New York Times: Avioanele prabusite nu aveau doua sisteme de siguranta pentru ca Boeing le taxeaza suplimentar
boeing 737 maxprabusire aviontaromblue airethiopian airlineslion air
Noi dezvaluiri ies la lumina in scandalul iscat in jurul companiei Boening, dupa ce doua aeronave de-ale sale s-au prabusit la o distanta foarte scurta de timp. Publicatia americana New York Times prezinta un material in care aduce noi informatii cu privire la cauzele pentru care cele doua aeronave s-au prabusit. Se pare ca aeronavele Lion Air si Ethiopian Airlines nu aveau doua sisteme de siguranta ce ar fi putut preveni cele doua dezastre. Motivul: Boeing le taxa sumplimentar.
Zborul Ethiopian Airlines s-a prabusit pe 10 martie, zi in care toti cei 157 de pasageri aflati la bord si-au gasit sfarsitul, la 5 luni dupa ce alti 189 au murit cand o aeronava Lion Air s-a prabusit in Marea Java. In ambele dezastre a fost vorba despre aeronave de tip Boeing 737 Max 8.
Pentru Boeing si alti producatori de aeronave introducerea unor optiuni sau echipamente contra cost este o practica obisnuita, in conditiile in care companiile aeriene de top platesc foarte multi bani pentru a putea oferi calatorilor experiente cat mai placute. Insa aceste elemente oferite contra cost nu tin intotdeauna de estetica si confort, ci pot fi unele ce implica sisteme de comunicare, navigatie sau de siguranta, fundamentale pentru operarea avionului, scrie The New York Times.
Multe companii aeriene, in special transportatorii low-cost, precum indonezienii de la Lion Air, au optat sa nu le cumpere, in conditiile in care autoritatile de reglementare nu le solicita.
In cazul celor doua aeronave prabusite, este vorba despre un indicator al unghiului de atac, care determina daca botul avionului este orientat in sus sau in jos in raport cu aerul si un semnal luminos care arata ca senzorii indicatorului ofera informatii contradictorii. Cele doua elemente de siguranta costau mai mult, iar operatorii au preferat sa nu investeasca in ele.
Cu toate ca aceste elemente nu sunt obligatorii din punctul de vedere al autoritatilor, expertii spun ca sunt „vitale” pentru siguranta.
"Sunt decisive si nu costa mai nimic companiile aeriene ca sa le instaleze. Boeing le taxeaza pentru ca poate, dar ele sunt vitale pentru siguranta”, spune Bjorn Fehrm, analist la o companie de consultanta in aviatie.
Modelul Boeing 737 Max 8 are un pret de baza de 121 de millioane de dolari, potrivit Statista.
In Romania, Tarom si Blue Air au comandat acest tip de avion, insa acesta nu a intrat inca in flota companiilor. Tarile din Uniunea Europeana, SUA, Canada si alte 50 de state din lume au anuntat ca vor mentine la sol toate aeronavele de tip Boeing 737 Max 8, dupa accidentul aviatic din Etiopia. In schimb, Boeing a anuntat ca va instala o versiune imbunatatita a soft-ului de pe aceste aeronave.