Managementul lichiditatilor in vremuri de criza
1. Monitorizarea atenta a ciclului operational
- Monitorizarea mai riguroasa si mai frecventa a ciclului operational.
- Eliminarea
tensiunilor de pe ciclul operational: armonizarea duratei de plata a datoriilor la furnizori cu cea de incasare de la clienti.
- Renuntarea la unele produse si redirectionarea resurselor financiare din activitati care prin natura lor fie imobilizeaza volume mari de numerar, fie sunt imprevizibile din acest punct de vedere, catre activitati care reduc riscul penuriei de cash.
- Ajustarea/cresterea marjelor cu riscul penuriei de numerar:
franarea unor activitati care se dovedesc a fi prea riscante din punctul de vedere al numerarului se poate face si prin cresterea preturilor respectivelor produse/servicii. Deosebirea in aceasta situatie este ca produsul/serviciul va fi in continuare disponibil, dar il vom produce doar in masura in care clientul este dispus sa plateasca un pret mai mare.
- Apelarea la finantari din partea asociatilor: asociatii raman in continuare o sursa de finantare foarte buna pentru firme, chiar si numai prin neridicarea dividendelor, atunci cand alte surse sunt greu de gasit. O astfel de masura determina si scaderea gradului de indatorare a firmei, lucru care o face (cel putin la nivel teoretic) mai putin vulnerabila la fluctuatiile costurilor de finantare.
- Hedging: termenul poate parea complicat la prima vedere, insa mecanismul este destul de simplu. In situatia in care avem obligatii de plata in valuta, ne putem proteja de efectele negative ale fluctuatiilor cursului valutar prin a ne asigura si venituri
legate de aceeasi valuta. In acest fel ramanem imuni la fluctuatii.
>>>
Viata financiara a firmelor de pretutindeni a devenit extrem de complicata in aceasta perioada in care resursele financiare sunt limitate. Cu ajutorul consilierului tau personal Management financiar poti naviga cu succes prin apele agitate ale lumii financiare.
<<<
2. Ajustarea capitalului de lucru la noul volum al vanzarilor
O alta capcana in care managerii ar putea sa cada este ignorarea realitatii din cifra de afaceri: vanzari mai mici in perioada care urmeaza nu inseamna neaparat o reducere a competitivitatii firmei noastre, ci o modificare in volumul intregii piete. Daca produsul nostru este in continuare la fel de atractiv in comparatie cu concurenta, tot ce avem de facut este sa ajustam nivelul activitatii la cererea mai redusa.
- Stocurile, creantele si datoriile la furnizori trebuie sa aiba legatura directa cu volumul cifrei de afaceri. Daca vanzarile sunt in scadere cu un anumit procent, atunci si elementele capitalului de lucru trebuie sa se reduca proportional.
- Chiar daca furnizorii nostri ne vor oferi discounturi pentru a ne aproviziona la acelasi ritm, surplusul de stoc imobilizeaza cash. Faptul ca nu stim cat dureaza pana la relansarea vanzarilor inseamna ca banii imobilizati in aceste stocuri mai
ieftine s-ar putea sa nu mai fie recuperabili in timp util.
- Chiar daca suntem tentati sa oferim perioade mai mari de plata a creantelor pentru a incuraja cumpararea produselor noastre in aceleasi ritmuri, sa nu uitam ca si creantele imobilizeaza numerar. In perioada care urmeaza poate fi mai intelept sa sacrificam volumele de vanzari in favoarea fluentei cash flow-ului.
3. Reconsiderarea proiectelor de investitii
Desi cuvantul
criza aduce mai degraba a
panica, noi credem ca in mintea intreprinzatorilor ar trebui sa sune mai degraba a
prudenta. De aceea, sfatul nostru nu este sa abandonati proiectele de investitii, ci mai degraba sa le reganditi astfel incat:
- Sa nu absoarba numerar peste valorile pe care firma le poate genera. Iar prudenta inseamna ca situatia din prezent trebuie ajustata pentru a reflecta un scenariu cel putin cu 30% mai pesimist in perioada urmatoare.
- Sa fie capabile la randul lor sa genereze cash intr-o perioada cat mai scurta de la punerea in functiune, eventual (dar nu neaparat) in detrimentul unei marje de profit mai mari.
- Sa creasca flexibilitatea firmei din punctul de vedere al activitatilor/produselor oferite deoarece in perioada de relansare a vanzarilor resursele financiare vor deveni din nou accesibile, iar intrebarea care se va pune in acel moment va fi: care este produsul cel mai avantajos pentru a fi lansat? (atat din punctul de vedere al cererii de pe piata cat si din perspectiva nevoilor de numerar).
In concluzie la cele de mai sus, din punct de vedere financiar navigarea prin apele agitate ale perioadei viitoare se poate face cu succes in special daca avem in minte lichiditatea. Fiecare decizie de afaceri are efecte financiare si de aceea credem ca este bine sa avem calculele bine facute si sa directionam resursele firmei spre acele activitati care pot mentine lichiditatea si pot propulsa compania dincolo de pericolele pe care mediul macroeconomic le va aduce.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Cash flow
Ultimele NOUTATI
Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212