Jeans, o nebunie mondiala?
jeanslevi straussjacob davisbrevetblue jeans
Am auzit de nenumarate ori popularul cuvant "jeans". Ba chiar l-am si vizualizat... in varianta "arhitecturala". Sigur, asezat acolo unde trebuie. Stim cu totii ce inseamna. Da. Dar de unde porneste totul?
De la o idee. Stralucita. A unui croitor, Jacob Davis, de a intari buzunarele pantalonilor cu nituri metalice, de cupru. Evident, pentru a le mari rezistenta. Totusi, minunatul gand care i-a brazdat aria cerebrala avea nevoie de un brevet pe care nu si-l putea permite. Drept urmare, a apelat la omul de afaceri Strauss pentru a i se alatura ca partener. Astfel, pe 20 mai 1873 a fost cumparat brevetul pentru consolidarea buzunarelor, iar afacerea lui Strauss,
Levi Strauss & Co, a inceput sa fabrice renumitii si arhicunoscutii de acum pantaloni din denim. Se naste, astfel, istoria celui mai faimos articol de imbracaminte din lume -
blue jeans.
Nascut sub numele de Loeb Strauss in Buttenheim, Bavaria, in 1829, tanarul Strauss va emigra la New York impreuna cu familia sa, dupa moartea tatalui sau, in 1847. In 1850, Loeb isi va schimba numele cu Levi, gasindu-si de lucru in afacerea familiei
J. Strauss & Co Brother. In 1853 va porni in Vest spre a-si cauta norocul, chiar in perioada marcata de celebra
goana dupa aur.
In San Francisco, Strauss isi va dezvolta propria retea en-gros de vanzare a marfurilor, ca reprezentant al firmei familiei sale pe Coasta de Vest. Noua sa afacere importa imbracaminte, tesaturi si alte marfuri non-alimentare pe care le vindea in magazinele mici ale Californiei, dar si ale altor state occidentale, acestea, la randul lor, devenind furnizorii comunitatilor populate de mineri si colonisti. In 1866, compania se va extinde, isi va castiga o reputatie, iar Strauss va ajunge un binecunoscut om de afaceri si un sustinator al comunitatii evreiesti din San Francisco.
Jacob Davis, un croitor in Reno, Nevada, era unul dintre clientii obisnuiti ai lui Levi Strauss. In 1872, el ii va scrie o scrisoare acestuia despre metoda lui de a face pantaloni pentru lucru. Cu nituri metalice pe punctele de stres: colturile si baza buzunarelor. Strauss s-a aratat entuziasmat, iar inovatia a prins viata, devenind, la 20 mai 1873, atuul celor doi barbati implicati in marirea rezistentei acestei piese vestimentare.
Strauss il va aduce pe Davis la San Francisco pentru a supraveghea prima instalatie de fabricatie a salopetelor din bumbac dur. La inceput au fost angajate croitorese, dar, ulterior, in 1880, Strauss va deschide propria fabrica. Celebrul "501" brand al jeans-ilor, cunoscut pana in 1890 drept "XX", a devenit foarte curand un bestseller, compania crescand proportional cu marirea cifrei de afaceri.
Deceniile au trecut... Nebunia dupa
jeansi insa a crescut, iar acum a capatat valente mondiale,
blue jeansii fiind purtati atat de barbati sau femei, cat si de tineri sau batrani. Un fel de
must have, accesibil tuturor, care nu poate fi schimbat nici de marii designeri din zilele noastre. De fapt, de ce sa darami un mit clasic? Chiar si de dragul artei...