekamazoncinematografie
Platforma de televiziune streaming a lui Netflix schimba imaginea despre cinema si filmografie. Hollywoodul reactioneaza. Disney cumpara Fox cu o suma faraonica
Netflix, platforma de televiziune prin streaming , s-a decis sa ingroape salile de cinematograf, principalul “as din maneca” al industriei hollywoodiene. Prin asta se va desfiinta cinematograful in care s-au cunoscut parintii tinerilor de astazi. Am aflat amanunte despre aceasta actiune din materialul “Netflix, l’ennemi public n° 1 des grands studios hollywoodiens, (Netflix, inamicul public nr.1 al marilor studiouri hollywoodiene), Marie Béloeil ,8.12.2017, Courrier international
Mentionez ca in acest moment exista trei tipuri de televiziuni : in eter (clasica televiziune la care iti trebuie antena), prin cablu si prin “streaming”. Numai cea prin streaming este accesibila prin orice instrument digiatal : PC, tableta, smartphone, iPhone . Aceasta este marea gaselnita a platformei “streaming”.
Netflix umbla si la gusturi. Pe platforma lui nu exista nici un film al anilor 1960. Totusi, s-au realizat filme-capodopera in acea perioada : Psycho al lui Hitchcock, Garsoniera lui Billy Wilder, Spartacus al lui Kubrick. Nu vei gasi pe platforma Netflix nici un Hitchcock, Sergio Leone sau Francois Truffaut, ceea ce denota o imagine oarecum bizara despre cultura inalta.
In celebrul Newsweek, se spunea, in luna septembrie a.c, despre selectia de filme clasice a lui Netflix: “ Selectia de filme clasice pe care o propune Netflix este abominabila… Nu sunt disponibile decat 43 filme turnate inainte de 1970 , iar cel putin 25 au fost turnate inainte de 1950 (cele mai multe fiind filme documentare realizate in Al Doilea Razboi Mondial). Cam putin pentru o platforma care revendica 100 milioane de abonati in lume”.
Nu a fost intotdeuna asa. Lansat in 1997, Netflix propunea la inceput inchiriere si cumparare de DVD-uri, online. In 2007 societatea lui Reed Hastings se lanseaza in streaming. Intr-o prima instanta, ramane fidela originilor sale cinefile si pastreaza eclectismul selectiei. Dupa 2010, alegerea filmelor se restrange mult. Stephen Prince spune in Newsweek: “ A fost o lovitura dura pentru cinefili momentul in care Netflix a inceput sa suprime din catalogul de filme ceea ce altadata era disponibil in DVD, pentru a-i converti pe abonati la streaming. Acum se vede pericolul indus de acest reviriment : accesul se pune pe filme comerciale si contemporane in detrimentul memoriei cinemaului. Ceea ce nu este disponibil in streaming nu mai exista deloc, pentru Netflix”.
Apar insa filmele create de casa Netflix, accesibile numai online. Netflix a anuntat deja ca vrea sa produca 80 de filme in 2018, comparativ cu 50, cate a produs in 2017. Pentru asta consacra un buget serios : 8 miliarde de dolari. Starurile hollywoodiene au anuntat ca “se baga “ : Angelina Jolie, Bong Joon-ho, Ava DuVernay, Martin Scorsese…
Netflix propune o noua experienta a cinematografului. Experienta clasica – cinematograful parintilor -este aruncata la pubela. De exemplu, in luna mai a.c, a propus sa se scoata, la cererea clientilor, genericele din unele filme. In ianuarie facuse deja acest expriment cu serialele.
Netflix tinteste sus- la Oscaruri. Academia Oscarurilor este inca hollywoodian-claiscista si se tine tare pe pozitii. Netflix nu a obtinut decat un Oscar pentru scurt-metraj in 2017 pentru “Castile albe”.
Rivalul lui Netflix, Amazon, a fost mai productiv : Oscar pentru cel mai bun scenariu si cel mai bun actor atribuit lui “Manchester by Sea” si Oscar pentru cel mai bun film strain pentru “Le Client”. Mai deschis decat cei de la Netflix, Amazon si-a scos filmele in sala de cinema si pe DVD.
In fata pericolului gigantilor digitalului, Hollywood a reactionat in forta : pe 14 decembrie Disney a anuntat cumpararea completa a lui 21th Century Fox cu...66 miliarde dolari.
Referitor la aceasta formidabila afacere, Rene Bonnell, ex-director al cinemaului din Canal + si fondator al Studiocanal, spune : “ Netflix ii infricoseaza pe toti : nu este scump, este suplu, adolescentii sar pe el. Grupurile care propun continuturi dematerializate pe Web castiga din ce in ce mai mult teren si Disney accelereaza o politica de concentrare pentru a-si intari continuturile si joaca foarte logic cumparand Fox. Ma intreb doar de ce alte studiouri, ca Warner, Sony, Universal si Paramount stau inca cu bratele incrucisate”. ( Pourquoi le mariage Disney-Fox doit produire un électrochoc en France, Philippe Guedj,Le Point Pop, 18.12.2017).
Este evident ca s-a declansat un razboi pe viata si pe moarte intre cinematograful clasic si platformele streaming. Sa speram ca filmele vor iesi in castig din aceasta competitie.