Realitatea din mediul de afaceri e dureroasa: Firmele, inca nepregatite pentru raportarea ANAF. De ce
saf-tanafraportare anaf
Noul sistem de raportare fiscala, introdus de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) incepand din acest an, este extrem de complex. Perioada de timp pe care firmele au avut-o la dispozitie pentru implementare a fost destul de scurta. Din aceste considerente, exista riscul ca declaratiile pe noul format SAF-T sa fie depuse cu intarziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie sa fie atenti contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare sa fie respectat?
Noul sistem de raportare fiscala, introdus de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) incepand din acest an, este extrem de complex. Perioada de timp pe care firmele au avut-o la dispozitie pentru implementare a fost destul de scurta. Din aceste considerente, exista riscul ca declaratiile pe noul format
SAF-T sa fie depuse cu intarziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie sa fie atenti contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare sa fie respectat?
Principalele obstacole in calea raportarii in termen
Unul dintre obstacolele cu care se confrunta firmele si care ar putea sa deturneze respectarea primului termen legal de raportare consta in faptul ca multe dintre acestea inca nu stiu ce informatii trebuie sa transmita catre ANAF si ce presupune exact metoda de raportare. Avand in vedere ca declaratia se va depune online, o mare parte dintre contribuabili isi pun speranta in furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care il utilizeaza. In practica, daca informatiile cerute de autoritatea fiscala nu exista in programul de contabilitate, declaratia depusa nu va fi validata. Astfel, in primul rand societatile trebuie sa se asigure ca, incepand din 1 ianuarie 2022, colecteaza de la clienti si furnizori toate informatiile solicitate in schema SAF-T.
Un alt obstacol este legat de corectitudinea datelor introduse in sistemele IT ale societatii. Raportarea bruta a datelor din programul de contabilitate nu garanteaza automat ca sunt si corecte. Cu alte cuvinte, in prima faza contribuabilul trebuie sa se asigure ca declara un tratament fiscal si contabil corect pentru toate tranzactiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea sa stabileasca instant daca, spre exemplu, firma a aplicat cote gresite de TVA, daca nu a taxat anumite tranzactii, daca a calculat eronat amortizarea etc. Asadar, inainte de implementarea oricarei solutii IT in vederea raportarii electronice, trebuie analizate incadrarile contabile si fiscale ale tranzactiilor derulate in mod recurent.
Nu in ultimul rand, estimarea eronata a timpului necesar pentru pregatirea declaratiei - analiza datelor si implementarea unei solutii IT de raportare – poate duce la depasirea termenelor. Din aceasta perspectiva, un alt aspect important de mentionat este acela ca apropierea termenului de depunere va genera, fara indoiala, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asista contribuabilii in demersul de implementare a declaratiei SAF-T.
Ce au de facut contribuabilii?
Pentru a evita depunerea incompleta sau cu intarziere a declaratiei, aspect care poate atrage atat penalitati din partea autoritatii fiscale, cat si o posibila crestere a riscului fiscal, societatile trebuie sa demareze rapid analizarea datelor disponibile pentru raportare. Procesul se poate derula cu resurse interne sau cu ajutorul unui colaborator extern.
Ulterior, compania in cauza trebuie sa identifice o solutie IT potrivita care sa proceseze datele respective si sa le transpuna pe formatul declaratiei SAF-T solicitate de ANAF. Cu cat activitatea unei firme este mai complexa si utilizeaza mai multe programe informatice pentru evidentele interne, cu atat procesul de implementare este mai de durata.
In concluzie, societatile care trebuie sa depuna declaratiile SAF-T incepand din acest an, respectiv marii contribuabili, trebuie sa accelereze procesul de implementare, pentru ca, desi beneficiaza de perioada de gratie de sase luni, demersul este unul laborios si implica un volum ridicat de date care trebuie colectate, verificate si apoi incarcate in formatul digital al declaratiei. In plus, dat fiind ca si ceilalti contribuabili vor fi obligati sa raporteze pe format SAF-T in viitorul apropiat, ar fi indicat sa se pregateasca din vreme pentru a evita presiunea timpului.
Explicatiile ne-au fost oferite de Adrian Teampau, Director, si Raluca Ciociia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte Romania