Daca vizitatorii Londrei vor sa vada arta contemporana, merg la Tate Modern. In 2012, galeria a fost vizitata de 5,3 milioane vizitatori, un numar record.
In Marea Britanie, galeriile de arta si muzeele sunt mai vizitate decat meciurile de fotbal din Premier League, dar recordurile nu inceteaza sa apara si pe internet. Cumpararea artei se realizeaza in mediul online.
Intr-o industrie de 40 miliarde lire sterline, discutam despre mize mari. Foarte mari. Piata de arta creste in Regatul Unit cu 20%, in fiecare an.
"Vindem mai multa arta online intr-o singura luna decat reuseam prin intermediul galeriilor intr-un an", spune Rebecca Wilson, director al Galeriei Saatchi.
"Totul se datoreaza audientei internationale uriase, a muncii curatorilor".
"Chiar si inainte de explozia online-ului, cele mai multe vanzari, chiar si in contextul galeriilor de top, se consumau in targurile specifice", spune Jonas Almgren, CEO-ul site-ului de arta Artfinder.
"Spatiul fizic isi pierde importanta. Multe din galerii au fost inchise". Nu doar piata medie prinde aripi, ci si alte sectoare de arta, unde se vand lucrari foarte rare.
Site-ul Artsy vinde tablouri originale marca Andy Warhol, o idee care in urma cu ceva ani ar fi fost respinsa. Chiar daca pentru unii suma de 20.000 dolari ar putea reprezenta prea mult, in conditiile in care ar cumpara o fotografie facuta cu un aparat Polaroid, arta se indeparteaza cu siguranta de modalitatile traditionale ale expunerii si vanzarii; de asemenea, a fost inlaturat mitul potrivit caruia in online se vand doar tablouri ieftine, copii si postere. Nimic mai fals!
Marea surpriza survine din partea artei vandute "pe nevazute". Arta este vanduta de o galerie traditionala prin intermediul unui site, iar cumparatorul nu o vede inainte de achizitie.
Potrivit analistilor firmei de asigurari Hilcox, circa 90% din galerii vand obiecte de arta catre clienti care isi bazeaza cererea doar pe "memoria vizuala".
"Arta este mult mai vie la galerie, decat in mediul online, incercam sa combatem acest trend", spune Almgren.
"Odata ce faci o achizitie, arta devine un microb. Momentul magic se petrece atunci cand desfaci tabloul si vezi ce ai cumparat". De asemenea, nu doar tinerii cumpara arta prin intermediul internetului. Cei mai multi colectionari cu varste de peste 65 de ani apeleaza la click, pentru a agata in perete tabloul mult visat.
"Piata elitista de arta cuprinde 200 de galerii, 2.000 de artisti si 2.000 de cumparatori", spune Almgren.
Dar nu toate povestile sunt de succes. Site-ul american 20x200 incearca sa isi revina de pe marginea falimentului. Galeriile de arta fizice nu au cum sa dispara, precizeaza acelasi Almgren.
Totusi, inventarele sunt foarte aglomerate. Saatchi Online vinde in prezent 200.000 de opere de arta. Comunitatea de arta doreste sa treaca de la galeriile fizice la imaginile online de inalta rezolutie.
"Arta se situeaza in fata modei, unde schimbarile s-au produs deja", spune Almgren. "Cred ca vom migra inevitabil spre online. Din oamenii care au cumparat arta (aprilie 2013), 14% au realizat achizitii si in urmatoarea luna si jumatate. Este remarcabil si nu pot explica acest fenomen".
Foto: Tabloul "Garoafe", autor: Stefan Luchian, an: 1907