O inventie geniala iti aduce automat o avere. Adevarat sau fals?
inventiiinovatiistiintatehnologiecastig
Pistolul gigant cu apa SuperSoaker a fost inventat in 1990, s-a vandut in cca 80 de milioane de exemplare si a adus 1 miliard de dolari, in timp ce jucaria Slinky (vezi foto), desi s-a situat mai prost la capitolul venituri ("doar" un sfert de miliard de dolari), si-a adjudecat in mod clar primul loc la numarul de bucati vandute: 250 de milioane. Ce au in comun aceste produse?
In spatele ambelor a stat o o idee de geniu, un moment de inspiratie. Cu o precizare foarte importanta insa: in niciunul dintre cele doua cazuri, aceasta inspiratie nu a fost suficienta pentru a atrage succesul comercial. Traseul de la simpla idee la profit s-a dovedit intotdeauna extrem de complicat.
Multe povesti de succes se termina cu fraza "Si a obtinut brevet pentru inventia sa si a devenit milionar", incetatenind astfel ideea ca a avea un brevet echivaleaza cu o avere instantanee. Dar ideea aceasta este falsa. Statisticile arata ca doar 1 brevet din 100 ajunge sa fie materializat sub forma unui produs si ca doar 1 din 500 aduce, intr-adevar, bani.
E-adevarat, acest potential castig este uneori fabulos, dar asta numai daca produsul reuseste sa ajunga in rafturile magazinelor. Si pana in rafturile magazinelor este un drum al naibii de lung si de anevoios.
Iata de ce, cu exceptia cazului cand inventatorul are el insusi resursele si experienta pentru a desfasura cap-coada afacerea, singura solutie pentru a se face bani cu respectiva inventie este ca drepturile asupra ei sa fie vandute unui producator de calibru.
Acesta vine cu utilaje pentru productia de serie, cu furnizori de materiale, cu canale de distributie – lucruri cel putin la fel de importante ca inventia in sine. In caz contrar, daca nu se accepta aceasta cedare a drepturilor, situatia poate deveni complicata si totul se poate termina prost.
Este celebra in acest sens povestea lui Robert Kearns, cel care a pus la punct stergatorul intermitent de parbriz: lui Kearns i s-au oferit 30 de milioane $ pentru inventia sa, dar el a refuzat aceasta oferta si a insistat ca producatorii de automobile, fiecare in parte, sa cumpere direct de la el dreptul de a-i folosi inventia. Rezultatul? Cativa ani zbuciumati de lupta cu producatorii, procese indelungate si, in final, obtinerea unei sume de doar 15 milioane $, din care o parte importanta s-a dus pe onorariile avocatilor.
Niciun inventator nu vrea ca altii sa se imbogateasca pe spinarea lui, dar nu trebuie uitat niciun moment ca a avea un brevet nu inseamna nimic – e doar o bucata de hartie, buna de inramat si de agatat pe un perete. A vinde drepturile de exploatare a acelui brevet se cheama a profita de pe urma lui. Mai mult sau mai putin, dar a profita.
Citeste si:
Consiliul Concurentei a amendat cu 2,45 milioane de euro ANAT si 13 agentii de turism
Sursa foto: pexels.com