Opinia expertului. Planurile de revenire la birou lovesc in principala platforma de conferinte online. Ce trebuie sa ia in calcul managerii romani
zoommunca de acasarevenirea la birou
Analistul eToro, Bogdan Maioreanu, a realizat o analiza a pietei muncii si vine cu noi previziuni care ar trebui sa starneasca atentia managerilor din intreaga tara. Iata ce ne impartaseste expertul.
In ciuda faptului ca multe tari se confrunta in acest moment cu o crestere a numarului de cazuri de Covid, sefii companiilor din intreaga lume incep deja sa isi planifice politicile privind forta de munca din perioada post-pandemie. Conform unui sondaj recent, 67% dintre directorii executivi conduc personal procesul de planificare, majoritatea dorind sa isi vada angajatii inapoi la birou.
Acest lucru incepe sa aiba implicatii profunde in ceea ce priveste viitorul utilizarii programelor de conferinte video la distanta, lovind in perspectivele de crestere ale principalului furnizor de servicii de conferinte online din timpul pandemiei,
Zoom Video Communications (ZM).
Lockdown-ul din 2020 si necesitatea de a lucra de acasa au introdus Zoom in vocabularul comun. “Facem un zoom?” a devenit o intrebare foarte frecventa in acea perioada. Pe de alta parte, compania a valorificat foarte bine nevoia de a avea o modalitate usoara si fiabila de a tine videoconferinte pe o platforma electronica, online. Ca urmare, actiunile Zoom au crescut de la aproximativ 100 de dolari inainte de pandemie la un maxim de 559 dolari in octombrie 2020. Dar apoi pretul a mers numai in jos.
Dupa ce compania si-a publicat raportul de venituri in aceasta saptamana, pretul a scazut cu inca 16%, pana la 204 dolari, in ciuda faptului ca rezultatele au depasit asteptarile analistilor. Compania a inregistrat venituri de 1,05 miliarde de dolari in al treilea trimestru fiscal, o crestere respectabila de 35% de la an la an, dar departe de cifra de 367% inregistrata in octombrie 2020. Insa previziunile companiei arata o noua incetinire a cresterii veniturilor pana la aproximativ 19% de la an la an, cea mai mica crestere de cand compania a devenit publica in 2019. De asemenea, exista temeri cu privire la posibilitatile de crestere viitoare a veniturilor Zoom, deoarece multe companii planuiesc ca angajatii lor sa se intoarca complet la birou, cel putin cu jumatate de norma. Acest lucru ar putea, teoretic, sa duca la o utilizare mai redusa a serviciilor video ale Zoom (ZM), deoarece angajatii s-ar intalni mai des in persoana. Chiar saptamana trecuta, Apple (AAPL) a declarat ca angajatii sai vor incepe sa se intoarca la birourile companiei incepand cu 1 februarie.
In Europa, 40% dintre angajati lucrau de la birou in septembrie 2021, Praga conducand in topul oraselor de pe continent, cu aproximativ 80% dintre angajati reveniti la serviciu. Capitala ceha a fost urmata de Hamburg (60%) si Varsovia (45%). Revenirea la birou in aceste orase este direct legata de rata ridicata de vaccinare si de ratele scazute de infectare.
Romania este si ea aliniata la tendinta globala, avand in septembrie 2021 aproximativ 40% dintre angajati reintorsi la birou, potrivit raportului Cushman & Wakefield “Return to the office”.
Revenirea la locul de munca ar putea avea provocarile sale
Cu toate acestea, un sondaj recent a aratat ca revenirea la locul de munca ar putea avea provocarile sale. Directorii care lucreaza de la distanta sunt de aproape trei ori mai predispusi decat angajatii sa prefere intoarcerea la birou, iar 76% dintre angajati nu doresc sa revina complet la birou. Au aparut schimbari in modul in care angajatii doresc sa lucreze, 76% dintre ei cautand flexibilitate in ceea ce priveste locul de unde muncesc, iar 93% dorind un program de lucru flexibil. Pe de alta parte, 66% dintre directori au declarat ca isi elaboreaza politicile privind forta de munca dupa pandemie fara a se consulta cu angajatii.
Intre platformele de videoconferinte, Zoom continua sa fie lider cu aproximativ 46% din piata, urmat de Google Meet (GOOG) cu 21% si Microsoft Teams cu 14,5%. Comparativ cu anul 2020, cea mai mare pierdere de cota de piata a fost suferita de Skype, care a pierdut aproximativ 80% din baza sa de clienti, cota sa de piata scazand de la 32% in 2020 la 6% in 2021.
Zoom se confrunta atat cu o intensificare a concurentei pe piata principala a videoconferintelor, cat si pe noua sa piata tinta, cea a sistemelor de telefonie corporativa bazate pe cloud. Scaderea valorii actiunilor a dus la abandonarea planurile de fuzionare cu Five-9 luna trecuta, dar analistii considera ca Zoom are competentele de baza ce vor permite companiei sa isi dezvolte propriul sistem de telefonie. Microsoft (MSFT) a declarat recent ca are acum 250 de milioane de utilizatori pentru Teams, suita sa de instrumente de comunicare, care include videoconferinte, mesagerie si apeluri vocale. La inceputul acestei saptamani, Ericsson (ERIC) a anuntat un acord pentru achizitionarea pionierului in domeniul telefoniei in cloud Vonage Holdings ( VG ) pentru 6,2 miliarde de dolari.
Bogdan Maioreanu, analist si comentator de piata al eToro, are peste 20 de ani de experienta in domeniul serviciilor financiare si al investitiilor, precum si un background solid in jurnalism. A ocupat diferite pozitii de conducere in zona de Corporate Banking in cadrul Raiffeisen Bank si OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanta in afaceri, lucrand pentru mai multe companii printre care si IBM Romania. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss si Washington University.