Majoritatea managerilor se tem de un nou val al pandemiei si de impactul financiar al acestuia
temeri managerinou val pandemiemasuri pandemie
Nu exista domeniu care sa nu fi fost influentat de pandemia de coronavirus, care dureaza de aproape doi ani. La nivel global, in cadrul companiilor care au supravietuit pana acum, peste trei sferturi dintre manageri se asteapta ca organizatiile pe care le conduc sa arate diferit in urmatorii trei ani.
Potrivit unui raport realizat de PwC, 78% dintre directori executivi seniori din Europa, America de Nord, Asia si Africa anticipeaza schimbari in modul de lucru si dezvoltarea de noi modele de afaceri, in urmatorii trei ani, sustinute de investitii in
digitalizare.
Dinu Bumbacea, de la PwC Romania a explicat ca efectele nocive generate de pandemie i-au convins pe liderii de companii ca sansele de crestere depind de transformarea modelelor de afaceri si a modalitatilor de lucru, si nu doar de masuri temporare, precum reducerea de costuri, restructurarea portofoliului sau solutii tehnice ad-hoc.
Dar construirea unor noi modele de afaceri presupune schimbari radicale in structura de investitii si de cheltuieli, inclusiv reduceri de personal, in unele industrii.
Principalele temeri ale managerilor sunt incertitudinea unui nou val de infectii (51%), impactul financiar al acestuia (48%), impactul unei recesiuni economice globale (48%), riscuri de securitate cibernetica (31%) si capacitatea de a gestiona eficient modele hibride de la distanta si de lucru la birou (26%).
In ce priveste personalul, 37% dintre directorii executivi estimeaza reduceri ale acestuia, in urmatoarele 12 luni, in special in sectorul industrial, in conformitate cu asteptarile de scadere a veniturilor, insa 37% spun ca vor face noi angajari.
In ciuda riscurilor, 72% se asteapta la venituri stabile sau in crestere, in urmatoarele 12 luni, managerii considerand cu au atins pragul de jos, de unde poate aparea revenirea.
In prezent, 23% dintre directorii executivi spun ca organizatiile pe care le conduc se reconfigureaza pentru crestere, in timp ce restul se concentreaza inca pe regandirea si optimizarea modelului de operare (44%) si recuperare dupa criza sanitara (33%).
Autorii studiului sustin ca toate sectoarele vor suferi transformari, cele mai importante fiind asteptate in farma, asigurari si transporturi.
Analiza arata ca, investitii suplimentare, in medie de 10-15%, vor fi indreptate in principal catre digitalizare, securitate cibernetica si vanzari, pentru a stimula cresterea.
Investitiile in digitalizare se vor concentra pe dezvoltarea de noi produse si servicii, capabilitati IT si securitate cibernetica, precum si mediu, sanatate si siguranta.
Studiul a constatat ca, in general, companiile vor sa diminueze costurile cu pana la 11%, cele mai mari scaderi fiind preconizate pentru zona imobiliara, cercetare si dezvoltare, marketing si resurse umane.