Presedintele FML: Oamenii care calatoresc cu trenul isi pun viata in pericol in 2019. Iata motivul
greva cfr 2019proteste cfr 2019salarii cfr 2019cfr marfacfr calatoriretea feroviara romanai
Ministerul Transporturilor a adoptat, la finele lui 2018, un act normativ care le pune viata in pericol tuturor romanilor care calatoresc cu trenul prin tara, spune presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva (FML), Iulica Mantescu.
Presedintele FML este de parere ca trenurile de marfa ar trebui conduse de doi oameni, garniturile de marfa - adesea greu de condus din cauza infrastructurii vechi - circula pe aceleasi linii ca trenurile de calatori. Iar asta inseamna, in mod evident, ca un tren de marfa scapat de sub control risca sa produca o tragedie pe calea ferata.
CFR-istii au tras nenumarate semnale de alarma Ministerului Transporturilor, insa autoritatile nu au tinut cont de ele si au adoptat Ordinul 1.853 din 10 decembrie 2018 prin care stabileste ca trenurile pot fi conduse de un singur om. Decizia - in aparenta fara mari consecinte - este de fapt un adevarat atentat la siguranta romanilor care calatoresc pe calea ferata, apreciaza Iulica Mantescu.
Presedintele FML: "In alte tari asa ceva e posibil. La noi nu"
"Noi am atras atentia, in repetate randuri, asupra acestei chestiuni. De principiu, nu avem nimic impotriva ca mecanicul de locomotiva sa conduca singur. In alte tari se poate. Problema este ca noi, in Romania, nu suntem pregatiti pentru asta. Si va voi spune de ce.
Infrastructura noastra este veche, materialul rulant (locomotivele si vagoanele - n.red.) sunt depasite. Sigur, existau si in aceste trenuri vechi instalatii - cum ar fi dispozitivele de siguranta si vigilenta (DSV) - care puteau fi utile. Dar intre timp acestea au fost izolate si nu mai pot fi folosite. Care este riscul?
Din varii motive (fie pentru ca i se face rau, fie pentru ca adoarme etc.) mecanicul de locomotiva ar putea sa nu mai aiba prezenta de care este nevoie pentru a conduce trenul. S-a intamplat la Carcea, in urma cu cateva luni, cand un mecanic baut a adormit, s-a dus peste semnalul de oprire si a intrat pe o linie inchisa. Asta pentru ca traseul duce pe linie inchisa. Altfel, ar fi putut intra contra unui tren de calatori si am fi vorbit despre o adevarata catastrofa feroviara.
Iar asta inseamna un singur lucru: ca in Romania, la acest moment, trenul trebuie condus de doua persoane. Prima persoana este mecanicul de locomotiva, iar a doua poate fi un mecanic-ajutor, un sef de tren sau un alt agent autorizat care poate indeplini si functia de sef de tren.
Vrem ca un singur om sa conduca un tren? Sigur, de acord. In Ungaria se poate. In Polonia se poate. Dar la ei mai intai s-au facut investitii in calea ferata, s-a cumparat material rulant nou si s-au luat masuri de siguranta a traficului feroviar. Abia apoi s-a decis renuntarea la ajutorul mecanicului de locomotiva", a declarat pentru Ziare.com Iulica Mantescu.
Mantescu acuza Ministerul Transporturilor ca a emis ordinul care pune viata romanilor in pericol, la presiunile unor transportatori feroviari privati
"Ei isi doresc de 10 ani acest ordin. De ce? Din cauza ca, atunci cand au intrat pe piata, n-au adus contracte noi. Au licitat pentru cele deja existente si, ca sa le castige, au venit cu preturi de dumping. Erau atat de mici preturile incat nu puteau lucra doar cu acesti bani. Pur si simplu nu se puteau tine pe linia de plutire.
Asa ca au inceput sa faca presiuni asupra statului, care sa adopte astfel de ordine, si sa-i ajute sa isi reduca din cheltuieli. Si iata ca, pana la urma, au reusit. S-a luat notiunea de conducere in regim simplificat - care inseamna, de fapt, ca pe locomotiva trebuie sa fie doi oameni - si s-a reintrepretat, in sensul ca acum e suficint un om.
Bun, transportatorii care au facut presiuni au vazut ordinul adoptat si vor economisi niste bani. Dar cu ce pret? Cu pretul sigurantei publice pe calea ferata. Fostul ministru (Lucian Sova - n.red.) sa isi asume ordinul pe care l-a dat si consecintele lui", a apreciat Iulica Mantescu.
Reteaua feroviara din Romania, cea mai lunga si cea mai veche
Desi ne putem mandri cu o retea feroviara lunga de aproximativ 21.000 de kilometri, fiind a saptea ca marime din Europa, gradul de degradare este mai mult decat vizibil si pune in pericol siguranta calatorilor, circuland cu locomotive mai vechi de 60 de ani. Oamenii se declara nemultumiti de conditii, acuzand ca frigul si mizeria din vagoane sunt de nesuportat.
Acum, pe langa aceste neplaceri, calatorii risca sa fie si victime ale accidentelor feroviare, dupa cum avertizeaza presedintele FML.
CFR marfa si CFR calatori, pagube la bubetul statului
Pe de alta parte, atat CFR marfa cat si CFR calatori sunt doar o paguba in bugetul statului, companiile fiind pe pierdere de ani buni.
De exemplu, analizand situatia CFR marfa, senatorul PNL Florin Citu sustinea anul trecut ca CFR Calatori a bugetat pentru anul 2018 o pierdere de 367 milioane de lei, pentru ca a acordat gratuitate pentru studenti.
Potrivit senatorului, "in 2016, CFR Calatori a avut un profit de 48 milioane lei, in 2017, CFR calatori a avut PIERDERE de 20 milioane lei, in 2018 CFR calatori a bugetat o PIERDERE de…atentie… 367 milione lei!"
Citu concluzioneaza astfel ca aceste pierderi trebuie acoperite, iar banii sunt luati din alte bugete (investitii, evident) si/sau din taxe mai mari. Totodata, el spune ca nimic nu este gratuit. Totul se plateste.
"De fiecare data cand auziti despre ajutoare de stat, program cu dobanzi zero, start-up nation, trebuie sa va ganditi ca dumneavoastra platiti pentru aceaste programe care vor esua inevitabil. In loc sa mergeti in concediu platiti aroganta acestor hoti”, mai arata el.
De asemenea, CFR marfa este intr-o situatie delicata
La finalul lunii martie 2018, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, declara ca datoria acumulata de CFR Marfa la CFR SA, de peste 100 de milioane de euro, este una "netolerat de mare" , iar daca CFR SA ar folosi toti banii pe care ii are de primit de la aceasta companie ar exista sute de kilometri de pe care restrictiile ar fi ridicate.
Intr-un interviu acordat Agerpres in luna iunie, Sova a anuntat ca datoriile CFR Marfa fata de CFR SA sunt in proces de executare, existand proceduri pe care le gestioneaza un executor judecatoresc.
Chiar in aceste zile ne confruntam cu o situatie delicata pentru industria feroviara din Romania. Salariatii din sistemul feroviar cer majorari salariale de 50% si anunta ca vor organiza un miting de protest pe 4 aprilie, potrivit unui comunicat al Confederatiei Sindicale Nationale - Meridian.
Sindicalistii amintesc ca Guvernul Romaniei are obligatia de a capitaliza CFR Calatori in 2019 pentru modernizarea a cel putin 600 de vagoane si circa 200 de locomotive.
Ei solicita si acordarea compensatiilor reale operatorilor de transport feroviar de calatori, astfel incat CFR Calatori sa nu mai inregistreze in mod artificial pierderi, respectiv sa se aprobe bugetul de venituri si cheltuieli CFR Calatori pe 2019 pe profit 3%, asa cum ar rezulta daca compania ar fi corect compensata pentru serviciile publice de interes general realizate.
Pe lista revendicarilor se afla si "numirea unui ministru al Transporturilor competent, cresterea salariilor ceferistilor cu 50%, anularea Ordinului Ministrului Transporturilor (OMT) nr. 1853 din 2018 si a OMT nr. 1856 din 2018 ce pun in pericol siguranta circulatiei feroviare, precum si accelerarea investitiilor guvernamentale in infrastructura feroviara pentru eliminarea restrictiilor de viteza care gatuiesc traficul feroviar din Romania si care ne fac de rasul lumii in Uniunea Europeana".
Anul trecut, un revizor de cale din Gorj ia 1935 brut. Directorul de Regionala, minim 6508 lei
Referitor la salariile CFR-istilor, una dintre cele mai triste situatii se regaseste in Gorj. Aici, anul trecut, feroviarii aveau salarii cuprinse intre 1900 de lei brut, aici intrand muncitorii necalificati, si 6508 lei brut sefii de regionala, asta fara sporuri. Sefilor li se mai adauga un spor de conducere de 35%, dupa cum spuneau ceferistii din Gorj, nemultumiti de asa-zisele cresteri salariale aplicate de la 1 ianuarie 2018.
Acum, odata cu majorarea salariului minim brut pe tara, muncitorii incadrati cu 1900 lei brut vor castiga 2080 lei brut, iar cei cu facultate care au cel putin 1 an vechime in munca in domeniul studiilor superioare vor avea salariu minim brut 2.350 lei lunar.
La salariul minim brut de 2080 lei/luna, salariul net (in mana) primit de angajat este de doar 1263, iar la un salariu minim de 2.350 de lei brut, salariul net (in mana) primit de angajat este de 1413 lei.