Managerii trebuie sa se pregateasca: Vine valul de demisii peste firmele romanesti
propria afaceredemisieangajatimanageri
Angajatii si freelancerii din tara noastra au planuri mari de viitor. Majoritatea intentioneaza ca, in urmatorii doi ani, sa porneasca o afacere si sa nu mai lucreze pentru patroni.
Un studiu realizat de Unlock Research pentru
ING Bank Romania in mai 2021, arata ca 68% dintre angajatii din Romania sunt interesati sa isi deschida o afacere in urmatorii doi ani. De asemenea, 87% dintre persoanele care activeaza ca freelanceri pe piata muncii de la noi au aceleasi planuri de viitor.
In acest context, managerii romani ar trebui sa se pregateasca deja pentru momentul in care se vor trezi cu demisiile pe masa, atunci cand angajatii vor face pasul catre independenta.
Comertul cu amanuntul - domeniul cel mai atractiv pentru angajati. Freelancerii s-ar aventura in industria ospitalitatii
Potrivit studiului citat, cei mai multi dintre angajatii romani care vor sa devina propiii lor patroni, au de gand sa inceapa un business in comertul cu amanuntul (14%).
Clasamentul preferintelor domeniilor de activitate este completat de: HoReCa (11%), IT (7%) si comertul online (6%).
In schimb, pentru persoanele care activeaza ca freelanceri, domeniul cel mai atractiv este cel al ospitalitatii (9%), urmat de media/marketing (9%), comert cu amanuntul (8%), si IT (6%).
“Antreprenoriatul este o alegere care are capacitatea de a modela piata muncii si mediul de afaceri din Romania pe viitor, avand in vedere potentialul care exista in prezent. Iar studiul ING vine ca o validare a unui curent pe care il simtim din ce in ce mai mult, unde oamenii si-au redescoperit pasiunile pe timp de pandemie si isi fac curaj pentru a le da curs.
Mai mult, studiul ne arata ca suntem intr-o directie foarte buna cu proiectul pe care l-am lansat alaturi de Impact Hub inca de acum cinci ani: Startarium. Acolo, toti cei care doresc sa faca trecerea catre antreprenoriat au tot ce le trebuie pentru a porni pe acest drum, de la idee la scalare", spune Silvia Mihailescu, Director Marketing, Comunicare si CSR, ING Bank Romania.
Angajatii si freelancerii se documenteaza, inainte de a investi bani intr-o idee de afacere
Angajatii care vor sa devina antreprenori se informeaza si verifica viabilitatea ideii de afacere pe care o au inainte de a investi timp si bani. 56% dintre ei declara ca au studiat domeniul/industria in care si-ar dori sa activeze, iar 40% au si pregatit un plan de afaceri. In ceea ce priveste varsta, cel mai mare procent de angajati care isi doresc un business pe cont propriu se afla in randul celor cu varsta cuprinsa intre 25 si 44 de ani.
In schimb, freelancerii studiaza domeniul de interes din punctul de vedere al intelegerii competitiei si al aspectelor legislative (57%). 44% au intocmit un plan de afaceri, iar 29% au declarat ca au urmat programe de mentorat, cursuri antreprenoriale si workshop-uri.
”Ne bucuram ca studiul acesta ne aduce oportunitatea de a face ceea ce predicam si antreprenorilor din comunitate: sa intrebam, sa testam, sa validam si sa punem cifre si dimensiuni in spatele insight-urilor din piata. Iar din comunitatea si consumul produselor digitale Startarium aveam deja numeroase semnale ale acestui trend in crestere.
Ne asumam atat din meritele popularizarii antreprenoriatului ca optiune sanatoasa pentru indivizi, economii si societati deopotriva, cat si din responsabilitatea de a-i sustine mai departe cu know-how, resurse, sprijin, comunitate - pentru ca inceputurile lor in antreprenoriat sa fie cat mai sanatoase si constructive", a adaugat Adina Cretu, Director Programs & Entrepreneurial Growth Division la Impact Hub Bucharest.
De ce isi doresc romanii sa aiba propria afacere?
In spatele ideii de a lucra pentru tine stau motive diverse. Cand vine vorba de angajati, 53% spun ca principalul motiv pentru care nu vor sa devina antreprenori este lipsa finantelor.
Alte argumente care stau la baza deciziei acestora sunt dificultatea de a conduce un business (34%) si securitatea oferita de job (27%). In schimb, printre principalele motive care ii incurajeaza sa isi deschida o afacere se afla dorinta de a se intretine pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%), oportunitatea de a invata mai mult decat in pozitia actuala de angajat (18%) si libertatea de a-si desfasura activitatea conform propriilor alegeri (17%).
Pentru freelanceri, motivele pentru inceperea unui business sunt oportunitatea de a castiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), libertatea de a-si desfasura munca conform propriilor dorinte (20%) si optiunea de a fi beneficiari directi ai activitatii prestate (15%). Dezavantajele in luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor catre stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) si fluctuatia incasarilor (13%).
24% dintre angajati si 33% dintre freelanceri se tem, totusi, de birocratie, legislatie si autoritati
Totodata, frica de birocratie/legislatie/autoritati a fost nominalizata de 24% dintre angajati si de 33% dintre freelanceri. O necesitate mentionata de ambele grupuri, in aceeasi proportie de 57%, este reprezentata de un sistem simplificat/o platforma pentru tot ceea ce inseamna taxe si probleme care tin de contabilitate. Alte lucruri pe care romanii le considera ca fiind de mare ajutor pentru pornirea in antreprenoriat sunt programele de finantare (57% - angajati, 47% - freelanceri) si programele de mentorat (41% - angajati, 38% - freelanceri).
De la angajat la freelancer si viceversa
Cand vine vorba de a deveni freelanceri, 56% dintre angajati sunt interesati. Pentru ei, freelancing-ul inseamna un proces de invatare continua, iar printre dezavantajele mentionate se afla fluctuatia incasarilor (23%) si asumarea unor riscuri mai mari (16%). Insa odata ajuns freelancer, intoarcerea la rolul de angajat este mai dificila, doar 37% dintre acestia mentionand ca ar fi interesati sa devina angajati.
Citeste si: Managerii se asteapta la o pandemie de ... demisii. Vine marea demisioneala post-pandemica