Blue Air, cea mai mare companie aeriana romaneasca si al doilea cel mai mare jucator care activeaza pe piata locala, dupa Wizz Air, a anuntat in urma cu mai bine de doua saptamani declansarea procedurii de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolventei. Prin intermediul acestui mecanism, compania poate propune creditorilor sai, care detin peste 75% din creante, un plan de redresare si plata a datoriilor. Prin vocea ministrului Transporturilor Lucian Bode, statul roman anunta acum ca este gata sa se implice in salvarea Blue Air, fiind dispus sa aloce fonduri si sa devina actionar la aceasta companie.
Blue Air a fost infiintata in 2004 si a devenit de-a lungul anilor unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala. In urma cu patru ani, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca, depasind compania de stat Tarom din punct de vedere al numarului de pasageri transportati. La aceasta ora, Blue Air dispune de baze operationale in Romania, Cipru, Italia si Marea Britanie. In prezent, cei de la Blue Air opereaza zboruri catre aproximativ 100 de destinatii din 16 tari.
In urma cu aproximativ doi ani, Blue Air a achizitionat Air Moldova, compania aeriana nationala a Republicii Moldova, cu 2.5 milioane de euro, preluand totodata si datorii in valoare de 61.2 milioane de euro. In 2019, Blue Air raporta o cifra de afaceri de 2.19 miliarde de lei, in scadere cu 5.4% in raport cu anul anterior. Strategia celor de la Blue Air a functionat insa extrem de bine, operatorul aerian concentrandu-se in acel an pe reducerea cheltuielilor totale. Dupa ce cheltuielile au fost reduse cu peste opt procente, Blue Air a revenit pe plus dupa trei ani, cu un profit net de 72.2 milioane de lei. In comparatie, in 2018, compania aeriana inregistra o pierdere de 145.6 milioane de lei.
In aceste conditii, strategia pentru urmatorii ani anuntata de oficialii din conducerea Blue Air era extrem de interesanta, compania aeriana pregatind pentru aceasta toamna lansarea pe bursa a unei emisiuni de obligatiuni in cuantum de 50 - 60 de milioane de euro, operatiune care poate fi urmata de o listare efectiva dupa doi ani. Criza provocata de pandemia de coronavirus care a lovit continentul european la inceputul acestei primaveri i-a lovit puternic si pe cei de la Blue Air, compania vazandu-se in situatia de a cere de la Guvern un ajutor de stat, pe care l-a si obtinut intre timp.
Desi conducerea companiei recunoaste ca perioada actuala este una extrem de dificila pentru intreaga industrie, CEO-ul Oana Petrescu isi pastreaza optimismul. Conform calculelor facute, odata cu reluarea programului normal de zbor, compania va fi in masura sa genereze in urmatorul an si jumatate veniturile necesare atat platii datoriilor esalonate, cat si a datoriilor catre pasageri si agentii. In acelasi timp, pierderile provocate de pandemia de coronavirus vor fi acoperite prin ajutorul de stat obtinut de la Guvern.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a declarat recent ca autoritatile din Romania ar putea lua exemplul germanilor, care a alocat fonduri substantiale si a devenit actionar la Lufthansa, cea mai importanta companie aeriana din Germania. Este important de precizat ca pentru moment nu a fost luata nicio decizie in acest sens. Ministrul Lucian Bode a dat asigurari ca operatorul aerian de stat Tarom va fi salvat, in acelasi timp exprimandu-si speranta ca si Blue Air va beneficia de ajutor.
Ultimele NOUTATI
S-a schimbat mentalitatea romanilor! Generatia Z isi pariaza banii pe monede virtuale
Cand se vor da in 2025 vouchere pentru alimente in valoare de 250 de lei? Ce trebuie sa stie romanii nevoiasi
Un antreprenor roman de succes da de pamant cu economia: daca Romania ar fi o firma, ar fi in incapacitate de plata
Ideea ciudata de afaceri a celui mai bogat om din lume: in ce isi investeste averea
Noua schema la ANAF! Inspectorii primesc bonusuri din amenzile aplicate!