APFR incearca sa salveze cinematografele romanesti
salvati marele ecrancinematograferomaniatudor giurgiu
Asociatia Pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR) a declansat campania "Salvati Marele Ecran!" care are ca scop impiedicarea disparitiei cinematografelor.
"Salvati Marele Ecran!" isi propune sensibilizarea autoritatilor responsabile si a opiniei publice in sensul restaurarii, conservarii, modernizarii si reintroducerii in sistem a cinematografelor existente, dar nefunctionale.
Potrivit APFR, Romania este tara europeana cu cele mai putine ecrane raportat la numarul de locuitori.
Daca, in 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astazi, au supravietuit mai putin de 30.
In mai putin de 20 de ani, numarul spectatorilor a scazut de 50 de ori fata de anii '90 si mai putin de zece cinematografe au fost modernizate.
Totodata, 78% dintre orasele Romaniei nu au niciun cinematograf functional.
"Salile de cinema s-au transformat, pe rand, in ultimii 20 de ani, in sali de bingo, case de schimb valutar, lacasuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobila, restaurante de nunti.
Balbaielile au fost majore, salile s-au plimbat intre Romania Film si intre primarii.
In momentul de fata, problema salilor de cinema e ca un fel de minge care se plimba de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-si asuma decizii transante.
Campania are o tinta precisa. Ne propunem ca, in urmatorii doi ani, sa avem, intr-o prima faza, o retea de cel putin cinci sau sase sali de cinematograf modernizate.
Primariile trebuie sa lucreze cu manageri culturali si cu ONG interesate in transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, in cinematografe moderne, cu tehnica digitala, sali care pot gazdui si alte evenimente de interes pentru comunitatea locala", a declarat Tudor Giurgiu, presedintele APFR si initiatorul campaniei.
O prima campanie publica de strangere de fonduri, cu ajutorul unei platforme de crowdfunding va incepe curand pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare.
De asemenea, TIFF 2014 va gazdui, intre 31 mai si 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum si prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate si retehnologizate cinematografe din Polonia si Croatia.
O sectiune speciala la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, "Cinema at the End", un road movie in care o tanara calatoreste din orasul natal pana la capatul lumii, in Argentina, pentru a descoperi cum si de ce dispar cinematografele, si "The Last Remaining Seats", un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.
In sprijinul campaniei vine si documentarul realizat de Alexandru Belc, "Cinema, mon amour", care analizeaza motivele din spatele degradarii salilor de cinema si urmareste traseul celor care au lucrat in acestea, oferind o imagine actuala a cinematografelor functionale sau abandonate, la nivelul intregii tari.
Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar, ulterior, va fi organizata o caravana prin mai multe orase din tara.