Oamenii sunt cel mai important capital al unei firme. Oare?
companiifirmemanagementangajatileadership
“Oamenii sunt cel mai important capital al unei firme†– ati auzit de nenumarate ori aceasta afirmatie. O afirmatie devenita un fel de axioma pe care multe firme o pun in aplicare intr-un mod aparent logic: cauta inca de la angajare cei mai buni oameni si investesc ulterior serios in traininguri pentru dezvoltarea lor. Pentru ca - nu-i asa? - oamenii sunt cel mai pretios capital.
Problema insa e ca acest capital este totodata si cel mai greu de gestionat. Este imprevizibil si subiectiv, are toane si orgolii, isi schimba din cand in cand prioritatile si sistemul de valori, e invidios, se razbuna etc.
Ca urmare, sa iti construiesti partial sau chiar integral strategia de dezvoltare a afacerii pe oamenii din firma e destul de riscant. Trebuie sa fii un speculant de exceptie ca sa mizezi totul pe acest capital. Ca la orice “bursa”, rezultatele sunt greu predictibile - pot fi si castiguri spectaculoase, dar si pierderi pe masura, proportionale cu riscurile asumate.
Firmele mari, mai “asezate”, se pare ca au identificat corect aceasta problema, ca urmare ele investesc nu neaparat in oameni, ci in sistemul de lucru. Sistemul de lucru, cu toate procedurile interne, este principalul lor atu.
O asemenea firma nu are nevoie de cei mai buni oameni pe fiecare post, pentru ca oamenii cei mai buni vin la pachet cu o inteligenta si un orgoliu pe masura si, in consecinta, au tendinta sa isi construiasca sisteme de lucru proprii, ocolind procedurile deja stabilite sau chiar remodelandu-le.
Iar asta nu e bine - orice firma mare poate confirma ca, din punctul de vedere al eficientei, procedurile sunt intotdeauna mult mai importante decat oamenii in sine.
O firma mare nu are nevoie de cei mai buni oameni decat in cateva posturi-cheie. In rest, sunt suficienti oameni “normali”, destul de putin experimentati/creativi/inteligenti, dar care respecta procedurile intr-un mod mai natural si care pot fi inlocuiti usor la nevoie.
Si realitatea de pe piata ne arata ca exact asa stau lucrurile: cu cat firmele devin mai mari, cu atat mai mult cauta sa minimizeze dependenta de fiecare angajat in parte, in asa fel incat “defectarea” sau inlocuirea unuia sa produca efecte minime asupra afacerii.
Sa nu pierdem insa din vedere faptul ca acel sistem de lucru care ii permite firmei sa functioneze eficient nu a fost gandit si implementat de oameni putin experimentati/creativi/inteligenti, ci, din contra, de oameni foarte experimentati/creativi/inteligenti.
Ca urmare, afirmatia cu “oamenii sunt cel mai pretios capital” ramane in picioare. Totul e s-o intelegi si s-o aplici corect. Iar asta inseamna nu ca ai nevoie de cei mai buni oameni, ci doar de oamenii potriviti in posturile potrivite.
Citeste si:
An istoric pentru agricultura romaneasca. Afacerile cu grau si porumb sunt la cote record
Sursa foto: www.pexels.com