De unde poate veni relansarea consumului de bunuri de folosinta indelungata: Pariem pe mediul rural
relansarea consumuluiconsum de bunuri
Consumul bunurilor de folosinta indelungata trebuie relansat, in conditiile in care companiile care comercializeaza electronice, electrocasnice si mobila, dar si furnizorii de servicii anunta scaderi de vanzari in continuare. Unul dintre motoarele de crestere poate fi chiar mediul rural, s-au pus de acord oamenii de afaceri, care au incercat sa traseze parghii menite a accelera cererea pentru aceste bunuri si servicii. In momentul de fata, satul, unde este concentrata 45% din populatia tarii, cheltuieste cu 26% pana la 71% mai putin pe mobila, produse de uz caznic, telefoane sau aparate foto-video decat persoanele din mediul urban. Concluzia este simpla - potentialul de crestere este mare, dar este nevoie de masuri suplimentare, ca sprijinirea primei achizitii, investitiile in infrastructura sau relansarea creditarii.
Aplica acum cele mai eficiente strategii de reducere a costurilor pe timp de criza! Dubleaza-ti profitul! Detalii aici >>>
Sapte gospodarii romanesti din 10 sunt dotate cu masini de spalat si doar 4 au combina frigorifica. La sat, oamenii inca mai folosesc apa din fantana pentru igiena, iar multi nu au construit inca o baie in interiorul casei, in timp ce in majoritatea tarilor europene, locuintele, fie din mediul urban, fie din cel rural au toate utilitatile, reteaua de internet avand acoperire de 100%, iar vesela este lasata pe mana masinii de spalat. " Mediul rural are un potential mult neexploatat. Nu este nevoie sa lansam produse speciale, la pret redus avand ca tinta oamenii de la sat, chiar daca bineinteles componenta de pret este foarte importanta in aceasta perioada. Sunt multi oameni cu venituri peste medie la sat care au diverse activitati in agricultura sau in prelucrare si care pot deveni clienti constanti ai retailerilor de electrocasnice, dar pentru asta trebuie investit in infrastructura", este de parere Dan Ostahie, proprietarul grupului Altex, unul dintre principalii jucatori pe piata retailului de electronice si electrocasnice.
Omul de afaceri vede un potential de crestere de cel putin 10% in mediul rural, chiar daca in prezent este constient ca nu poate pune omul de la tara in categoria clientilor activi.
Singurul produs care se regaseste in toate gospodariile este televizorul, 3 din 10 familii preferand chiar sa achizitioneze doua produse pentru aceeasi casa. "Televizorul are un grad de penetrare mult mai mare, pentru ca este usor sa ai cablu. Pentru o masina de spalat este nevoie de canalizare si pentru asta trebuie infrastructura. Statul trebuie sa investeasca pentru ca omul de la sat sa devina client activ", declara Ostahie.
Potrivit lui Dinu Malacopol, CEO al Digital Cable Systems (DCS), furnizor de servicii TV si telecomunicatii sub brandul AKTA, si in domeniul telecomunicatiilor bugetul alocat de familii pentru serviciile de telefonie, internet sau televiziune s-a diminuat.
"In momentul de fata, clientii din mediul rural au o pondere de 80% in portofoliul diviziei AKTA, dedicata consumatorilor casnici. Spre deosebire de mediul urban, cererea pentru servicii de telecomunicatii in mediul rural este pe un trend crescator de 5-10% anual, in special in regiunile in care companiile furnizoare de servicii au investit in infrastructura tehnologica", a spus Malacopol. El a adaugat ca statul, cat si mediul privat, ar trebui sa se concentreze pe oportunitatile oferite de mediul rural, care pastreaza inca un decalaj important fata de cel urban in ceea ce priveste accesul la servicii de telecomunicatii si deci au potential major de crestere. "In mediul rural implicarea e dubla, atat din partea autoritatilor care trebuie sa faca posibila patrunderea internetului si a cablului TV in toate casele, nu numai la politie sau primarie. De asemenea, marile companii trebuie sa mearga in teritoriu pentru a vedea care sunt nevoile in aceste regiuni si pentru a vedea ce oferte sa lanseze", spune Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (APDETIC).
Aplica acum cele mai eficiente strategii de reducere a costurilor pe timp de criza! Dubleaza-ti profitul! Detalii aici >>>
La sat oamenii nu au apa curenta
Oamenii din mediul rural cumpara electrocasnice din necesitate, deocamdata nu poate fi vorba de o dezvoltare, ci mai degraba de o echipare a satului. Magazinele din satele romanesti au acelasi profil si se concentreaza pe consumul alimentar. "Cel mai mult vindem mancare, tigari, dulciuri si bautura. Avem si mase plastice, dar nu am adus niciodata produse electrocasnice. Oamenii isi cumpara frigider o data la 10 ani, cand se strica cel pe care l-au avut. Nici detergent automat nu prea se vinde, ca putini sunt cei cu masini de spalat. Vindem detergent manual", spune Georgeta S., vanzatoare la un magazin din comuna teleormaneana Saiele. In Hlipiceni din judetul Botosani doar 20% din cele 1.680 de gospodarii sunt racordate la reteaua de apa a comunei, fie si-au instalat hidrofoare. In Suceava lucrurile stau mai rau.
"Majoritatea oamenilor folosesc apa de la fantana. Pentru a-si racorda masina de spalat la apa sau pentru a-si construi o baie in casa sunt costuri mari insa si nu multi isi permit. Am aplicat un proiect pentru canalizare si instalatie, dar suntem in asteptare pentru a primi fondurile europene", declara Neculai Rusu, primarul comunei Rasca din Suceava.
Marirea TVA cu 5% nu este in niciun caz o masura care va incuraja consumul, sustin retailerii. "Pentru incurajarea consumului ar trebui ca produsele sau macar o parte dintre ele, pe niste criterii strategice sau sociale, sa fie facute mai accesibile pentru populatie, fie prin micsorarea taxelor (in principal a TVA), fie prin includerea lor intr-un program de deductibilitate fiscala", sustine Marius Ghenea, presedintele si actionarul unic al companiei de distributie IT FitDistribution.
Spre exemplu, sustine Ghenea, primul calculator cumparat de orice familie ar putea fi dedus din baza de impozitare personala, ceea ce ar face aceste produse mai ieftine cu 16% si in acelasi timp, ar ajuta la continuarea informatizarii Romaniei la nivelul gospodariilor individuale.
Potrivit omului de afaceri, cea mai importanta metoda de stimulare a consumului este creditarea.
"In Romania, pentru motive absolut bizare si de neinteles, creditul de consum a fost in ultimii ani complet inhibat, chiar anatemizat, atat la nivel guvernamental, cat si de mass-media. Si asta desi Romania are cel mai scazut nivel de indatorare a gospodariilor ca si procent din PIB, de aproape 21% din PIB, fata de 50%, cat este media europeana, sau aproape 100%, cat este cifra pentru Statele Unite, a declarat Ghenea.
Aplica acum cele mai eficiente strategii de reducere a costurilor pe timp de criza! Dubleaza-ti profitul! Detalii aici >>>
Presedintele FitDistribution a argumentat ca in baza inhibarii consumului, rata de economisire a crescut semnificativ in ultimul an in Romania, dupa unele statistici, ajungand la peste 30% din PIB, deci cu 10% mai mare decat indatorarea.
"Este clar ca, mai ales intr-o asemenea situatie, reluarea creditarii este cheia de bolta a relansarii consumului in Romania, iar relansarea consumului este absolut necesara pentru redresarea caderii PIB-ului, care in lipsa acestei sustineri a creditarii, va continua sa scada si in 2011. Dar relansarea creditarii trebuie facuta si prin micsorarea costurilor, la care o contributie importanta vine de la Banca Nationala a Romaniei, dar si din zona guvernamentala. De exemplu, marirea TVA creste in mod clar costul net al creditarii", argumenteaza Ghenea.
Sursa:
Ziarul financiar