Romanii au inceput sa fie platiti mai bine si intelesi de patroni: firmele le dau voie angajatilor sa isi aleaga beneficiile extra-salariale
beneficii extra salarialebonuri de masasalarii 2023beneficii extra salariale 2023
Pe langa multiplele crize in cascada ce au venit peste mediul privat in 2022, cea a deficitului de personal n-a plecat nicaieri. Din contra. Date din piata releva faptul ca firmele au fost nevoite sa ia noi masuri pentru a atrage si retine personal. Una dintre cele mai noi tendinte adoptate de managerii locali este aceea de a permite angajatilor sa-si personalizeze schema de beneficii extra-salariale.
Pe fondul inflatiei agresive, puterea de cumparare a
angajatilor este pusa sub o presiune uriasa. Nevoia de bani este mai acuta ca oricand in ultimii ani, iar firmele au inteles ca, daca nu vor oferi un confort financiar mai mare angajatilor, acestia vor pleca. Din nefericire pentru manageri, nu e deloc o perioada buna in care sa spere ca locul ramas liber se va ocupa prea curand.
Criza de personal este la cote mari in mediul privat romanesc, motiv pentru care angajatorii si-au maximizat bugetele pentru cheltuieli cu salariatii si au decis sa le dea posibilitatea de a-si personaliza beneficiile extra-salariale, in functie de nevoile fiecaruia.
"In 2022 a fost o provocare pentru companii sa gaseasca talentele potrivite. Din acest motiv, angajatorii au incercat sa adapteze pachetele de beneficii cat mai eficient, atat pentru nevoile candidatilor, cat si pentru maximizarea bugetului intern. Spre exemplu, pentru un angajat cu copii mici, pachetul poate cuprinde program flexibil, zile libere suplimentare, asigurare medicala si extinderea acestui beneficiu si catre membrii familiei, acces la evenimente pentru copii, bonusuri si prime de sarbatori si chiar bonus pentru gradinita sau bona.
Tot asa, un alt angajat poate opta pentru abonament la sala, asigurare medicala si contributie la pensia privata. Practic, candidatii pot alege pachetul care se potriveste nevoilor si stilului lor de viata, simtind cu adevarat beneficiile pentru ei”, spune Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.
Beneficiile traditionale raman de baza in pachetul extra-salarial
Chiar daca angajatii au acum acces la un pachet mixt de beneficii, anunturile de joburi mentioneaza in continuare beneficii traditionale precum tichete de masa (70%), bonusuri de performanta (62%), asigurare medicala (57%), dar si cursuri de specializare sau de dezvoltare personala (60%). Pe aceste liste, se numara totodata si teambuilding-urile (40%), primele de sarbatori (50%) si laptop sau telefon mobil (47%).
Potrivit platformei de recrutare online, in ultimii ani, pachetul de beneficii suplimentare s-a diversificat, cu program flexibil, plata utilitatilor de acasa sau gustari la birou. "Pe fondul dificultatilor din ultimii ani, au inceput sa apara tot mai multe beneficii care sa corespunda mai bine nevoilor actuale ale angajatilor. Astfel, de anul trecut si pana acum, numarul anunturilor care precizeaza beneficii de well-being a crescut cu peste 15%. In plus, angajatorii tin cont si de nevoia tot mai mare de flexibilitate a angajatilor, facilitand munca de la distanta chiar si in cazul lucratorilor cu baze de date si oferind un program flexibil", noteaza sursa citata.
Prin urmare, 70% dintre anunturi precizeaza posibilitatea de a lucra remote atunci cand angajatul simte nevoia, 37% ofera ca beneficiu personalizarea programului de lucru, iar aproape 40% pun la dispozitie cafea si gustari pentru angajatii de la birou.
Mai mult, angajatii care lucreaza permanent sau preponderent de acasa pot beneficia de plata utilitatilor (5%), pe cand cei ce vin la birou pot primi compensatii pentru transport (30%). De asemenea, iesirile cu echipa, in timpul sau dupa programul de lucru, pentru a acoperi nevoile de interactiune si socializare ale angajatilor, contribuie la coeziunea echipelor si constituie un beneficiu oferit din ce in ce mai des de companii.
Munca de la distanta ramane, oferita de companii ca beneficiu pentru salariati
Analiza citata mai scoate la iveala faptul ca angajatorii continua sa faciliteze munca de la distanta, oferind angajatilor posibilitatea de a accesa de oriunde datele companiei. Acest lucru se aplica in special persoanelor care lucreaza cu baze de date sau au nevoie de acces la serverele companiei. Astfel, implementarea unor protocoale de securitate ii ajuta pe angajati sa se logheze de oriunde si faciliteaza modele remote de munca. Din acest motiv, angajatorii includ in oferta de beneficii plata utilitatilor pentru angajatii care lucreaza de acasa.
2023 ne aduce schimbari fiscale in materie de beneficii extra-salariale. Ce trebuie retinut
Conform expertilor, anul 2023 se anunta interesant din perspectiva legislatiei privind beneficiile extra-salariale. Apar noutati fiscale chiar din prima luna a anului viitor, atrag atentia specialistii.
"Noua legislatie va aduce mai multe schimbari in 2023, precum modificarea plafonului neimpozabil pentru beneficii extra-salariale, prevazuta de ordonanta nr. 16/2022. Cu alte cuvinte, pentru anumite tipuri de beneficii, din ianuarie 2023, angajatorii vor fi nevoiti sa se incadreze intr-un plafon lunar de 33% din salariul de baza al angajatilor, neimpozabil.
Desi cele mai comune dintre beneficiile primite de angajati, precum tichetele de masa sau tichetele cadou nu se vor raporta la acel plafon, recomandam ca angajatorii sa le pastreze in pachetul acordat sau sa evalueze necesitatea lor in functie de preferintele angajatilor”, adauga Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.