Scandal la Guvern intre taximetristi si soferii Uber, Bolt si Clever. Platformele de ride-sharing, acuzate ca vor falimenta programul Rabla
ordonanta taximetristiloruberboltclevertaxifycompanii ride sharingtransport persoanetaxi
Ordonanta de urgenta a Guvernului privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto a fost publicata pe site-ul Ministerului Transporturilor, in data de 23 mai 2019. In cadrul procesului de consultare publica, cei interesati au avut la dispozitie 12 zile in care au avut posibilitatea sa transmita propuneri/observatii referitoare la textul proiectului.
Luni, 10 iunie, s-au purtat discutii aprinse la Guvern, la sedinta pentru dezbaterea Ordonantei care reglementeaza functionarea platformelor de ride-sharing. Taximetristii sunt nemultumiti de acest act normativ, in timp ce firmele de ride-sharing il saluta si spun ca este normal pentru o tara moderna.
Update: Reprezentantii platformelor de ride-sharing spera ca legea ce le apara drepturile sa apara pe ordinea de zi a sedintelor de guvern, pana la finele saptamanii, in timp ce taximestristii isi mentin pozitia ferma aparuta inca de la inceput, impotriva acestor servicii de transport alternativ. Discutiile purtate intre aceste doua parti si oficiali din Guvern nu s-au finalizat cu un numitor comun si ramane de vazut daca Executivul va adopta, sau nu, ordonanta platformelor de ride-sharing, tinand cont de faptul ca taximetristii clasici au amenintat ca vor face greva foamei daca se va intampla acest lucru.
Scandalul dintre taximetristii clasici si soferii platformelor de ride-sharing a aparut din nou in atentia noastra. Dupa ce, in urma cu cateva saptamani, autoritatile au adoptat
Ordonanta taximetristilor, care aproape a blocat transportul alternativ de persoane, Guvernul vine in intampinarea acestora din urma cu o propunere legislativa care sa creeze cadrul legal si pentru desfasurarea transportului alternativ de persoane.
Astfel, a aparut "Ordonanta Uber, Bolt si Clever", care, insa, a starnit discutii aprinse la dezbaterea publica purtata luni la Ministerul Transporturilor.
"Ministerul Transporturilor, in conformitate cu prevederile din Legea nr.52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, organizeaza luni, 10 iunie 2019, ora 10.00, la sediul din Bdul Dinicu Golescu nr 38, sector 1, Bucuresti, in sala de conferinte, sedinta publica de dezbatere a proiectului de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto” spune anuntul de pe site-ul Ministerului Transporturilor.
La discutii au fost prezenti atat reprezentanti din randul taximetristilor clasici, cat si reprezentanti ai platformelor de ride-sharing, carora li s-au alaturat si oficiali din Guvern.
Companiile de taxi au incercat sub orice mijloc sa blocheze adoptarea ordonantei si au facut presiuni constante asupra autoritatilor, cerand inclusiv si anularea dezbaterii publice organizate pe marginea ordonantei de urgenta.
Insa dezbaterile s-au tinut, iar tonul acestora nu a fost deloc unul prietenos. Taximetristii au amenintat cu greva foamei si i-au acuzat pe soferii care colaboreaza cu Uber, Bolt si Clever ca fac parte dintr-un sistem de taxi paralel.
Pe de cealalta parte, platformele de ride-sharing considera ca ordonanta este oportuna si utila, perfect normala intr-o tara moderna si civilizata, in care piata trebuie sa fie concurentiala, nu monopolizata. Insa taximetristii clasici se tem de aceasta concurenta, acesta ar fi motivul pentru care nu sustin aceasta initiativa legislativa.
Taximetristii au mai sustinut ca legea le permite soferilor care ultilizeaza platformele online sa falimenteze programul Rabla, intrucat pot folosi masini cu 15 ani vechime. „Vreti sa faceti din taximetrie ajutor social pentru harburi”, au strigat taximetristii in sala de conferinte a Ministerului Transporturilor. "Astazi, o Dacie cu semnatura lui Iliescu poate sa faca Bolt”, au mai adaugat acestia, conform
mediafax
Va amintim ca, pe data de 23 mai, Ministerul Transporturilor a publicat, in consultare, proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind reglementarea activitatii de ridesharing. Conform documentului, aplicatiile de transport alternativ trebuie sa fie autorizate de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI), autorizatia devenind valabila dupa plata de catre operator a unui tarif de autorizare de 50.000 de lei.
Ce conditii aduce Ordonanta Uber, Bolt si Clever pentru companiile de ride-sharing, dar si pentru soferi?
Ordonanta care reglementeaza transportul alternativ de persoane aduce o serie de conditii pe care soferii, dar si operatorii trebuie sa le prespecte. Printre cele mai importante obligatii sunt privitoare la conducatorii auto, catre trebuie sa aiba minimum 21 de ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de ARR
Autoturismele cu care se efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: au maxim cinci locuri, inclusiv locul conducatorului auto; au inspectia tehnica periodica (ITP) realizata la fiecare 6 luni; la momentul cursei trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si utilizarea conform destinatiei; detin copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.
Conducatorul auto care efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ mai multe conditii printre care sa aiba varsta de cel putin 21 de ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de ARR si sa detina permis de conducere categoria B cu o vechime de cel putin doi ani.
Operatorul de transport alternativ va trebui sa obtina o autorizatie pentru transportul alternativ de la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane (ARR) din judetul sau municipiul Bucuresti, unde isi are sediul sau domiciliul dupa caz. Autorizatia de transport alternativ se elibereaza in maximum 15 zile lucratoare, pentru o perioada de 3 ani, dupa plata de catre operatorul de transport alternativ a unui tarif de 300 de lei. Autorizatia de transport alternativ este netransmisibila, arata
stiripesurse.ro
"Romanii, soferi si utilizatori, au aratat Guvernului ca isi doresc in continuare un transport urban civilizat. Am demonstrat faptul ca utilizatorii, dar si soferii cu care colaboram sustin reglementarea acestor servicii moderne de transport urban. Ne dorim ca Guvernul Romaniei sa-si onoreze promisiunea facuta chiar de primul ministru si sa adopte in sedinta de Guvern de saptamana aceasta Ordonanta de urgenta care reglementeaza serviciile de mobilitate urbana", a declarat Catalin Codreanu, presedintele Asociatiei Coalitia pentru Economia Digitala, care a depus la Guvern petitia #continuam cu peste 400.000 de semnaturi de sustinere a serviciilor de ridesharing.
Citeste si:
Negoita: PSD are sanse aproape nule sa castige alegerile prezidentiale