Nepregatiti pentru SAF-T. 88% dintre companii nu au identificat solutia tehnica prin care vor asigura raportarea Fisierului Standard de Control Fiscal
solutii implementare saf-tce este saf-tdeclaratia d406
In urma digitalizatii, prin intermediul sistemului SAF-T, Fiscul va putea face controale si audituri in timp aproape real. De aici si importanta alinierii informatiilor din sistemele de gestiune financiara si contabila ale firmelor cu ce se raporteaza catre administratia fiscala.
In aceste conditii, este foarte important pentru companii sa inceapa macar analiza cerintelor de raportare si sa se hotarasca asupra solutiei tehnice pentru generarea
SAF-T pentru a reusi sa fie gata in termenul strans ramas pana la prima raportare.
Fisierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau D-406, cum este denumita aceasta noua declaratie, este un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil la organul fiscal, intr-un format standardizat de date.
SAF-T este o forma de control simplificat, schimb standard de date cu ANAF prin care Fiscul vrea sa eficientizeze aceasta activitate si sa scada costul conformarii.
Proiectul a intrat in testare de la 1 septembie si va fi operationalizat, pentru mari contribuabili, de la 1 ianuarie 2022.
Marii contribuabili vor avea de completat peste 260 de campuri de informatii obligatorii din contabilitate referitoare la tranzactiile cu furnizorii, clientii, postarile contabile, stocuri, active, facturi, plati, informatii fiscale in cadrul Declaratiei 406, al carei prim termen de depunere este 28 februarie 2022.
Cu toate acestea, potrivit unui sondaj realizat de EY Romania, cu ocazia webinarului ”In pregatirea SAF-T. Intreaba expertii”, peste jumatate dintre marii contribuabili nu au inceput inca pregatirile pentru implementarea SAF-T.
Peste 28% dintre companii au precizat ca informatiile cerute de raportarea SAF-T se regasesc in mai multe sisteme informatice de gestiune fiscala si contabila (ERP), ceea ce ar insemna timpi mai mari de analiza si riscuri mari de depasire a termenelor de raportare stabilite de ANAF.
"Intelegerea cerintelor de raportare si a modalitatilor in care ele trebuie realizate, identificarea sursei datelor cerute de ANAF si zona de volumetrie sunt cele mai importante dificultati cu care au inceput deja sa se confrunte companiile cu care lucreaza EY in implementarea SAF-T", a declarat Georgiana Iancu, Partener, coordonator al departamentului de Taxe indirecte, EY Romania, citata de financialintelligence.ro.
Potrivit lui Iancu, cel mai optimist interval de analizare si identificare exacta a informatiilor cerute de Declaratia 406, daca nu exista multe modificari si calibrari de facut, ar fi intre 10 si 14 saptamani.
Sondajul mai arata ca nu toti marii contribuabili au informatiile de gestiune financiara si contabila conforme cu reglementarile contabile romanesti, ci respecta reglementarile contabile ale grupului din care fac parte.
Aproape un sfert din companii nu sunt aliniate in totalitate la standardele contabile romanesti
Astfel, 24% dintre companii nu sunt aliniate in totalitate la standardele contabile romanesti, procent destul de mare, in contextul in care raportarea SAF-T porneste tocmai de la date extrase din contabilitate, in conformitate cu cerintele contabile din Romania si nu cu cele privind sistemele de grup.
Totodata, 88% dintre companii fie nu au identificat inca solutia tehnica prin care vor asigura raportarea SAF-T, fie se afla in proces de analiza.
In legatura cu termenul estimat de companii pentru implementarea SAF-T, 46% dintre respondenti au estimat ca termenul de implementare a SAF-T ar dura undeva intre 2-4 luni.
La randul sau, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de Conformitate Globala si Raportare EY Romania, a atras atentia companiilor aflate in primul val de raportare sa aiba in vedere perioadele pentru care trebuie sa pregateasca Declaratia: lunar, trimestrial, anual sau la cerere.
Lupu a explicat ca, in cazul contribuabililor cu activitate economica intensa, materializata printr-un numar mare de inregistrari contabile si informatii de transmis, exista posibilitatea de depunere a raportarii prin intermediul mai multor formulare D 406, pentru a facilita declararea. In acest caz, fiecare formular, cu sectiunea si subsectiunea corespunzatoare informativa, va fi transmis succesiv de catre compania respectiva, pentru perioada de raportare aferenta, pana la data limita.
Specialistii EY din echipa de implementare a proiectului SAF-T in Romania au prezentat, alaturi de echipa de SAF-T din Polonia, solutiile informatice personalizate concepute de EY - easy SAF-T SAP Generator si okEY Generator, menite sa usureze implementarea Declaratiei 406 de catre companii.
Easy SAF-T SAP Generator este o solutie aplicata de peste 200 de mari contribuabili din Polonia, care asigura extragerea automata a datelor raportabile in SAF-T direct din SAP si generarea fisierului xml SAF-T din SAP.
Solutia okEY Generator este conceputa sa preia informatii din orice sistem de gestiune folosit de companie si sa genereze fisierele in formatul cerut de ANAF.
Practic, solutia informatica poate fi utilizata indiferent de sistemul ERP al clientului si ofera flexibilitate in importarea de fisiere sursa extrase din ERP-urile clientilor, validarea acestora si integrarea in fisierului xml pentru pregatirea declaratiei D-406.