Magazinele mici pierd teren in fata marilor retaileri din cauza ca vand pe caiet
retailermarketingonlinepromovarebusinessafacerimagazine miciinvestitii
Spre deosebire de marile lanturi de magazine, comerciantii traditionali isi vand o mare parte din marfa pe datorie, ceea ce ii duce la faliment pe cei mai multi dintre intreprinzatori.
Cele aproximativ 75.000 de magazine care practica comertul traditional, pierd teren in fata marilor retaileri, din cauza clientelei, care se aprovizioneaza "pe caiet". Din aceasta cauza, mii de unitati intra anual in faliment, in timp ce magazinele mari isi majoreaza afacerile in mod constant.
Micii intreprinzatori din comert nu investesc in branding si in reclama, in timp ce marile magazine cunosc si exploateaza la maximum oportunitatile de promovare, care sunt decisive in comert. Clientii se indreapta catre magazine care au o imagine, un brand propriu, deoarece, la nivel subconstient, asimileaza reclama cu garantia calitatii.
Feliciu Paraschiv, proprietar Paco Supermarket, este de parere ca micile magazine ies in pierdere atat din cauza practicii de a comercializa "pe caiet", dar si din cauza lipsei de interes a micilor chioscari fata de imaginea brandului.
"Cea mai mare prostie in comertul traditional este sa dai pe caiet. La inceput, dadeam pe caiet si acel caiet reprezenta un sfert din valoarea marfii pe care o aveam. Bineinteles ca jumatate din bani nu i-am mai recuperat. In contextul actual, caietul inseamna o ilegalitate, dar cel putin jumatate din retailerii traditionali fac asta", spune Feliciu Paraschiv.
Lantul de magazine Paco Supermarket este unul dintre cei mai puternici jucatori locali din comertul alimentar. Retailerul contine 11 magazine si avea afaceri de 70 milioane de lei in 2016, ultimul an pentru care exista date publice.
Feliciu Paraschiv este de parere ca "oamenii nu vor sa investeasca, nu pentru ca nu au bani, ci pentru ca le e frica sa aiba o viziune si sa mearga la banci. Si atunci ei raman la ce au, ba mai mult, „cheltuie profitul pe jeep-uri si pe plecari in vacante all-inclusive la bulgari".
Magazinele obisnuite pierd teren si din cauza politicii de extindere a marilor retaileri, care acapareaza fiecare spatiu gol din cartiere sau din zonele foarte tranzitate ale marilor orase. Astfel, majoritatea clientilor se indreapta catre acest gen de magazine, in timp ce micilor intreprinzatori le ramane ca singura varianta sa se multumeasca cu o masa din ce in ce mai redusa de oameni, care le ramane fidela, datorita posibilitatii de a cumpara "pe datorie".
Ce solutii ar putea sa gaseasca magazinele mici?
Daca nu detin resursele financiare pentru strategii de marketing si extindere, magazinele mici au o varianta ieftina, la indemana si care asigura dezvoltarea afacerii in timp foarte rapid. Este vorba despre comertul online. Din pacate, foarte putini comercianti mici apeleaza la aceasta facilitate.
Datorita dezvoltarii retelelor sociale si platformelor de comert online, magazinele mici au ocazia de a se dezvolta la costuri foarte reduse, iar publicitatea este, in cele mai multe dintre cazuri, gratuita.
Acest sector este abordat de lanturile mari, care "acapareaza" piata si in mod electronic, fiind constiente de oportunitatile nemarginite pe care le ofera internetul.
Micii intreprinzatori ar trebui sa profite de sansa oferita de marketingul online, si sa isi branduiasca firmele, sa lupte pentru a se dezvolta si sa renunte la practica comertului "pe caiet", in caz contrar, specialistii avertizeaza ca tot mai multi antreprenori vor da faliment si in acest an.
Citeste si:
5 motive pentru care angajatii nu isi iau concediu (si cum poti sa-i incurajezi sa o faca)
Sursa foto: pexeles.com