Patronatele din constructii: Holdingul Bucuresti - Capitala europeana sfideaza legile achizitiilor publice
achizitii publiceeficientagabriela fireabucuresti - capitala europeanaholding municipalpatronatele din constructii
Patronatele din constructii au emis un comunicat de presa in care trag un semnal de alarma asupra modului de lucru al holdingului "Bucuresti - Capitala europeana" format din 22 de firme care se ocupa de achizitiile publice din Bucuresti.
"Sfideaza principiile achizitiilor publice” - acuza patronatele, explicand faptul ca acest lucru se intampla din cauza ca firmele holdingului apar simultan ca operatori si ca autoritati contractante.
In documentul semnat de Irina Forgo - directorul de Programe al FPSC, se arata ca modelul propus de Gabriela Firea, primarul general al Capitalei, nu si-a aratat "utilitatea, economiile promise, nici transparenta, nici eficienta sau calitate”.
Holdingul municipal „Bucuresti - Capitala europeana”, format din 22 de societati, a devenit realitate si „desi aflate in perioada de organizare/achizitii/angajari, temerile operatorilor economici legate de concurenta neloiala par ca se adeveresc atunci cand vorbim de achizitii publice”
„Conform Legii 98/2016 privind achizitiile publice, noile companii sunt atat entitati contractante, cat si operatori economici. Asa se face ca o companie a primariei poate atribui direct contracte unei alte companii a primariei, asa cum s-a si intamplat”, se mentioneaza in document.
Achizitiile publice efectuate prin holdingul municipal exclud posibilitatea de a economisi banul public
Patronatele din constructii dau si un exemplu elocvent in care holdingul municipal „Bucuresti - Capitala europeana” s-a dovedit complet ineficient: "Compania Municipala Agrement SA Bucuresti a atribuit direct servicii de paza in valoare de 107.280 de lei catre Compania Municipala Paza si Securitate Bucuresti SA pentru evenimentul intitulat Bucuresti, inima ta.
Aceeasi societate atribuie direct Companiei Municipale Iluminat Public Bucuresti SA servicii de iluminat in valoare de 105.128,24 lei, postand un anunt in acest sens la ora 11.18. Raspunsul companiei cu domeniul de activitate iluminat public vine la ora 11.41, iar la 12.47 in aceeasi zi contractul este atribuit.
Practica arata ca entitatile contractante studiaza piata si de la momentul in care publica un anunt in SEAP lasa cel putin 24 de ore (in general 48-72 de ore) pentru ca operatorii economici interesati sa isi prezinte ofertele. In cazul exemplificat, 30 de minute puse la dispozitie de una din firmele primariei pentru ofertare exclude orice concurenta sau posibilitatea de a obtine cel mai bun pret, respectiv de a economisi banul public."
Demersul doamnei Firea "se auto-discrediteaza"
„Doamna primar Gabriela Firea afirma la un moment dat ca au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul ca multe firme abonate la contractele cu statul isi pierd acum contractele incheiate in trecut pe bani grei.
Cred ca demersul se auto-discrediteaza cand in loc de o entitate contractanta avem 23 de entitati care isi atribuie contractele intre ele sau vizeaza aceleasi firme abonate la contractele cu statul, dar pentru mult mai multe contracte (pana la urma, una este sa dotezi primaria cu laptop-uri pentru cca 800 de angajati, si alta sa dotezi inca 22 de societati, cu 5.000 sau 8.400 de angajati -conform informatiilor din presa) cu articole IT (bineinteles, prin atribuiri succesive, astfel incat sa nu fie necesara o atribuire transparenta prin procedura simplificata sau licitatie deschisa)”, mai arata documentul citat.
Irina Forgo - directorul de Programe al FPSC mai trage un semnal de alarma
In document se arata ca " in Compania Municipala Imobiliara Bucuresti SA nu exista experti in achizitii publice, astfel incat compania atribuie direct catre un alt agent economic servicii de consultanta in achizitii publice.
Desi pretul estimat este de 3.500 de lei/luna, contractul se incheie pentru 9.000 de lei".
In plus, "legislatia le mai pregateste o facilitate, caci in forma propusa si disponibila pe site-ul ANAP modificarea Normelor de aplicare a legii achizitiile publice va permite ca achizitiile directe sa fie publicate numai pe site-ul propriu al entitatii contractante, nu in SEAP, cum este acum”.
Ce va insemna aceasta modificare? "Cum niciun operator economic nu poate monitoriza toate site-urile entitatilor contractante, aceste companii vor putea sa atribuie direct cui si cum vor ele contracte de servicii/produse sub 132.519 lei + TVA sau lucrari a caror valoare nu depaseste 441.730 de lei + TVA"