Sfaturi practice pentru realizarea unui pliant publicitar
plinat publicitarmetode marketing
V-ati gandit vreodata cat de avantajos este un pliant pentru promovarea ofertei firmei dvs.? Avantajul vine din faptul ca acest mijloc publicitar imbina intr-un singur tot doua mari functii ale reclamei – aceea de a anunta ca exista un anumit produs sau serviciu si aceea de a oferi informatii suplimentare celor interesati. Apoi, nu trebuie neglijat faptul ca pliantul poate ajunge la potentiali clienti inaccesibili prin alte mijloace.
Importanta designului unui pliant
In perioada sa de maxima glorie, celebrul sportiv ucrainean Serghei Bubka primea zilnic cateva sute de scrisori de la admiratori. Si cum ii era imposibil sa le citeasca pe toate, alegea doar cateva dintre ele si pe acelea le citea. Alegerea nu o facea insa la intamplare, ci pe baza... aspectului plicurilor. Plicurile cu designul cel mai interesant ii sareau imediat in ochi si o curiozitate absolut normala il determina sa le acorde acestora atentia sa, si nu altora.
Puteti considera acum ca in locul lui Serghei Bubka se afla oricare dintre potentialii clienti carora le trimiteti un pliant cu oferta firmei dvs. Fiecare dintre acesti potentiali clienti va proceda intr-un mod asemanator – va cataloga dintr-o privire pliantul dvs. ca fiind demn de interes sau nu si va proceda in consecinta (adica il va citi sau nu). Impactul pliantului trebuie sa fie asadar puternic si rapid, deoarece nu beneficiati de o a doua sansa. Nu aveti cum sa-i creati clientului o a doua prima impresie.
Iar aceasta prima impresie favorabila este asadar strans legata de un design inspirat.
Cuvantul “design” s-ar putea sa-i sperie pe unii, dandu-le senzatia ca e vorba de un domeniu accesibil numai specialistilor, dar, in realitate, nu exista nici un motiv de ingrijorare. Cu totii suntem designeri si luam in fiecare zi decizii in probleme de design. Faptul ca alegem o cravata cu dungi si nu una cu picatele este o decizie de design, la fel si felul cum ne aranjam cartile in biblioteca sau ne pieptanam parul.
Toti suntem inzestrati cu un anumit simt al designului, doar ca majoritatea dintre noi isi lasa acest simt neexploatat. Iar lucrurile sunt cu atat mai simple cu cat nu exista reguli batute in cuie care sa spuna ce anume determina un bun design. Ceea ce merge foarte bine intr-un caz se poate dovedi complet nepotrivit in alt caz.
Si-atunci, cum trebuie sa procedati cand vreti sa realizati propriul dvs. pliant? Iata trei recomandari general valabile, foarte simple, dar care, in conditiile unui mediu concurential relativ putin dezvoltat (cum este cel de la noi), pot face lejer diferenta intre invingatori si invinsi. Asadar:
1. Primul pas este sa strangeti cat mai multe pliante (daca va plimbati o jumatate de ora printr-un targ expozitional, veti aduna suficiente) si sa le comparati apoi pe cele care va plac cu cele care nu va plac. Luati un creion si o foaie de hartie si notati, babeste, absolut toate observatiile pe care le aveti de facut referitor la aspectul respectivelor pliante: “Chestia asta e sic, astalalata ma oboseste, aici e prea aglomerat, dincoace e prea labartat, culoarea asta e mohorata, in caseta asta contrastul nu e suficient de puternic, aici nu am deloc poze etc.” Veti obtine astfel suficiente informatii pentru a schita portretul-robot al pliantului dvs., portret pe care-l veti inmana apoi unui tehnoredactor profesionist, ca material de ghidare.
2. Mergeti intotdeauna pe principiul simplitatii, pentru ca lucrurile atractive sunt, in general, simple. Cititorul trebuie sa inteleaga dintr-o privire despre ce e vorba, fara sa se chinuie inutil. Daca folositi fotografii (si se recomanda sa folositi fotografii, preferabil cu produsul in plina utilizare), acestea trebuie sa fie clare, cu cat mai putine elemente.
3. Realizarea in policromie a pliantului (operatie scumpa) nu este intotdeauna necesara. Puteti obtine un rezultat foarte bun folosind doua culori, cu conditia insa ca tiparul sa fie de o calitate deosebita, in special in ceea ce priveste imaginile.
Importanta textului unui pliant
Cel mai “marfa” pliant din punct de vedere al designului nu face doi bani fara un text pe masura. Rolul designului, asa cum am vazut, este doar sa atraga atentia, sa creeze acea prima impresie favorabila si sa-l determine pe cititor sa-i acorde pliantului cateva zeci de secunde din timpul sau. Dar ceea ce determina decizia de a cumpara este mesajul textului.
Pliantul, oricat ar fi el de placut ochiului, va ajunge in cel mai apropiat cos de gunoi daca mesajul pe care-l transmite nu inseamna decat o insiruire de banalitati sau de chestii care nu-l privesc direct pe cititor.
Primul element al textului care trebuie avut in vedere este headline-ul, adica acea propozitie scrisa foarte vizibil, destinata sa atraga atentia potentialului client si sa-i dea o idee despre natura ofertei care ii va fi facuta. “De-acum incolo n-o sa va mai cada parul!”, “Cum sa obtineti slujba pe care ati visat-o!” – iata cateva exemple de headline-uri, care ilustreaza una dintre cele mai importante caracteristici ale acestui element al textului: sa fie foarte percutant, sa starneasca instantaneu interesul cititorului.
Dar, daca un headline reusit e posibil sa fie rodul unui moment unic de inspiratie (v-a trecut pur si simplu prin cap acea formulare de exceptie, percutanta si atractiva), pentru a scrie restul textului pliantului e nevoie de o inspiratie continua. Vanzarea depinde in mod esential de capacitatea acestui text de a convinge cititorul ca ii oferiti exact ceea ce cauta. Fiecare cuvant pus in pliant joaca un rol in aceasta actiune de convingere.
Asemenea texte se scriu, de obicei, de catre copywriteri, adica de profesionisti care au capacitatea de a manevra cuvintele astfel incat sa rezulte o poveste inchegata, fluenta, completa, care sa aduca cititorul in acea stare psihica favorabila cumpararii. “M-ati convins!” ar trebui sa exclame acesta dupa parcurgerea respectivului text.
Sursa foto: www.siglasilozinca.ro