In primul rand, trebuie sa se cunoasca faptul ca inscrierea in Registrul RO e-Factura se efectueaza prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune acelasi formular, insa doar pana la data la care devine efectiva inscrierea (1 a lunii urmatoare depunerii formularului initial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevazute de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF. Ramane de vazut cat de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele doua categorii pentru care se initiaza utilizarea lui in luna noiembrie (B2G - Business to Government, respectiv B2B). In viitor, se urmareste extinderea utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru tranzactii intre toti operatorii economici.
Consultantii PwC Romania ne explica, pe larg, cum va functiona noul sistem, care sunt beneficiile firmelor si ce trebuie sa faca managerii in cazul in care isi doresc sa opteze pentru RO e-Factura.
"Factura electronica reglementata de OUG nr. 120/2021 este emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata. Formatul XML si transmiterea prin intermediul platformei puse la dispozitie de Ministerul de Finante sunt elemente de noutate fata de factura electronica definita de Codul Fiscal („o factura care contine informatiile solicitate (…) si care a fost emisa si primita in format electronic”).
Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea atasata semnatura electronica aplicata de catre Ministerul Finantelor Publice, certificandu-se faptul ca nu mai sunt permise interventii asupra continutului acestora", ne explica Izabela Stoicescu, senior manager, PwC Romania, si Corina Mortici, senior associate.
Consultantii ne mai spun ca, in domeniul achizitiilor publice, companiile care opteaza pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligatia de a emite doar facturi electronice si de a utiliza acest sistem in relatie cu toate autoritatile contractante.
Prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii - autoritati publice utilizand fie aplicatii informatice (pentru prelucrare exclusiv in format electronic), fie se va realiza conversia informatiilor din factura electronica intr-un format care permite citirea si listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de catre autoritatile contractante se intelege inclusiv parcurgerea fazelor executiei bugetare.
In relatiile comerciale B2B (cu alti operatori economici), in vederea utilizarii sistemului RO e-Factura, atat emitentul facturii electronice, cat si destinatarul acesteia trebuie sa fie inscrisi in Registrul RO e-Factura. Facturile emise de catre operatorii economici inscrisi in Registrul RO e-Factura catre destinatari care nu utilizeaza acest sistem vor urma regulile obisnuite prevazute de Codul Fiscal.
Citeste si: Majoritatea romanilor care au candidat la un job dezvaluie o intamplare bizara: ce e interviul fantoma
Citeste si: Cum arata joburile viitorului. 5 mari tendinte din piata
Ultimele NOUTATI
Cat castiga un IT-ist in Romania, chiar daca n-are facultate? Salariu dublu fata de media nationala
Inca astepti sa se prabuseasca piata imobiliara sa-ti cumperi un apartament? Gresit!
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Te-ar putea interesa si