RO e-Factura de la 1 ianuarie 2024: de cand ne luam adio de la facturile pe hartie?
ro e-facturafactura electronica
De la 1 ianuarie 2024, in legislatia fiscala din Romania vom vorbi despre RO e-Factura generalizata in relatia B2B, insa ramane o intrebare: cat timp vom mai folosi si facturile "pe hartie"?
Autoritatile spera sa puna capat evaziunii fiscale prin factura electronica
"Varianta pe hartie va mai putea fi utilizata, in paralel, doar pana la 30 iunie 2024 si doar in cazul in care furnizorul sau beneficiarul nu figureaza inca in Registrul RO e-Factura. Ulterior, rambursarea TVA va fi posibila pentru entitatile stabilite in Romania doar in baza facturii electronice", explica specialistii Deloitte.
"Lupta impotriva combaterii fraudei si a
evaziunii fiscale intra intr-o noua etapa in Romania.
Datorita unei decizii luate astazi de Consiliul Uniunii Europene, de la 1 ianuarie 2024 facturarea electronica va obligatorie pentru toate tranzactiile intre firme.
Este un instrument valoros pentru a urmari in timp real a lanturile de fraudare in materie de TVA, aspect foarte important in eforturile noastre de a creste gradul de colectare si a proteja bugetul public.
Faptul ca facturarea electronica asigura o inregistrare precisa si verificabila a tranzactiilor comerciale faciliteaza procesul de verificare si audit. Asa ne asiguram ca tranzactiile sunt conforme cu reglementarile fiscale si nu au fost manipulate in mod fraudulos.
Implementarea facturarii electronice obligatorii va elimina posibilitatea utilizarii facturilor false sau duplicat, pentru ca fiecare tranzactie este inregistrata in mod unic", a postat ministrul Finantelor, intr-o postare pe pagina sa de Facebook.
Firmele, inca nepregatite de RO e-Factura
EY Romania a derulat in aceasta vara un sondaj ale carui rezultate sunt ingrijoratoare: intrebate fiind daca pot implementa facturarea electronica, 39% dintre firmele respondente au precizat ca nu sunt pregatite, 23% au declarat ca sunt pregatite in proportie de 50% iar 9% ca sunt pregatite in proportie de 30%.
"Imposibilitatea emiterii facturilor electronice in conformitate cu noua obligatie care, cel mai probabil, va intra in vigoare la inceputul anului viitor ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum si relatia comerciala dintre parteneri, avand in vedere ca pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi daca aceasta nu a fost emisa si transmisa prin RO e-Factura. Mai mult, pot aparea cazuri in care posibilitatea de a emite si transmite facturi prin RO e-Factura sa fie unul dintre criteriile de selectie sau de continuitate a relatiilor comerciale cu furnizorii", avertizeaza Pwc Romania.
Foto: freepik.com