Pandemia ii transforma pe romani in ciocli: se deschid pe banda rulanta firme de pompe funebre, iar profiturile au explodat
pompe funebre
Ca orice alta epoca, si cea a pandemiei vine la pachet cu relele, dar si cu bunele sale. La capitolul "bune" incadram oportunitatile de business generate de necesitatile de moment. Inregistrandu-se un numar semnificativ de decese intr-o perioada scurta de timp, pompele funebre inregistreaza venituri record. Cioclii isi extind afacerile cu iz morbid, iar romanii investesc tot mai mult in aceasta directie, pe care expertii o numesc "de viitor". Mai potrivit ar fi "pentru eternitate".
Conform unei analize Frames, se asteapta ca afacerile din acest domeniu sa treaca in 2021 de jumatate de miliard de lei, un nivel fara precedent in Romania.
Criza sanitara actuala a facut ca investitiile in acest sector sa creasca semnificativ. Mai mult, arata sursa citata, tot mai multi romani devin ciocli, investind in astfel de business-uri, dupa ce le simt potentialul de crestere exploziva.
Pe "piata" pare a fi loc pentru toata lumea
Afacerile din domeniu au inceput sa creasca spectaculos inca din urma cu un deceniu, spun specialistii, criza sanitara fiind doar "bomboana de pe coliva".
"Cifra de afaceri a firmelor de pompe funebre (cod CAEN 9603) a crescut spectaculos in ultimul deceniu, de la 62,8 milioane de lei in 2010 la 330,3 de milioane lei in 2020.
Anul acesta, business-ul de profil va trece de 500 de milioane de lei, pe fondul cresterii numarului persoanelor decedate si urmare a scumpirii semnificative a serviciilor de pompe funebre", arata analiza.
Potrivit datelor financiare, comunicate de companii la Ministerul Finantelor, profitul business-ului de pompe funebre a crescut cu mai mult de o treime in pandemie, de la 54,7 milioane de lei in 2019, la 86,8 milioane de lei in 2020. In 2021, analiza Frames estimeaza un profit de 100 de milioane de lei, de peste 30 de ori mai mare decat in urma cu 10 ani.
Numarul mare de decese semnalate in 2020 si mai ales in 2021, la nivelul intregii tari, a determinat firmele sa investeasca semnificativ in extinderea serviciilor, iar numarul angajatilor a crescut la peste 2360 in 2020, fata de 2326 in 2019 si numai 1032 in 2010.
"Vorbim de un business care s-a extins semnificativ in ultimii ani si care a ajuns sa acopere tot spectrul de servicii funerare. Imbalsamarea, cosciugul, casa mortuara, locul de veci sunt principalele repere. Exista adevarate lanturi economice care exploateaza eficient intregul proces operatial. Atunci cand cineva moare la spital sau acasa, cu siguranta apare reprezentantul unei firme care isi ofera serviciile. Exista inclusiv sisteme de creditare, cu plata in rate fara dobanda etc.”, arata analiza Frames.