Munca de acasa, piedica in calea unei cariere de succes: de unde vine pericolul, de fapt
munca de acasapromovarecarieracareer
In ultimii ani, pe fondul crizei sanitare, munca de acasa a luat o amploare pe care nimeni n-ar fi fost capabil s-o anticipeze in conditii "normale". Ei bine, ceea ce a venit peste noi ca un colac de salvare, atat in calitate de simpli angajati, cat si ca angajatori, avea sa se materializeze intr-un fenomen de sine statator, al carui gust a inceput sa fie pe placul pietei muncii, atat din viziunea salariatilor, cat si al firmelor. Doar ca acest mod de lucru, pe langa avantajele care ne-au cucerit pe toti si care sunt, de altfel, incontestabile, are si o serie de "lipsuri" - unele dintrele ele extrem de periculoase.
Poate cel mai mare dezavantaj al
muncii de acasa este cel al faptului ca reprezinta o piedica in calea construirii unei cariere de succes.
Desi la prima vedere cele doua aspecte (munca de acasa si promovarea) n-au nimic in comun, adevarul este ca, privind in profunzime, vei constata ca nu prea sunt compatibile, iar explicatia e cat se poate de simpla si evidentiata printr-o veche zicala: "ochii care nu se vad se uita".
Angajatii prezenti in birou au mai multe oportunitati de a lua contact direct cu superiorii. Fiecare discutie, fiecare activitate poate fi generatoare de avantaje directe sau indirecte. Fiecare subiect dezbatut chiar si intr-o interactiune banala, poate oferi lectii perioase angajatului.
Practic, se pierde aceasta interactiune, iar socializarea virtuala nu ne ajuta inca sa ajungem la nivelul la care reusim sa deslusim multe mesaje fara sa fie nevoie de cuvinte, doar din limbajul trupului.
Cu alte cuvinte, una este sa te vezi zilnic cu seful tau, sa vezi ce mai gandeste, cum mai vede lucrurile, sa te asculte si el, sa intuiesti din gesturile lui ce asteptari ar avea, ce si-ar dori, care mai este situatia in companie, alta este sa vorbiti pe mail sau la telefon.
Pe de alta parte, fiind prezent in cadrul companiei, ai oportunitatea de a antrena in mai multe proiecte. Poti da o mana de ajutor altor departamente, poti invata lucruri noi de la alti colegi. Pe langa faptul ca aceste experiente te ajuta sa inveti cum functioneaza lucrurile in ansamblul societatii pentru care lucrati tu si ceilalti, astfel te poti si evidentia in ochii superiorilor ca fiind o persoana dornica sa evolueze, sa se perfectioneze, sa fie utila. Toate aceste semnale te vor ajuta cand se va pune problema unei promovari la tine in departament.
Nu in ultimul rand, munca de acasa poate sa iti diminueze din puterea de concentrare, din interes, din competitivitate. Nu mai esti in sanul agitatiei si, din contra, te muti in sanul spatiului de confort, familial si familiar, care adesea aduce plafonare sau responsabilitati proprii, ce-ti rapesc din timp sau nu-ti ofera dispozitia si spatiul necesare pentru a performa in sarcinile de la job. Totusi, trebuie mentionat ca majoritatea sondajelor au evidentiat o crestere a productivitatii pe perioada crizei sanitare, in randul celor ce au muncit de acasa, insa trebuie sa te gandesti daca esti parte a procentului ce a avut rezultate mai bune sau a celui ce nu este facut pentru a-si desfasura munca de acasa. Pana la urma, nu toti putem da aceleasi rezultate in aceelasi conditii externe, tine de propria noastra personalitate, putere de adaptare etc.
In concluzie, acestea fiind argumentele pentru care munca de acasa poate fi o piatra de incercare in cariera, trebuie sa punctam faptul ca nu toata lumea isi doreste neaparat sa creasca profesional si se poate multumi cu actualul nivel, situatie in care cele prezentate anterior nu mai sunt valabile. Pe de alta parte, desigur ca vor exista si angajati promovati, desi muncesc de la distanta, dar fara indoiala ca riscurile de mai sus sunt evaluate de angajator si, mai devreme sau mai tarziu, isi pot spune cuvantul ... sau nu!
Cert este ca, in calitate de angajat, trebuie sa-ti analizezi foarte bine obiectivele profesionale pe termen mediu si lung si sa adopti decizia de a munci de acasa sau dintr-un birou, de-abia dupa ce stii foarte bine ce-ti doresti, ce esti capabil si ce nu esti capabil sa faci in ambele situatii si, desigur, ce riscuri esti dispus sa-ti asumi, nu inainte de a discuta deschis cu angajatorul tau despre toate aceste aspecte, pentru a vedea si disponibilitatea, aspteptarile sau formele de sprijin pe care ti le pune la dispozitie.
Foto: pixabay.com