Oamenii de afaceri din Romania nu isi pierd speranta. 6 din 10 antreprenori se asteapta la cresterea cifrei de afaceri
antreprenoricrestere cifra de afaceristrategii de cresterebarometrul business evolution
Climatul de afaceri din Romania ramane optimist, dar prudent, conform Barometrului Business Evolution 2024, realizat de Valoria si Doingbusiness.ro. Studiul reflecta raspunsurile a aproape 800 de antreprenori si manageri din orase precum Constanta, Craiova, Bacau, Suceava si Satu Mare, care activeaza in companii cu cifre de afaceri cuprinse intre 250.000 de euro si peste 500 milioane de euro.
Potrivit barometrului, 61% dintre respondenti anticipeaza o crestere a cifrei de afaceri, semnaland un optimism moderat. De asemenea, 27% dintre antreprenorii care au raspuns sondajului estimeaza o scadere a cifrei de afaceri, iar 12% dintre ei considera ca cifra de afaceri va ramane constanta.
Datele sugereaza ca incertitudinile economice persistente determina o abordare echilibrata, cu variatii regionale notabile. De exemplu, in Craiova si Bacau, o treime dintre respondenti estimeaza cresteri de peste 10% a cifrelor de afaceri, in timp ce in Satu Mare predomina prudenta, cu 22% dintre antreprenori anticipand o stagnare la acest capitol.
"Aceste rezultate reflecta diferentele de perceptie si atitudine intre regiunile analizate, unde Suceava si Craiova au respondenti mai optimisti, in timp ce Satu Mare pare sa aiba un grad mai mare de scepticism. Per total, acest nivel redus de incredere absoluta ar putea reflecta, de asemenea, prudenta manifestata in fata incertitudinilor persistente legate de contextul macroeconomic si provocarile interne, ceea ce arata ca oamenii de afaceri au preferat sa ramana realisti si sa fie precauti in 2024", arata barometrul.
Incertitudinile economice provoaca o oarecare prudenta in randul antreprenorilor
Craiova si Suceava se remarca prin optimism, 44% dintre antreprenorii din Suceava si 38% din Craiova fiind „increzatori” in perspectivele economice. In schimb, Satu Mare inregistreaza cel mai mare grad de scepticism, cu doar 18% dintre respondenti declarandu-se optimisti.
Printre
strategiile de crestere se numara extinderea pe noi piete, o prioritate pentru 67% dintre companiile din Bacau, respectiv diversificarea portofoliului de produse si servicii, o prioritate printre oamenii de afaceri care activeaza in Constanta (48%). De asemenea, multi antreprenori isi pun increderea in cresterea investitiilor in marketing si comunicare, o strategie populara in Craiova (51%).
"In general, strategiile de marketing, diversificare si deschiderea de noi canale sunt principalele motoare de crestere pentru companiile din aceste orase, cu unele diferente in functie de specificul local", sustin realizatorii barometrului.
Acelasi sondaj ne mai arata ca 64% dintre antreprenori estimeaza cresteri ale profitului, cu 20% dintre ei preconizand majorari intre 10% si 20%. De asemenea, 43% dintre respondenti planuiesc sa-si extinda echipele de lucru, Suceava avand cel mai mare procent de optimism in aceasta privinta (33%). In contrast, unele regiuni, precum Constanta si Satu Mare, prevad reduceri modeste ale personalului, reflectand prudenta fata de incertitudinile economice actuale.
Citeste si: Alarma in mediul privat romanesc! Val de firme dizolvate la final de an
Sursa foto: freepik.com