Topul celor mai buni angajatori in 2019 si lista celor mai cautate meserii de pe piata muncii din Romania
piata munciiforta de muncalocuri de muncajoburiprofesieserviciucompanii statcompanii private
Din ce in ce mai multi romani se orienteaza catre un nou loc de munca, nemultumiti fiind de situatia lor profesionala. Volumul de aplicari pentru un job a crescut cu 12% in luna martie 2019, comparativ cu februarie si cu 20% fata de nivelul din aceeasi perioada a anului trecut.
Cei mai multi oameni care isi cauta un loc de munca se orienteaza catre domeniul transporturilor, ingineriei sau catre sfera financiar-contabila.
Pentru cele trei domenii volumul total a fost de peste 71.000 de cautari, in crestere cu 11% fata de luna februarie. Primele zece companii care au primit cele mai multe solicitari la slujbele postate in martie au fost Oracle Romania (1.941 aplicari), IKEA Romania (1.813 aplicari), Banca Transilvania (1.787 aplicari), ENEL (1.575 aplicari), Alpha Bank (1.564 aplicari), Deichmann (1.507 aplicari), Rompetrol (1.490 aplicari), Inditex (1.454 aplicari), British American Tabacco (1.443 aplicari) si Societe Generale European Business Service (1.428 aplicari).
Companiile cu statut de cel mai bun angajator au fost: Oracle, cu 139 de aplicari spontane, IKEA Romania, cu 113 aplicari spontane, Innovation Experience, cu 196 de aplicari spontane, WNS Global Service, cu 100 de aplicari spontane, British American Tabacco si Manpower Romania, cu cate 98 de aplicari spontane fiecare, Continental Automotive Group Romania, cu 96 de aplicari spontane, Coca-Cola HBC Romania si ENEL, cu 93 de aplicari spontane fiecare.
In martie, printre cele mai cautate slujbe au fost din cele din domeniul transportului, cu peste 23.000 de cautari, in scadere cu 60% fata de luna anterioara, domeniul financiar contabil, cu peste 25.000 de cautari, dar si ingineria, cu peste 16.000 de cautari. Joburile din domeniile vanzari, resurse umane sau marketing au fost foarte cautate in luna februarie, cu un volum total de peste 30.000 de cautari.
Atat in luna martie, cat si in luna februarie, aceleasi companii sunt preferate de candidatii romani. Astfel primele zece companii care au primit cele mai multe aplicari la joburile postate, din luna februarie, au fost ENEL (2.346 de aplicari), JT International (2.3337 de aplicari), Oracle Romania (2.160 de aplicari), Kaufland Romania (2.012 de aplicari), Alpha Bank (1.669 de aplicari), Deichmann (1.667 de aplicari), Rompetrol (1.667 de aplicari), Banca Transilvania (1.638 de aplicari), Pepco Retail (1.557 de aplicari) si British American Tobacco (1.537 de aplicari).
Companiile cu cel mai bun brand de angajator in luna februarie au fost: Oracle, cu 155 de aplicari spontane, Nestle, cu 144 de aplicari spontane, British American Tobacco, cu 124 de aplicari spontane, OMV si JT International, cu cate 116 de aplicari spontane fiecare, Coca-Cola HBC Romania si Unilever South Central Europe, cu cate 112 aplicari spontane fiecare, Alka Trading, cu 103 aplicari spontane, Kaufland Romania, cu 102 aplicari spontane, si Sodexo, cu 101 aplicari spontane.
Meseria de sofer, cea mai cautata la finele lui 2018
Cea mai cautata meserie la sfarsitul anului 2018, a fost cea de sofer. Anunturile de angajare publicate de companii pentru meseria de sofer au crescut cu 2% in ultimul semestru al anului trecut fata de aceeasi perioada din 2017, la peste 45.500 de oferte active, fiind categoria care a adunat cele mai multe oferte in sectiunea OLX Locuri de munca.
Domeniul se afla pe primul loc si din punct de vedere al numarului de aplicanti in a doua jumatate a anului precedent, cu peste 160.000 de candidati unici, ofertele generand peste 1,5 milioane de aplicatii unice in intervalul analizat. Pentru un post de sofer publicat pe OLX, aplica, in medie, 42 de candidati, iar durata aproximativa de ocupare a unui loc de munca pentru aceasta pozitie este de 18 zile.
In ceea ce priveste nivelul de venit in care se incadreaza soferii din Romania, acesta se situeaza intre 1.100-1.500 lei (9%), 1.500-2.000 lei (13%), 2.000-2.500 lei (17%), 2.500-3.000 lei (13%), 3.000-4.000 lei (12%), 4.000-5.000 lei (10%), 5.000-6.000 lei (6%), 6.000-7.000 lei (3%) si peste 7.000 lei (17%). La capitolul beneficii primite de soferi, programul de lucru flexibil este cel mai intalnit, acesta fiind mentionat de catre 28% dintre respondenti, iar obtinerea unui salariu mai mare reprezinta principala motivatie a soferilor-respondenti (52%) pentru schimbarea locului de munca.
Pe locul al doilea sunt joburile in strainatate
Pe locul doi, in clasamentul categoriilor cu cei mai multi aplicanti, dupa soferi, se afla categoria “Munca in strainatate”, care a adunat peste 700.000 de aplicatii. De altfel, chiar daca in valoare absoluta are un numar de anunturi si de candidati mai redus decat categoria soferilor, munca in strainatate are un raport mai ridicat al candidatilor/numar de locuri de munca disponibile. In medie, 52 de candidati au aplicat la un loc de munca vacant scos la concurs de angajatori in strainatate.
In Bucuresti, primul loc in topul sectoarelor cu cele mai multe anunturi noi de locuri de munca si cei mai multi aplicanti a fost detinut de categoria "Soferi - Servicii auto - Curierat”. Categoria soferilor a avut o concurenta de 40 de candidati/anunt de angajare, inregistrand peste 350.000 de candidati la aproximativ 9.000 de anunturi de angajare.
O concurenta aproape la fel de mare, 29 de candidati pe loc, a fost inregistrata in categoria "Personal hotelier - restaurant” si a rezultat datorita faptului ca peste 137.000 de candidati au aplicat la mai mult de 4.000 de pozitii vacante.
In 2018, 2 din 3 candidati au primit cel putin o oferta de a-si schimba jobul, iar 1 din 3 candidati isi schimba locul de munca pentru un pachet de beneficii mai bun. In acelasi timp, candidatii cautau angajatori cu politici interne mai bune (24%), un continut diferit al muncii (21%) si alte nevoi nu neaparat financiare.
67% dintre candidati nu lucrau in domeniul in care au facut studiile, 1 din 3 candidati declarand ca educatia primita nu se mai potriveste cu cerintele pietei muncii, in timp ce restul au ales domenii mai bine platite sau cu un continut total diferit de cel studiat. Candidatii isi cautau de lucru in special prin retelele lor de incredere (rude sau prieteni 33%), site-uri de joburi (30%), retele de socializare (Facebook, LinkedIn 20%) si agentii de recrutare (16%).
3 din 4 candidati se asteaptau la o schimbare a jobului in 2019
Mai mult, 3 din 4 candidati se asteaptau la o schimbare a jobului in 2019. Astfel, potrivit unui sondaj realizat anul acesta de BestJobs, doi din cinci angajati se declara nemultumiti de situatia lor profesionala actuala si iau in calcul o schimbare de job anul acesta, iar unul din cinci se gandeste chiar la o schimbare de cariera, considerand ca lucreaza in domeniul nepotrivit pentru el.
Dintre acestia, putin peste 10% se gandesc sa isi caute de lucru in afara tarii. Cel mai important motiv pentru care romanii si-ar schimba jobul sau chiar cariera ramane salariul, pentru mai mult de jumatate dintre cei care iau in calcul sa faca un astfel de pas in 2019, urmat de lipsa oportunitatilor suficiente pentru dezvoltare profesionala (39%) sau de nevoia de schimbare a angajatorului, a mediului de lucru ori a echipei (28,5%).
Alti aproape 18% dintre cei care se gandesc sa-si schimbe jobul nu se simt motivati in pozitia actuala, 14% isi doresc mai mult timp liber, iar pentru 10,7% dintre respondenti este dificil sa avanseze in cadrul companiei. Nu in ultimul rand, aproximativ 27% sustin ca nu le place ceea ce fac sau considera ca domeniul in care lucreaza nu se potriveste cu aptitudinile lor profesionale, majoritatea fiind din randul angajatilor care se gandesc la o reconversie profesionala.
Ce isi doresc romanii de la noul loc de munca
Cand evalueaza o noua oportunitate de job, cele mai importante doua criterii sunt, la egalitate, salariul si beneficiile extra-salariale impreuna cu programul de lucru, pentru circa 86% dintre respondenti. Urmeaza domeniul de activitate al companiei, de care tin cont 39,3% dintre angajati, si proximitatea biroului fata de casa, care conteaza la fel de mult ca perspectivele de dezvoltare in cadrul companiei si anume 32%. Totodata, candidatii mai evalueaza pozitia in piata si reputatia angajatorului (14,3%) si inclusiv parerile despre angajator din social media (7,7%).
Flexibilitatea cand vine vorba despre programul de lucru, dar si in ceea ce priveste evolutia profesionala in cadrul companiei, este principalul beneficiu pe care si-l doresc de la un potential angajator aproximativ 68% dintre cei chestionati, urmat de posibilitatea de a lucra de acasa (52%), precum si de acordarea mai multor zile de concediu de odihna (44%). Totodata, jumatate dintre respondenti si-ar dori de la viitorul angajator abonamente la clinici medicale private si programe de dezvoltare sau training-uri. Un sfert dintre salariati pun pret pe programele de reduceri pentru serviciile oferite de catre partenerii agreati ai companiei, alti 17,8% vor abonamente la sali de sport, iar 7,2% si-ar dori un spatiu pentru recreere la birou.
Care sunt cele mai cautate domenii pe piata muncii din Romania
Daca si-ar schimba jobul in viitorul apropiat, cei mai multi ar lucra, in ordinea relevantei raspunsurilor, in domeniile financiar-contabil, resurse umane, inginerie, administratie publica, logistica, retail si transport.
In afara de pachetul salarial si de beneficii, principalele aspecte pe care angajatii le-ar lua in considerare la evaluarea unui nou job in perioada urmatoare sunt stabilitatea locului de munca (aproximativ 86% dintre respondenti) si oportunitatile de promovare (aproximativ 85%).
Pe locul trei se claseaza reputatia angajatorului (52%), care conteaza mai mult decat oportunitatile de a lucra la nivel international (42%). Brandul angajatorului este important pentru aproximativ 30% dintre respondenti. De asemenea, implicarea sociala (politica de CSR) a angajatorului conteaza pentru circa trei sferturi dintre salariati.
Intrebati care sunt cele mai importante trei asteptari pe care le au de la angajatorul pentru care ar lucra in viitorul apropiat, 57% dintre respondenti au spus ca isi doresc sa fie tratati cu respect. Totodata, un mediu de lucru placut si prietenos primeaza (56%), urmat de posibilitatea de dezvoltare profesionala (54,5%). De asemenea, 48,3% ar vrea ca angajatorii sa le ofere un echilibru intre viata profesionala si cea personala, dar sa simta totodata ca munca lor este importanta si contributia lor este valoroasa pentru organizatie (47,8%).
Bonusurile de performanta sunt cel mai important beneficiu extra-salarial dorit de angajati, conform raspunsurilor oferite de patru din zece respondenti. Doi din zece ar vrea sa poata lucra de la distanta, din confortul propriei case sau din orice alt loc cu conexiune la internet. Pe lista beneficiilor se mai afla transport gratuit (7,5%), pensie privata (5,7%), abonamente la sali de sport sau programe de well-being la birou (cursuri de gatit, wine tasting, meditatii, masaj, cursuri de beauty).
Doar 3 din 10 angajati se gandesc sa lucreze la stat
In ciuda majorarilor salariale din sectorul public, doar trei din zece angajati spun ca ar lua in considerare sa lucreze intr-o institutie de stat in viitorul apropiat, potrivit datelor unui sondaj efectuat de BestJobs in luna aprilie, in cadrul unui esantion de 1.001 utilizatori de internet.
Aproximativ sase din zece angajati, raman interesati de companiile private, in timp ce 9% ar vrea sa lucreze in propria companie. Dintre cei care prefera o cariera in sectorul privat, circa doua treimi considera un job intr-o multinationala ca fiind cel mai potrivit pentru ei, iar un sfert spun ca li se potriveste mai bine o companie de talie mijlocie, in timp ce doar unul din zece ar lucra pentru un start-up. Tot intr-o institutie mare si-ar dori sa lucreze si 73% dintre cei care ar lua in calcul un job la stat in perioada urmatoare, in timp ce 26% ar prefera mai degraba o institutie de stat de dimensiuni mai mici, iar 1% sunt nehotarati.
Citeste si:
O idee care ar trebui sa ne intrige
Sursa foto: pexels.com