Presedintele HORA: Industria restaurantelor va pierde in jur de 5.000 de locatii la nivel national
restauranteagentii de turismindustria ospitalitatiihorahoreca
Vin vremuri grele pentru industria restaurantelor din Romania. Presedintele Organizatiei Patronale a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA), Daniel Mischie, a anuntat luni, intr-o conferinta de presa, ca acest sector va pierde in jur de 5.000 de locatii la nivel national, circa 10% din total, locatii care nu se vor putea redeschide in perioada urmatoare.
La nivel national, spune Mischie, sunt aproximativ 45.000 de locatii. 5.000 dintre acestea, adica aproximativ 10%, nu se vor putea redeschide in perioada urmatoare, pe fondul restrictiilor care au ramas in vigoare.
Pandemia aduce pierderi financiare colosale pentru industrie. Pe luna, se pierd 400 de milioane de euro. In aceste doua luni, industria a pierdut incasari de un miliar de euro, atrage atentia presedintele Organizatiei Patronale a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA).
Pierderile nu sunt insa numai de ordin financiar. Se pierde si forta de munca calificata!
"Un alt lucru important pe care il pierdem ca industria se va restarta usor ca un avion care incepe sa decoleze, nu stim exact cum vor fi masurile active implementate - noi ne straduim sa pastram cat mai multi dintre colegii nostri din industrie - dar cea mai mare pierdere este fiecare om din aceasta industrie pe care ne-am chinuit in ultimii ani sa-i calificam si pe care ii pierdem astazi", a subliniat presedintele HORA.
Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Nicolae Demetriade, trage un alt semnal de alarma, care vizeaza agentiile de turism, si ele lovite puternic de restrictii, care au facut ca rezervarile sa dispara pentru doua luni, si automat sa nu existe venituri.
"Intr-adevar este un an de pierdere sau in cel mai bun caz de zero", a spus, la randul sau, Dragos Petrescu, CEO City Grill. Acesta spune ca principala provocare a patronilor de restaurante va fi sa atraga clienti in perioada urmatoare.
"Provocarea noastra este sa-i convingem pe romani ca este sigur sa vina in restaurante si din acest motiv prietenul meu cel mai bun este el (dezinfectantul n.r.). Este foarte important sa transmitem romanilor ca vom face toate eforturile ca ei sa se simta si sa fie in siguranta in restaurantele noastre. Business-ul este pe planul doi".
Industria cere aplicarea unui model de masuri similar Kurzarbeit - o combinatie intre munca si somaj tehnic
La randul sau, Dragos Anastasiu, presedintele Camerei de Comert si Industrie Romano-Germane (AHK), spune ca principala solicitare a industriei este adoptarea unor masuri "extraordinar de flexibile", pe modelul Kurzarbeit, aplicat in Germania. Adica o combinatie intre munca si somaj tehnic.
"O masura pe care noi am cerut-o inca de la inceput si care exista in Germania pentru astfel de momente de criza este o combinatie intre somaj tehnic si munca, pentru ca nu ne vom putea reveni rapid, nu asteptam ca sa dea lumea buluc si munca nu va reveni suta la suta din prima secunda. In astfel de momente avem nevoie de masuri extraordinar de flexibile, iar pe masura ce revine cererea sa putem sa dam mai mult de munca angajatilor. In Germania, asa ceva exista de 100 de ani si se numeste Kurzarbeit, adica munca scurta si este un lucru pe care l-am cerut intotdeauna autoritatilor. Credem ca masurile flexibile in astfel de momente sunt mai adecvate decat masurile rigide", a subliniat Anastasiu.
"Dintre masurile pe care noi le dorim implementate, acest Kurzarbeit este pe primul loc", a mai spus Anastasiu, mentionand totusi ca decizia Guvernului, de a sustine pe o perioada de trei luni 41,5% din salariul brut al celor care revin la munca, este o masura buna, dar care dezavantajeaza agentiile de turism, care nu si-au trimis in somaj tehnic angajatii, deci nu pot beneficia de acest sprijin.
Se cere promovarea turismului intern, prin campanii de comunicare de tipul "Turist in tara mea"
"Ce asteptam de la stat de acum incolo? In afara de faptul ca in aceasta perioada am lucrat mult pe aceste normative, pe masurile de sprijin al fortei de munca si pe aceste masuri de infuzie de capital pe care asteptam sa le vedem odata reale si sa beneficiem de acele granturi si de credit, asteptam masuri de stimulare a circulatiei turistice, care sa inspire incredere , respectiv o campanie de comunicare de genul "Turist in tara mea", sau "Veniti sa vizitati o Romanie sigura". Deci, trebuie sa facem aceste campanii si sa stimulam cererea si sa scoatem oamenii din aceasta hibernare", a precizat presedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR).
Declaratiile au fost facute in cadrul conferintei de presa organizate luni de Alianta pentru Turism - APT, structura din care fac parte 18 organizatii patronal-profesionale din turismul romanesc.