''In cazul in care o companie, intr-un an fiscal, inregistreaza o crestere a capitalurilor proprii cuprinsa intre 5% si 25%, se acorda o bonificatie din impozitul pe profit cuprinsa intre 5% si 10% pentru fiecare treapta de crestere a capitalurilor proprii; daca o companie si-a crescut capitalul propriu intr-un an cu cinci procente, beneficiaza de o bonificatie din impozitul pe profit de 5%, daca reuseste acea companie sa isi creasca capitalurile proprii cu procente cuprinse intre 6% si 10% acestea pot beneficia de bonificatii din impozitul pe profit cuprinse intre 5% si 10%. Iar pentru companiile care inregistreaza deja capitaluri proprii positive, acestea beneficiaza de o reducere a impozitului pe profit de 2%”, a spus joi seara Ionel Danca, seful Cancelariei premierului, citat de Mediafax.
Capitalul propriu ajustat cuprinde urmatoarele elemente (dupa caz):
a) capital subscris varsat/capital de dotare;
b) patrimoniul regiei;
c) patrimoniul public;
d) patrimoniul privat;
e) patrimoniul institutelor nationale de cercetare-dezvoltare;
f) prime de capital;
g) rezerva legala, statutara sau contractuala si alte rezerve constituite din profitul net ca urmare a deciziei actionarilor/asociatilor sau potrivit prevederilor legale;
h) rezultatul net reportat – sold creditor, reprezintand diferenta pozitiva dintre soldurile creditoare si debitoare.
Urmeaza ca autoritatile sa publice si normele de aplicare, dupa care OUG va intra in vigoare, iar firmele care se incadreaza in aceste conditii sa beneficieze de reducerea impozitului pe profit.
''Pentru a stimula asigurarea de resurse financiare suplimentare contribuabililor care intra in sfera impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microintreprinderilor, sauimpozitului specific unor activitati, prin reducerea sarcinii fiscale,avand in vedere necesitatea stimularii si dezvoltarii capitalului romanesc si acompetitivitatii agentilor economici pentru tranzitia la o economie durabila, se propuneacordarea unei reduceri la determinarea impozitului pe profit, impozitului pe veniturilemicrointreprinderilor si impozitului specific unor activitati in functie de mentinerea/crestereacapitalurilor proprii,tinand cont de faptul ca indeplinirea cerintelor de crestere a capitalurilor proprii presupune o perioada indelungata pentru identificarea surselor de finantare in corelatie cu perioada de aplicare a masurii, respectiv 2021 – 2025, este necesara reglementarea acesteiacu suficient timp anterior aplicarii acesteia,
astfel incat aceasta sa poata genera efecteleasteptate incepand cu anul 2021, in vederea aplicarii unor masuri fiscale benefice pentru mediul de afaceri in contextulin care masurile pentru combaterea pandemiei de SARS-CoV-2 au generat dificultati denatura financiara pentru majoritatea agentilor economici, acestia confruntandu-se in aceasta perioada cu o lipsa severa de lichiditate,avand in vedere impactul major asupra mediului economic generat deja pe duratastarii de urgenta, respectiv de alerta,
in considerarea faptului ca, masurile instituite de autoritatile publice competente, in contextul pandemiei SARS-CoV-2 au restrans, pe perioada pentru care a fost instituita starea de urgenta, respectiv de alerta, unele drepturi si libertatifundamentale, intre care se regasesc si dreptul la libera circulatie si libertatea economica, pentru continuarea sustinerii realizarii obiectivelor urmarite prin acordarea bonificatieila plata, respectiv de a stimula achitarea obligatiilor fiscale la termenele scadente, specificefiecarei categorii de contribuabili,
sunt necesare clarificari legate de definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal 2020 dar si reglementarea unor cazuri specifice contribuabililor platitori de impozit pe profit cu anul fiscal modificat,tinand cont de faptul ca, in contextul declararii starii de alerta, o parte din operatoriieconomici fie emit un numar redus de bonuri fiscale intrucat se confrunta cu o scadere acererii, fie nu emit bonuri fiscale intrucat activitatea le este restrictionata, ca masura decombatere a raspandirii COVID-19,
astfel ca, in continuare, Loteria bonurilor fiscale nu mai poate produce efectele scontate avand in vedere faptul ca, evolutia epidemiei de coronavirus este imprevizibila,context in care masurile care vor fi luate de autoritati, in viitor, in vederea prevenirii sicombaterii efectelor pandemiei de COVID-19, nu pot fi anticipate,
tinand cont de faptul ca este necesara stabilirea modalitatii de colaborare dintre autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala silocala precum si alte persoane, respectiv prin mijloace electronice, pentru realizareaatributiilor stabilite de reglementarile autoritatilor publice, institutiilor publice si de interes public din administratia publica centrala si locala,
tinand seama de faptul ca nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecintenegative, in sensul ca:
- ar conduce la mentinerea sau chiar agravarea situatiei operatorilor subcapitalizati,instabili financiar, in pragul iesirii din circuitul economic, precum si la posibile reduceri delocuri de munca create de acestia,
- o lipsa brusca de lichiditate poate genera chiar insolvabilitatea unor agentieconomici, cu efecte grave asupra mediului de afaceri si implicit asupra veniturilor statului,dar si faptul ca acest lucru, pe termen scurt si mediu, poate afecta grav situatia economica aoperatorilor si situatia angajatilor acestora, cu posibile consecinte chiar si pe termen lung,
- ar conduce la cheltuirea nejustificata a resurselor bugetare, tocmai intr-o conjuncturain care criza generata de epidemia de coronavirus are consecinte pe plan economic si reclama mai mult ca oricand gestionarea prudenta a resurselor bugetare, in vederea relansariieconomiei afectata de pandemia de COVID-19,
- ar creste riscul ca informatiile si documentele necesare pentru solutionarea unor cereri ale cetatenilor sa fie solicitate de la cetatean ceea ce conduce la cresterea birocratiei,avand in vedere ca elementele sus mentionate vizeaza interesul public si strategic,sunt o prioritate a programului de guvernare si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri Imediate pe calea ordonantei de urgenta,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta'', se arata in textul OUG.