Opinie EY: Companiile se vor confrunta cu schimbari majore ale politicilor fiscale si comerciale la nivel global
provocari pentru mediul de afaceri
Dupa mai mult de un deceniu de cooperare fiscala globala, se contureaza din ce in ce mai clar o revenire a competitiei fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturba lanturile de aprovizionare in timp real, se arata in cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat in tehnologie impacteaza, la randul sau, pietele financiare mondiale, adaugand o anumita marja de incertitudine economica.
Politica fiscala nu face exceptie de la ritmul schimbarilor din acest moment, fiind un instrument de baza pentru implementarea unor obiective mai ample de politica, cu o multime de masuri deja programate pentru schimbare. In acest context, politica fiscala este departe de a fi previzibila in acest moment, conform EY Tax Policy and Controversy Outlook 2025, care a analizat datele din 71 de jurisdictii la nivel mondial. Tarile din intreaga lume se confrunta cu dificultati economice cauzate de inflatie si deficite, riscuri de securitate in crestere, incalzire globala si dezastre naturale. In plus, a avut loc si o schimbare de atitudine: exista o concentrare pe suveranitatea nationala si pe dezechilibrele comerciale, cu tendinte nationaliste care conduc la un mai mare accent pe politici industriale axate pe investitii si productie interna.
Nevoia comuna: venituri si maximizarea acestora
Guvernele urmaresc politici de crestere economica si cauta noi surse de venit pentru a-si satisface nevoile de finantare, avand deficite in crestere si nivele ingrijoratoare ale inflatiei. Cu datorii publice ridicate si rate ale dobanzii mari, guvernele trebuie sa abordeze prioritatile economice si politice concurente, inclusiv nevoile de securitate in crestere.
Conform respondentilor Tax Policy and Controversy Outlook, preturile de transfer raman – de departe – cel mai mare risc fiscal pentru companiile multinationale. Cu toate acestea, autoritatile fiscale din diferite jurisdictii se concentreaza si pe alte aspecte, cum sunt tranzactiile cu sedii permanente si servicii de management, aspecte legate de tranzactiile cu proprietati intelectuale, reorganizarea si transferul functiilor sau a brandurilor in cadrul unui grup. Multe tari evalueaza deja regulile de preturi de transfer, pe masura ce iau in considerare modul de a incorpora acordul politic privind Suma B din Pilonul I, destinat sa fie o abordare simplificata si eficientizata pentru marketerii si distribuitorii care se incadreaza in domeniu.
„Provocarile din domeniul preturilor de transfer in Romania sunt in continua evolutie. Este de asteptat ca inspectiile in acest domeniu sa devina din ce in ce mai complexe si riguroase. De asemenea, anticipam o crestere a nivelului de sofisticare al ANAF care, odata cu accesul la un nivel mare de informatii, va conduce la analize mai detaliate si mai complexe. Aceasta obliga companiile sa fie proactive si sa-si adapteze strategiile pentru a face fata acestor schimbari", explica Adrian Rus, Partener, Lider al Departamentului Preturi de Transfer, EY Romania & Moldova.
Progrese digitale pentru cresterea colectarilor si inteligenta artificiala generativa
Administratiile fiscale din intreaga lume continua sa adopte sisteme digitale sofisticate pentru a eficientiza operatiunile si a reduce riscurile de frauda. Facturarea electronica este acum obligatorie in multe jurisdictii, cu mai multe masuri planificate, inclusiv pentru toate tranzactiile intre afaceri din UE pentru toate companiile, incepand cu iulie 2030. Cu toate acestea, autoritatile fiscale folosesc multe modele, abordari si cronologii diferite.
Gen AI poate eficientiza, la randul ei, procesele de conformitate, permitand autoritatilor fiscale sa automatizeze evaluarea riscurilor, sa detecteze anomalii si sa selecteze cazuri de audit cu o eficienta si precizie mai mari. In prezent, majoritatea autoritatilor fiscale se afla in etape incipiente de utilizare a GenAI. Putine, daca nu chiar deloc, au integrat complet GenAI in procesele existente de conformitate si audit, adica aplicarea se afla inca la nivel experimental, avand mai degraba o implementare graduala decat schimbari transformatoare.
Dupa doi ani de adoptare constanta a impozitelor din Pilonul II si negocieri continue pe tema Pilonului I in cadrul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), BEPS 2.0 se afla intr-un punct de inflexiune. Cu toate acestea, prevederile Pilonului II sunt in vigoare in aproape 50 de jurisdictii, unele dintre acestea avand deja efecte in UE si in alte tari, incepand cu 31 decembrie 2023.
Dezvoltarea in urmatorii 25 de ani se bazeaza pe cresterea functiei fiscalitatii
Pentru a se adapta cu succes cresterii complexitatii fiscale la nivel global, companiile trebuie sa se pregateasca pentru schimbare, pentru ca economia globala traverseaza o perioada disruptiva si nu este vorba despre o schimbare marginala, ci mai degraba despre o schimbare radicala in modul in care se desfasoara afacerile. A fi agil este cheia succesului, iar afacerile care identifica rapid provocarile viitoare vor recunoaste si oportunitatile.
„Este evident de cativa ani faptul ca functia fiscala devine unul dintre instrumentele esentiale in noua realitate economica, nu doar pentru identificarea unor noi riscuri sau oportunitati in zona fiscala, dar si pentru mentinerea si dezvoltarea companiilor. Mediul concurential va trece si el printr-o redefinire, in legatura intrinseca atat cu avansul rapid si adoptia noilor tehnologii, cat si in contextul cresterii exponentiale a utilizarii GenAI”, considera Alex Milcev, Partener, Asistenta fiscala si juridica, EY Romania. „Componenta de fiscalitate ramane coloana vertebrala a oricarei strategii de afaceri si va trebui mai mult ca niciodata conectata cu toate departamentele acesteia, pentru eficienta si sustenabilitatea deciziilor”, adauga acesta.
Agilitatea este esentiala in acest mediu dinamic, iar departamentul fiscal este o componenta critica a planurilor de crestere ale companiilor, se mentioneaza in raport. Perspectiva EY Tax Policy and Controversy pentru 2025 arata ca guvernele si prioritatile lor se schimba rapid, ceea ce poate crea schimbari semnificative in politicile fiscale care afecteaza strategiile de afaceri transfrontaliere, politica comerciala, conformitatea si planificarea financiara.
Sursa foto: freepik.com