Pasagerii pot cere compensatii de pana la 600 de euro, daca le este refuzata imbarcarea in avion
curse aerienezboruriavionbilete aviondespagubiricompensatiivacantazboruri anulate
In cazul in care pasagerilor unei curse aeriene nu li se permite accesul in avion din cauza suprarezervarii locurilor, iar incidentul este imputabil liniei aeriene, acestia au dreptul la o despagubire care poate ajunge si la valoarea de 600 de euro. Anuntul apartine companiei Flight Refund, specializata in obtinerea despagubirilor pentru pasageri.
Numarul curselor aeriene creste puternic in fiecare an, odata cu perioada Sarbatorilor de iarna, existand cazuri in care companiile aeriene emit mai multe bilete decat locurile disponibile in aeronava (practica denumita overbooking – suprarezervare), in speranta ca nu toti pasagerii se vor prezenta la poarta de imbarcare.
"Refuzul la imbarcare apare atunci cand compania refuza transportul pasagerilor pe o anumita cursa, desi acestia detin o rezervare valabila pentru zborul respectiv. Pasagerii trebuie sa fie constienti ca in aceasta situatie au drepturi in virtutea legislatiei europene”, se arata in comunicat.
Pasagerii pot obtine pana la 600 de euro in acest caz, potrivit directorului general al Flight Refund, Anikó Bolyó.
"Pasagerii au dreptul la compensatii de pana la 600 de euro daca incidentul este imputabil liniei aeriene, iar refuzul de imbarcare din cauza supra rezervarilor intra in aceasta categorie. Serviciul online Flight Refund ajuta calatorii aflati in aceasta situatie sa primeasca compensatii. Din pacate, mai putin de 5% din calatori isi cunosc insa drepturile”, a declarat Anikó Bolyó.
Ea a subliniat ca operatorii aerieni sunt obligati sa ofere calatorilor cazare daca este cazul, mancare, apa si rute alternative de zbor. Totodata, este important ca pasagerul sa dispuna de dovezi privind faptul ca imbarcarea i-a fost refuzata impotriva vointei sale, desi el s-a prezentat la poarta cu cartea de imbarcare si documente de calatorie valabile, bagaje cu greutate corespunzatoare, intr-o stare potrivita pentru calatorie si din timp, potrivit companiei.
Pasagerii trebuie sa isi pastrece calmul in situatiile tensionate care se pot ivi din cauza suprarezervarii
"In cazul in care are loc o disputa intre personalul de la sol si pasagerii carora li s-a interzis imbarcarea, este important ca incidentul sa fie inregistrat audio sau video, sa cerem incheierea unui proces verbal sau sa gasim martori. Este foarte important ca pasagerul sa-si pastreze calmul, deoarece in numeroase tari insultarea personalului companiilor aeriene este considerata o fapta penala”, se arata in comunicat.
Cine si in ce conditii poate beneficia de compensatii
"Atentie! In cazul in care voluntarii accepta biletele oferite gratuit de catre operatorul aerian, ei nu mai pot beneficia de compensatii. De asemenea, refuzul la imbarcare pentru motive temeinice, cum ar fi starea de sanatate, cerintele de siguranta sau securitate, documente de calatorie necorespunzatoare, nu constituie motive intemeiate pentru a formula o cerere pentru compensatii”, se arata in comunicat.
Nu se ofera compensatii nici daca nu ati informat compania aeriana in avans in legatura cu posibile alergii severe sau nu aveti documentatia necesara pentru animalul de companie cu care calatoriti, potrivit companiei.
"Compensatia pentru calatorii carora li s-a refuzat imbarcarea se ridica la 250 euro pentru zborurile de pana la 1 500 km si ajunge la 600 de euro pentru zborurile de peste 3 500 km, chiar daca se incheie in afara Uniunii Europene sau pleaca din afara UE, dar au ca destinatie finala o tara din Uniune”, se arata in comunicat.
Pasagerii au dreptul la compensatie chiar daca beneficiaza de rambursarea contravalorii biletului de calatorie, dar operatorul poate reduce cu 50% compensatia atunci cand pasagerilor li se ofera redirectionarea spre destinatia finala cu un zbor alternativ, a carui ora de sosire nu depaseste cu 2, 3 sau 4 ore (in functie de distanta) ora zborului pentru care au cumparat bilet, potrivit companiei.
"In cazul refuzului la imbarcare, pasagerii au dreptul de a primi gratuit mese si bauturi racoritoare, cazare daca este necesar si doua apeluri telefonice", se arata in comunicat.