Scurta istorie a impozitului pe profit in Romania
Inainte de Revolutie, nu aveam impozit pe profit. Bugetul de stat era alimentat de asa-numitele varsaminte din beneficiu de la unitatile economice de stat, de impozitul pe circulatia marfurilor, de contributiile la asigurarile sociale. Impozitele si taxele incasate direct de la populatie aveau o pondere redusa in totalul veniturilor bugetare, iar veniturile provenind de la institutiile publice erau insignifiante.
Apoi, in anul 1990, sistemul varsamintelor din beneficiu a fost abrogat, iar in locul lui a fost instituit cu titlu experimental impozitul pe beneficiul unitatilor economice de stat din toate ramurile economice, cu exceptia celor producatoare de energie electrica, carbune si minereuri, care erau scutite de plata acestuia.
Problema era ca existau regimuri diferite de impunere pentru unitati din aceeasi ramura a economiei, dar cu forme de proprietate diferite. Ca urmare, pentru ca agentii economici sa aiba sanse egale de castig, era necesar ca situatia lor financiara sa nu fie distorsionata de acest regim fiscal diferentiat.
In acest scop, in locul multiplelor reglementari existente pentru impunerea agentilor economici, la inceputul anului 1991, prin Legea 12, a fost instituit
impozitul pe profit.
Impozitul se calcula la vremea respectiva cu cote progresive, diferentiate in functie de marimea profitului unitatii platitoare, iar scala impunerii numara nu mai putin de 67 de astfel de cote de impozit. Profitul anual de pana in 25.000 de lei (vechi) era scutit de impozit, cel cuprins intre 25.001 si 50.000 de lei era impozitat cu 5% si cota crestea progresiv astfel ca, in final, profitul de peste 955 de milioane de lei era impozitat cu 57,37% + 77% pentru ce depasea 955 de milioane.
Dupa care, la 1 ianuarie 1992, numarul transelor de profit si implicit cel al cotelor de impozit a fost redus de la 67 la numai 2 si anume 30% pentru profitul impozabil de pana la un milion de lei si 45% pentru partea ce depasea acest nivel.
Doar ca aplicarea in timp a Legii nr. 12/1991 a scos la iveala o serie de neajunsuri ale acestui act normativ, intre care cel mai alarmant consta in imposibilitatea realizarii la buget a veniturilor necesare acoperirii cheltuielilor publice.
Astfel ca, incepand cu 1 ianuarie 1995 a intrat in vigoare o noua reglementare privind impozitul pe profit. Este vorba despre celebra OG nr. 70 din 29 august 1994 care, pe langa faptul ca a stabilit o cota unica de impozit de 38%, a mai facut un lucru memorabil - a introdus in vocabularul nostru un termen care a devenit rapid atat de comun incat in momentul de fata nici nu macar nu are vreun sinonim:
contribuabil.
Sursa foto: www.pexels.com