Antreprenorii vorbesc: Romania va deveni un mediu prietenos pentru afaceri in urmatorii ani
antreprenoriatantreprenoriat romaniaantreprenori romani
Un studiu realizat de EY privind antreprenoriatul romanesc arata ca peste 62% dintre oamenii de afaceri considera ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in Romania in ultimul an, iar 34% dintre ei se asteapta ca tara noastra sa ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor in urmatorii 5-10 ani. 21% dintre ei se asteapta ca acest lucru sa se intample intr-un orizont scurt de timp (3-5 ani).
Daca 55% dintre antreprenori indica un orizont de maxim 10 ani, 19% dintre antreprenori sunt mult mai pesimisti. Acestia din urma considera ca Romania are nevoie de cel putin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.
Studiul Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc, ajuns la a treia editie, este un barometru anual realizat de EY Romania, care masoara perceptiile antreprenorilor romani in privinta a cinci piloni fundamentali pentru dezvoltarea antreprenoriatului: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, cultura antreprenoriala, educatia si sprijinul coordonat oferit de asociatii specializate in sustinerea antreprenoriatului. Pentru aceasta editie au raspuns la chestionar 369 antreprenori si oameni de afaceri din Romania, in perioada 9 ianuarie – 24 februarie 2015.
Aspectele fiscale – cel mai important obstacol pentru antreprenori
Aproape 50% dintre respondenti indica aspectele de natura fiscala, precum impredictibilitatea reglementarilor, complexitatea fiscalizarii si nivelul taxelor, ca reprezentand cel mai mare obstacol in crearea si dezvoltarea unei afaceri in Romania.
De asemenea, din analiza cuvintelor utilizate de antreprenori pentru a indica obstacolele cele mai importante in dezvoltarea afacerilor, se observa faptul ca lipsurile le marcheaza activitatea, fie ca este vorba despre lipsa predictibilitatii fiscale, a resurselor umane calificate, a sustinerii antreprenorilor de catre administratiile locale si centrale, lipsa incubatoarelor de afaceri sau a resurselor financiare.
Educatia si cultura antreprenoriala – singurul pilon cu evolutie majoritar pozitiva
La fel ca la editia anterioara a studiului, dintre cei 5 piloni care sprijina dezvoltarea antreprenoriatului, educatia si formarea antreprenoriala reprezinta singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca avand o evolutie pozitiva: 62% dintre antreprenori considera ca acest factor s-a imbunatatit in Romania in ultimul an, fata de 58% in editia din 2014.
Pe de alta parte, 42% dintre respondenti au indicat o imbunatatire a culturii antreprenoriale. 37% cred ca ajutorul oferit de organizatiile specializate in dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evolutie pozitiva iar 30% ca accesul la finantare s-a imbunatatit. Doar 20% dintre respondenti considera ca reglementarea si fiscalizarea au cunoscut o evolutie pozitiva in 2014.
Top 5 masuri guvernamentale cu impact pentru antreprenori
In viziunea antreprenorilor romani, top 5 masuri guvernamentale care ar sustine dezvoltarea afacerilor romanesti pe termen scurt sunt: reducerea poverii fiscale si acordarea de facilitati fiscale (45%), reducerea birocratiei si simplificarea legislatiei, in special a Codului fiscal (15%), oferirea de garantii de stat pentru credite, mai ales pentru start-up-uri (8%), imbunatatirea colaborarii si comunicarii intre mediul public si cel privat (7%) si stabilitatea mediului fiscal (5%).
Accesul la finantare - in continuare o problema majora
82% dintre respondenti considera accesul la finantare dificil sau foarte dificil, in scadere cu 6 puncte procentuale fata de editia anterioara a studiului. Top 3 instrumente de finantare cu impact pentru companiile antreprenoriale sunt creditele bancare, fondurile europene si microfinantarea.
In privinta ariilor de actiune ale guvernului, antreprenorii romani considera urmatoarele masuri ca fiind cele mai potrivite pentru a imbunatati accesul la finantare al companiilor antreprenoriale:
- Facilitatile fiscale pentru investitiile in companii mici (26%)
- Oferirea de garantii pentru credite (20%)
- Impozitarea redusa a castigurilor de capital (18%)
Esecul in afaceri este penalizat
Frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. Un procent de 65% dintre antreprenori considera ca esecul in afaceri este penalizat de societatea romaneasca, fiind perceput ca o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri (37%), o nereusita in cariera (17%) sau indica lipsa abilitatilor necesare pentru a fi antreprenor (11%). Doar pentru 29% dintre antreprenori esecul in afaceri este un prilej de invatare.
Programe dedicate antreprenoriatului in universitati
Programele specifice de educatie antreprenoriala (56% dintre raspunsuri) sunt pentru intreprinzatorii romani cele mai reprezentative pentru imbunatatirea perceptiei asupra antreprenoriatului ca alegere de cariera in randul tinerilor. Pe locul al doilea, cu 22% dintre optiuni si in crestere fata de anul trecut, s-au situat programele guvernamentale care sustin antreprenoriatul.
In acelasi timp, antreprenorii ofera mentorat celor aflati la inceput: 68% mentoreaza antreprenori de start-up-uri intr-un cadru organizat sau informal.
Incubatoarele si acceleratoarele de afaceri vor juca cel mai important rol in dezvoltarea antreprenoriatului
Dintre formele de ajutor coordonat oferite de asociatii si institutii specializate, antreprenorii considera incubatoarele si acceleratoarele de afaceri ca avand pe termen lung cel mai important rol in dezvoltarea antreprenoriatului, urmate de programele guvernamentale pentru start-up-uri. In Romania, aceste programe sunt coordonate de Directia Politici Antreprenoriale si Implementare Programe pentru IMM-uri, din cadrul Ministerului Energiei, IMM-urilor si Mediului de Afaceri.
"Ne-am propus ca prin realizarea anuala a acestui studiu sa contribuim la o intelegere mai buna a mediului in care iau nastere si se dezvolta companiile romanesti: ce functioneaza sau merge in directia buna si ce nu functioneaza asa cum si-ar dori antreprenorii. Speram, astfel, sa ajutam oamenii de afaceri sa fie mai informati, in timp ce alte parti interesate (institutii publice, incubatoare si acceleratoare de afaceri, finantatori, educatori etc.) sa obtina o imagine de ansamblu a mediului antreprenorial romanesc, care sa ii ajute in determinarea actiunilor viitoare ce vizeaza sprijinirea antreprenorilor", a spus Alexandru Lupea, Assurance Partner si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania.