Produse care au facut istorie. Scuterul Vespa
scuterul vespavespa
La sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, industriasul italian Enrico Piaggio privea cu tristete la ceea ce mai ramasese din fabrica sa in urma bombardamentelor. Cu numai cinci-sase ani in urma, compania pe care o conducea era una dintre cele mai importante din Europa in domeniul constructiilor aeronautice, navale si feroviare. Acum, totul trebuia luat de la zero. Cu ce sa incepi, insa? Economia Italiei era la pamant si Piaggio nu isi permitea proiecte riscante. Inspiratia a venit de la starea drumurilor.
La sfarsitul razboiului, cele mai multe drumuri din Italia erau aproape impracticabile pentru autovehicule. Populatia avea insa nevoie sa se deplaseze si aceasta nevoie de mobilitate cerea o solutie imediata.
Piaggio n-a stat mult pe ganduri: l-a contactat pe proiectantul de avioane Corradino D’Ascanio si i-a cerut sa imagineze un vehicul simplu, robust si economic, dat totodata confortabil si elegant, care sa poata fi condus usor de catre oricine.
Rezultatul a fost Vespa, un scuter de 98 cc, cu 3,5 CP, care atingea 60 km/h si avea trei viteze. Nu semana deloc cu ruda ei mai zgomotoasa si mai putin comoda, motocicleta. Vespa avea clasa.
Primele 15 bucati au iesit pe poarta fabricii Piaggio in aprilie 1946, iar la sfarsitul lui 1949, cand economia italiana deja isi mai revenise, productia atingea 35.000 de unitati. Dupa inca 7 ani bilantul era spectaculos: 1.000.000 de Vespa!
Dar succesul nu a fost numai unul comercial: scuterul a devenit o adevarata moda si a aparut in zeci si zeci de filme; in anii ’60, toate starurile de la Hollywood pozau calare pe el. Fascina prin designul sau suplu si original, constituia un mijloc de transport de neinlocuit, sinonim cu libertatea de miscare, si oferea totodata o imagine usor de recunoscut, cu un rol major in cresterea vanzarilor.
In cei 77 de ani de la aparitia sa pe piata, Vespa s-a vandut in peste 19 milioane de exemplare.
Si bineinteles ca au aparut si copii. Se produc astazi peste 150 de modele de scutere, la preturi care variza intre 1.200 de euro (modelul arata cam ca o bicicleta cu motor) si peste 6.000 de euro, iar capacitatile cilindrice sunt de la 50 la 600 cc. Modelele cele mai vandute sunt totusi cele mici (50-125 cc), care au preturi de pana la 3.000 de euro, incluzand asigurarea.
Se poate spune ca scuterele de azi au ajuns la maturitate. Stilul lor este modern si ofera o intreaga gama de rafinamente tehnice. Cele mai multe au motoare in doi timpi (foarte putine sunt in patru timpi) si consuma intre 4 si 6 litri de benzina la 100 km. In medie, un scuter atinge o viteza de 80-90 km/h, cele cu cilindree mare pot ajunge si la 160 km/h. Greutatea maxima este intre 80 si 120 kg si au, de regula, doua locuri.
Sursa foto: www.pixabay.com